|
|
|
|---|---|
|
Pappas VW Passat 2.0TDI DSG 2006 har börjat strula lite då o då senast idag.. Bilen dör vid inbromsning/låg fart, första gången det hände var i sommras och nu andra gången Bilen går oftast att starta som vanligt efter ca 20min vila, Nyligen bytt olja och filter kamrem bytt vid 12,000mil bilen har idag gått 13,600mil Minns inte om några lampor tänds innan den dör eller efteråt (ska fråga) Har inte läst av felkoder Några bra tips? | |
|
Det trista svaret är -Börja med att läsa av felminnet och se om något finns registrerat... Händer det regelbundet, eller med 5-6 månaders mellanrum..? Låter spontant som det skulle vara någon form av elfel eller problem med bränsletillförseln, såsom insprutare. Har bilen vart på märkesverkstad, vissa bilar omfattas av kontroll och ev. byte av insprutare. Skulle tro att du får bättre svar på www.gtiklubben.nu MVH Christofer |
|
|
Bilen kommer lämnas på verkstad troligtvis på måndag för att läsa av felkoder till o börjar med, Händer vart 5-6 månad som du säger Bilen har servats på Dinbil här i Heldingborg men dom har aldrig nämnt något om någon spridare när bilen varit inne hos dom, |
|
|
Min far hade problem som påminde om detta på sin A4 (samma motor). Det var i det fallet spridarna som krävde byte en efter en. Vissa gick på garanti/goodwill, andra inte. Vi fick aldrig något riktigt bra svar varför. ------- //Lövet |
|
|
Inga lampor tänds i mätarhuset varken innan eller efter har jag fått reda på nu Har läst lite om spridarna som du Nämner men var inte det på 170hk? Och inte på 140hk som det är i min fars bil |
|
|
Jo hans var 170hk ------- //Lövet |
|
|
Startade upp bilen idag och den gick normalt men efter 3-4min så började den hoppa till lite och efter det gå normalt igen men det kom rök på baksidan av motorn lite grann bara När jag sa åt farsan att sättas sig o gasa lite medans jag var vid motorn så hoppade den till igen och dog sen bara, Han försökte få igång den igen direkt men den bara snurrar och efter 3-4 försökt startar den och låter normalt |
|
|
Sugande/susande ljud? Inte helt ovanligt att det blir läckage på EGR-kylare eller fel på ventilen som sitter i kylaren... MVH Christofer |
|
|
Har ett video klipp här: |
|
|
Bilen är nu lämnad på verkstad och det gick utmärkt att köra dit konstigt nog, Ska bli spännande att se om dom kan hitta något.. |
|
|
Denna verkstad kunde inte hitta något och dom hade inga special verktyg för att kunna gräva lite närmre in i motorn, Ska lämna in den till en auktionerad VW verkstad och se om dom hittar något |
|
|
Äntligen vi fick fram lite felkoder och det var spridaren på cyl-4 som var dålig En spridare på VW kostar 11.200kr men har hittat 2st företag här runt Helsingborg som säljer renoverade spridare för halva priset |
|
|
Insprutare är dyra, men 11200:- är väl inkluderat felsökning och byte, antar jag..? MVH Christofer |
|
|
Näe tror jag inte Har en bekant som jobbar på vw fick en offert från han på 16-18,000kr för allt På skroten kostar dom ca 4000kr, finns för 2500 men då har dom suttit i en bil som gått 25-27,000mil |
|
|
Vad lämnar man för garanti på de renoverade insprutarna för halva priset? Vill minnas att de åtminstone kostar under 10´ på märkesverkstad, men kan ha fel. Sen skiljer det mellan olika modeller. PM:a regnr så kan jag kolla till veckan om du vill... MVH Christofer |
|
|
Köper jag från företag så får man 1års garanti Har även hittat ny Bosch spridare på mekonomen för 5000kr Till modeller efter -07 verkar det vara lite billigare men till farsans som är tillverkad 2005-11 140Hk 8v (BMP) verkar allt vara dyrare Sen vill dom flesta ha reda på vilket nr min spridare har men det kan jag inte ge för mekanikern har inte börjat riva motorn än. Jag PM:ar dig reg nret så kan du kolla när du har tid |
|
|
Det var inte spridaren som var dålig utan bränslepumpen Blev lite billigare än planerat, 4700kr allt pump,jobb,felsökning |
|
|
Skönt att det löste sig och till en rimligt kostnad... MVH Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.