|
|
|
|---|---|
|
Fjädern höger fram har gått av på min E91 325i -06. Tänkte beställa nya från reservdelar24.se, blir nog av märket KYB. Men bör man byta nåt mer när man byter dessa? Typ stötdämparfästena... För dämparna lär väl lossas vid byta av fjädrarna (på verkstad). Bilen har snart rullat 14000, men dämparna verkar friska. Jonas | |
|
Hur länge tänker du behålla bilen? Stötdämparna är säkert friska i dagsläget, men frågan är hur de mår om säg 1 år eller några tusen mil. De brukar ju ge upp i 15-20k mil regionen. Jag bytte topplagringarna på farsans 330i E90 i samband med att stötdämparna byttes, men det var inget fel på de gamla @ 20k mil - utan det gjordes i förebyggande syfte när allt redan var nere. Så med 14000 mil håller de säkert tills det är dags för byte av dämparna om du nu väljer att bara byta fjädern. Om fjädern har gått av längst ner så är kanske gummitallriken mot stötdämparen deformerad och bör i så fall bytas. |
|
|
Jag kör bara 1000 mil om året... Är dämparna friska behåller jag dom. Är det nån fara att köra med bruten fjäder? Det klånkar rätt mkt om man kör i tex ett väggupp... Ska med dottern på Disney on ice på måndag och vill inte gärna åka tåg (Uppsala - Stockholm) |
|
| Ja, eftersom stötdämparen hamnar i ett mer komprimerat läge pga den havererade fjädern kan den ta skada. Är bilen mycket lägre på ena sidan eller? | |
|
Njae... Den är ca 1 cm lägre på höger sida nu... Ungefär som om det sitter en tjockis höger fram :) Vad tror ni, vågar jag köra 20 mil utan att det medför nån större risk för ytterligare skador? Jonas |
|
|
Det tror jag nog, om det inte är några rejäla smällar så vad ska gå sönder? Knappast stötdämparen |
|
|
Nej... Jag tar nog den lilla chansningen, men kör förstås försiktigt. Beställer nya fjädrar nu. Jonas |
|
| Om det bara handlar om 1 cm är det nog lugnt. Men jag håller nog fast vid att det är stötdämparen som ev kan ta skada av en ofrivillig sänkning. Det är inte helt ovanligt att man läser om folk som monterar sänkningsfjädrar ihop med sina inkörda stötdämpare, för att sedan åka på att köpa nya stötdämpare efter några 100 mil. :) | |
|
Skulle tro att det som främst knäcker en standarddämpare med sänkfjädrar, är att sänkfjädrarna i princip alltid är mycket hårdare - dvs. dämparen får plötsligt jobba mot mycket större krafter, som den inte är dimensionerad för... Men i detta fall skulle jag nog köpa nya dämpare när du ändå måste skruva bort allt - vid 14000 mil är det nog dags att byta dem (eller väldigt snart i alla fall). Lite trist att skruva bort allt och byta fjädrarna och sedan upptäcka några veckor senare att man måste göra om hela proceduren för att byta dämparna! Vi pratar om en merkostnad på kanske 1200-2500kr för nya dämpare fram, lite beroende på vilket fabrikat du väljer, om du köper delarna från reservdelar24.se Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Annat alternativ: köp komplett fjäderben med lågt miltal på bildelsbasen så är operationen väldigt fort fixad. Då kan du planera att byta dämparna längre fram beroende på hur länge du ska ha den. Mvh Jonas B |
|
|
Du bör inte köra mer än absolut nödvändigt med en brusten fjäder, risken är att fjädern glider av tallriken då den antagligen inte ligger rätt längre och kan slå av både bromsslang/rör eller fastna i däcket. Till din andra fråga så behöver du inte byta något mer än själva fjädern ifall allt annat verkar friskt. Det är inget större jobb ifall man vill byta stötdämparna vid ett senare tillfälle. Skulle dämparna bli dåliga händer inte det över en natt, brukar börja med oljeläckage runt kolven (den blanka pinnen) i mitten och bilen känns allmänt svampig. |
|
|
Jag körde lite försiktigt några dagar men bilen är nu inlämnad på verkstan, ska bli klar i morgon. Jonas |
|
|
Så där, nu var det bytt. Blev lite dyrare än vad jag trott, på min annars alltid billiga verkstad. Gick på 3300 för bytet, totalt 4000 med fjädrarna från Tyskland. Det hade tydligen varit rejält rostigt så meken hade fått kämpa ordentligt. Skönt att ha det fixat iaf. Fick även dämpare och övrigt i hjulupphängningen kollat och det såg bra ut. /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.