|
|
|
|---|---|
| Tjena! Som rubriken säger , har köp min första BMW och det är en 528i från 96! Här om dagen skulle jag tanka då jag märkte att bensinmätaren närmade sig 0 lampan tändes inte än, för att undvika tråkigheter så brukar jag alltid tanka innan lampan tänds, när jag närmade mig gick bilen ryckigt och orkade knappt, som tur var jag nära macken, tankade ca 20 liter men märkte att bensinmätaren kom upp för lite, strax under 15L, den går som det ska nu men mätaren visar fortfarande fel , idag tändes lampan men bilen gick som vanligt , tankade 30L men åter igen går inte mätaren upp mer än 15L ! Läst en hel del på olika trådar och fått en bild om hur jag kommer åt alla delar, som jag förstod så måste jag mäta några kontakter, skulle vara jättetacksam att få lite mer detaljerad information om exakt hur man felsöker själva mätaren! Superglad att ha hittat till denna forum, finns mycket att läsa och det är många som kan en hel del:) | |
|
Det finns två bränslenivågivare, en på höger och en på vänster sida som man kommer åt genom att ta bort sittdynan bak. Du kan först kolla vad de båda visar genom att ta dig in i kombiinstrumentets "dolda" funktioner: 1 Sätt på tändningen (läge 2, funkar när du har motorn igång också) 2 Håll in Check Control (CC) några sekunder tills "Test 01" visas 3 Tryck trippnollställaren 1 gång så visas chassinumret (man måste göra det även om man vet sitt chassinummer för att kunna låsa upp senare) 4 Addera siffrorna (ex: DR14425 -> 1+4+4+2+5=16) 5 Tryck CC 18 gånger tills "Test 19" visas 6 Tryck tripp upprepade gånger tills din summa från punkt 4 visas 7 Tryck CC så låses testen upp ("Lock: Off" visas) 8 Tryck CC upprepade gånger tills "Test 06" visas 9 Trick tripp en gång så ser du vad respektive givare visar Nu vet du om någon av givarna verkar paj så kan du fortsätta att fråga därifrån. ___ Min bil: Länk |
|
| Tack så mycket för svar, ska prova detta strax, är det se sista 5 siffrorna från chassienr man måste plusa ihop? Med vänlig hälsning | |
|
Nu gjorde jag testet och det visade : 1.0/31.0/32.0L. Om jag förstår det rätt så finns det 1L i vänstra och 31L i högra? Men själva mätaren visar 15L Lite förvirrad här, någon som förstår sig på detta? |
|
| När jag ändå är igång så tänkte jag ohm mäta båda sidor, hur går det till? Har aldrig gjort det innan, och hittar ingen info om just hur man gör det, tacksam för svar :) | |
|
Länk ___ Min bil: Länk |
|
| nu har jag tid att svara, enligt testen på panelen och ohm mätning så stämmer allt, vid en närmare titt så märkte jag att själva panellen är inte helt orörd, någon har varit där och pillat, så min gissning är att felet är på själva vissaren, enligt vad jag tankar och kör så är siffrorna rimliga men L/km vissaren är oftast över 2L men bilen verkar inte dra så mycket, blir nog att byta panelen snart. tack så mycket för svaren och hjälpen. bästa forum ever!!! | |
| Du har PM | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.