AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
6.827

P-värmare tidsgång?

ca
107
calpe
X5 40D F15
God fortsättning alla!
Har någon koll på hur länge den bränsledrivna värmaren går? På alla andra bilar (VW + MB) jag har så går värmarna max 1 timme men på BMW´n (X5 F15) så känns det som den går kortare. Står inte en rad i instruktionsboken eller i menyerna om detta och har ingen lust att stå med tidtagaruret i januarimörkret ;-)

//Micke
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
30 minuter skall det vara normalt sett på BMW.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
30 min går min (förvisso äldre modell men det kan nog vara samma värmare under skalet)

-------
//Lövet
ca
107
calpe
X5 40D F15
Ok, tack. Vet ni miniminivån i bränsletanken för att värmaren ska starta? 1/4-tank är det de andra bilarna vilket jag kan tycka är väl tilltaget.

//Micke
Det enda jag vet är att min fungerar med betydligt mindre bränsle än 1/4 i tanken.
Förresten, någon som vet hur mycket soppa värmaren gör åt under säg 30 min vid fem minus?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Symbolen för att bilens reservtank träder in får inte vara tänd, då går inte värmaren igång så tankar man en hundring åt gången så finns riisken att värmaren aldrig kommer att fungera:)

Två deciliter på ett ungefär drar den på 30 minuter och det minskar bilens förbrukning de första 30 minutrarna med nån liter milen. Ett tips är att ställa om från autoläge på kliman till enbart luftutsläpp uppåt vindrutan, stängar sidoutsläppen och brassa på halv fläkt och 25 grader... vid minus 25 blir det nämligen fortfarande ispansar på autoläget om det är fuktig luft... Bygger man om värmaren såsom beskrivs i tråden om modifiering av e6X respektive F1X på femserieforumet så den värmer både motorns kylvatten och kupen blir effekten dubbelt i minskad bränsleförbrukning och kupen blir fortfarande lika varm...
Mvh
Asken
ca
107
calpe
X5 40D F15
Asken, tack för tipset. Ja på 30 minuter hinner helt klart inte autoläget med.

//Micke
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Hmm. Jag kör 21 grader och autoläget och har det varmt och fint vid -5-10 grader efter 15 min med värmaren igång.
Ar
219
Aragon5
F30-320d
När jag installerade min värmare så sa montören att jag behöver varken ändra temp. eller flöde. Detta sköts automatisk tack vare att BMW har ett system ( han sa namnet också men jag kommer inte ihåg) som sköter själv.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det jag skriver om är vid temperaturer kring 20-25 minus och då har iaf inte mina värmare mer än fjuttsmält ispansar som varit på vindrutan. Nedåt minus 10 är det inga justeringar som helst som behöver göras. Men många andras upplevelser ger ju också bättre kunskap. Bilen har ett automatiskt system men den känner inte av både utetemperatur under natten och tyvärr är BMWvärmarnas gångtid 30 minuter kortare än för eftermonterade värmare eller Volvo, VW Audi mfl som är 60 minuter max. Min gissning är att BMW:s värmare är anpassade där det ligger närmast fabriken, Bayern och Tyskland, oftare minus 5 än minus 15 men som sagt, en gissning. I Tyskland är ju värmare och eftermontering av dessa i volymparitet med svenskars förkärlek för elmotorvärmare. De senare har ofta en gångtid på 2 timmar på många stolpar. Då behöver man inte ens sopa bort snön på taket om det snöat på natten typ:)

Mvh
Asken
La
40
Lapa
X5 F15 30d-14-såld
X5 F15 40e-17-såld
X5 F15 40d-17
Om jag jämför värmaren i min förra bil (vw passat 170 4M 2012) med värmaren i X5:an så är det verkligen som natt och dag.
Passatens värmare fixade motortemp och kupe på 30 min vid -15C utan problem.
Och då blev det riktigt varmt i kupen, ingen is på rutor etc.
X5:ans värmare lämnar motorn iskall och värmer kupen ganska dåligt måste jag säga.
Dessutom tror jag Passaten hade ett extra batteri dedikerat till enbart värmaren.
BMW:s startar inte 50% av gångerna pga låg batterinivå (!!)
Sammantaget riktigt uselt måste jag säga.
Men annars är X5:an bättre på det mesta 😄

ca
107
calpe
X5 40D F15
Tycker också att det är kast med bara 30 min, räcker ju inte alls. Kostade ändå en halv förmögenhet med värmaren och så är all is kvar på bak och sidorutor :)
ca
107
calpe
X5 40D F15
vill också tillägga att det endast är kupévärmare, ingen motorvärmare :(
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Mitt tips om klimainställning och fläkt på nära max, kanske en uppslagen DN över bakrutan och vindrutan så suger den åt sig all fukt som binds till is över natten, ren bil och rutor samt ev ombyggnad av värmaren så att den värmer både kupe och motor är all gissning som kan kommas på.

Varmare motor= kommer upp i driftstemp bra mycket snabbare och kliman går igång motsvarande tidigare, kanske t o m medans man tar bort DN fram och bak och viker ihop den på gummimattan i baksätet...

Mvh
Asken

ca
107
calpe
X5 40D F15
jo men det går inte att få motorvärmare till F15. Inte ens om man väljer en extern leverantör. Trodde först inte det var sant men så är det...
pa
28
paicapo
bmw f15 x5 m-sport
bmw e92 m3
kupévärmaren går på enligt schemaläggningen i idrive/klimat beroende på antal grader du ställt in kupevärme i förhålande till hur kallt det är mot hur långt tid det kommer att ta att få upp kupén till inställd temp, inställd temp är det sista du knappat in på AC: en på den vanliga manöverpanelen. du kan även ställa in värme i stol mm
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.