AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
958

540ia -98 äter elektronik!

Jo
45
Jonas.a
330iT -02
528iAT -99
Har en 540 -98 sedan förra våren. Ljusmodulen dummade sig lite till och från i början, allt utom halvljuset var borta, lite senare pajade den helt och hållet, i besiktningshallen naturligtvis.

Köpte en begagnad ljusmodul och monterade, men det var massa krångel med att koda in den med NCS, jag fick bara felmeddelanden hela tiden. Men skam den som ger sig. Efter att ha provat samma sak ett 20-tal gånger så lyckades jag äntligen.
Det har varit lika med andra moduler på den bilen, med mina andra bilar har det alltid funkat utmärkt att koda.

Två veckor och 20 mil senare var det dags igen. Transmission failsafe dök upp, och spaken gick inte att få ur parkeringsväxeln. Felkod på hubmagnet lock. Lånade låskolv från min 528 och mätte kablaget till EGS, utan att bli ett dugg klokare. Petade i ett nytt styrdon från ebay, och nu var bilen på banan igen.

Sen dess har bilen i princip stått stilla, med undantag för ett par motionsvarv kring kvarteret.

För en månad sedan hade även vindrutetorkarna lagt av när jag skulle köra in kärran i garaget. Torkare och spolning funkar om jag aktiverar utgångarna i INPA, men spakarna ger inga insignaler. Vad jag förstått av kopplingsscheman är det grundmodulen ZKE som förser spakarna med +12v?

Har visserligen inte konstaterat att den är paj än, men det känns rätt nära till hands.

Har provat med annat mätarhus samt att plocka ur busskabeln för i-bus ur kontakten bakom mätarhuset, men det är fortfarande samma cirkus när jag försöker koda något.

Under den här tiden har bilen inte rullat mer än 100-150 mil. Bortsett från torkarna funkar allt, men jag vågar inte åka längre än till kiosken, av rädsla att bli stående.

Det verkar ha varit en vattenskada på golvet på höger sida, plåten bakom passagerarstolen var kex och krocksensorn under sätet var söndersärgad, om det är någon ledtråd.

Vad ska jag göra, jag blir tokig!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.