AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.389

Kanske ny ägare på en BMW 525 e61 -04. Tips tack!

Hallå ! Är helt ny till detta forum, funderar nämligen på bli BMW ägare!
Jag har läst på en del på detta forum om folk som har mycket problem med kablarna i bakluckan, denna bil jag är intresserad av har just det problemet! Det går inte att öppna bakluckan på själva bakluckeknappen, utan endast med nyckeldosan, sen fungerar inte heller belysningen till regskylten och bakrutetorkaren börjar glappa.

Min fråga nu är, finns det någon som vet någon runt Uppsala trakten som byter ut alla kablar osv? Och hur mycket kommer det att gå på ett ungefär? just nu har jag inget ställe att hålla till på så jag kan ej göra det själv. Jag är väldigt tacksam för alla svar!

//möjligen blivande BMW-ägare
Min lokala kille i sthlm byter kablarna för 5000kr per sida. renoveringskitet kostar ca 2000kr på bmw sen ungerfär 2timmars jobb för den erfarne.

observera att detta är per sida, bakluckan är delad så höger lampor / höger sida, vänster / vänster.

ska själv lämna in min här då bakluckan öppnas när jag startar bilen...
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Tar han 1500 kr/timme? Borde gå att hitta billigare mek för det jobbet.
Jag vet inte vad Bavaria tar för kalaset men de är ännu dyrare sa han. jag är själv elektriker sen flera år tillbaka men jag lämnar hellre in det till någon som gör ungefär en backlucka i veckan istället för att chansar själv... detta borde vara något bmw borde åtgärdat om de nu visste att det var en känslig punkt.

hittade en länk som förklarar

Länk
Tack för svar! Ja 10,000 för att byta ut klaset är ju en hel del, såg på andra trådar om folk som bytt för 4-6K båda sidorna. Jag ska kika i min egna lilla ort om det finns någon häromkring som gör det billigare. Visst kanske jag bara behöver byta ut ena sidan nu, men jag tänkte att det är lika bra att göra båda sidorna på samma gång.

Jag skriver här om jag skulle hitta på ett bra och billigt ställe.
Absolut, vet själv att det finns billigare, men det är ingen ide att laga utan man ska köpa bmw's reperationskit där man byter hela vägen från bakre högtalare.

ser fram emot att se vad det landar på. 4-6k för båda sidorna verkar ju väldigt vettigt =)
Ja kanske det är med reparationskit som det drar iväg lite. Den billiga varianten verkar vara att bara skarva kablarna, vilket förvisso är billigare men samtidigt den sämre varianten, felet lär väl bara komma tillbaka.

Har BMW tänkt till med reparationskittet? är de andra kablar? Eller e de samma skit?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det är väl inget fel att skarva om man gör det rätt. Dvs klipper bort så att man kan skarva före och efter problemet, använder högflexibel silikonkabel samt inte löder utan använder riktiga krymphylsor med en riktig krymptång som klämmer ordentligt. Gärna krympslang med tätande lim runt alla skarvar.

Sen kanske BMWs repsats är mkt enklare att montera, så det är värt att köpa den.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
All böjning ska alltså tas upp av silikonkabeln, skarvarna ska ligga stilla o va obelastade.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.