|
|
|
|---|---|
|
tjena tjena , fick Am-kort i veckan och ska skaffa en bmw som byggs om till a-traktor då . (vissa må hata mig för att jag sätter kapen i en gudomlig bil men jag åker hellre BMW/lyx än volvo/spackel ) iaf, har funderat på en diesel , antingen 325 tds e36 eller 320d e46 . Men frågan är om dem motorerna tål höga varv ? (dubblalådor) Och vilken skulle NI rekomendera ? äger ni en sådan bil som står ovanför och funderar på att sälja , hojta till bara :) mvh | |
|
Rubriken och inlägget går att tolka på olika vis, är det en diskussion om BMW som A-traktor generellt eller ber du om ett köpråd kring vilken modell som hade passat? Jag gissar på det senare men tar chansen: Allmänt har jag inga problem med ett fordon för yngre, hur gärna de gröna än önskar så är det omöjligt för många ungdomar att förlita sig på kollektivtrafik och mopedens största fiende är det svenska vädret. Mitt 'problem' med A-traktorn är reglementet som gör den till en vingklippt personbil, en förstörd sådan menar många och jag är benägen att hålla med. Ta det inte personligt för jag förstår att det i din situation inte finns mycket att välja mellan, det är reglerna jag kritiserar. En A-traktor är tyvärr lite av en pina att hamna bakom och i skuggan av nollvisionen (0km/h-visionen) kanske 30km/h verkar vettigt men EPA/A-traktorn är vanlig på landsväg och jag är övertygad om att skillnaden i fart (mellan traktor och bilar) orsakar mer problem än vad en traktor i 70-80Km/h(?) med en oerfaren förare bakom ratten gjort. Eller så bryter ägaren mot lagen och trettiogränsen, är det något vi vill uppmana till? Sedan finns mopedbilen som får göra 45km/h, i praktiken 52km/h i verklig fart, är de verkligen bättre byggda än konverterade personbilar som från fabrik var tänka att klara av 200-250km/h? Ta bara en titt på krocktester av mopedbilar förmodligen är även en illa kapad Volvo 244 säkrare än dem. Mitt ogillande mot A-traktorn gäller inte enbart BMW, Volvo Duett är inte mycket till bil med dagens mått men en klassiker som har betydligt mer bruksvärde i original skick än som traktor. Det är synd att så många... har försatts i ett skick så att de aldrig kan bli som från fabrik igen. BMW är ingen gudomlig bil men få av deras goda egenskaper kan man njuta av i krypfart, jo visst det svider lite extra när det är en BMW som skall kapas det erkänner jag. Men tillbaka till min andra tolkning av din tråd, har du funderat över hur mycket tid det kommer att ta? De projekt jag har gett mig på, bland annat att renovera en båt i din ålder, har alltid tagit mer tid och kraft än vad jag ursprungligen förväntade mig och som tonåring är skolan viktig den med. Hur kul är det att bli klar med mindre än ett år kvar till B-kort, eller att stressa ihop projektet och sälja den till förmån för en bil och stundande uppkörning? Om det är transport du söker hade jag köpt en "spackel-Volvo" i din situation, alternativt en BMW om du hittar en eller en Mercedes som verkar vara lite vanligare? Men om det är ett projekt du söker så köp en bil och gör den redo till din artonårsdag så kan du ha glädje av den i många år framöver. Du har tänkt på allt det där men är ändå övertygad? Okej! Då tror jag en bensinmotor är ett säkrare kort och dessutom blir det lättare att hitta en bra grundplåt eftersom diesel inte var lika populärt förr. Höga varv och diesel som bränsle är inte optimalt sedan hör inte M51 (25TDS) till en av BMW´s mer stryktåliga motorer. Lycka till oavsett vad du väljer! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Rullar en E39 "pickup" A traktor häromkring såg den senaste förra veckan. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jo , det är ju just det med mopedbilen som irriterar många , polisen tycker väll att säkerheten på dem är mycket bättre . Vilket det inte är + Skulle man nu krocka när man åker i 50 med en vanlig moped då kan vi räkna med ganska stora skador(ännu större om man kör fortare med en trimmad moppe). Sen har vi mopedbilen, krockar man när man kör i 50 med den så kan vi ju räkna med att 1.den välter pga den korta hjulbasen 2.sen lär den ju bli intryckt och inget att ha sedan .Om man nu skulle höja Atraktorns fart till 50 km/h så skulle det ju höja säkerheten på alla sätt 1.inga lång köer längre. 2.inge mer farliga omkörningar 3.miljön skulle bli mycket bättre för man skulle förmodligen slippa de höga varven. Och jag förstår dig helt o hållet att det är de dummaste reglerna jag sett och jag hoppas att de förändrar på det snart Ang tiden så har jag hört med farsans vän som har garage och så ville mina farbröder var med när vi bygger den så ca 3-4 veckor har vi räknat ut (kommer säkert bli mer men iaf) Sen kommer det största problemet ...dubblalådor och det kostar 6000:- men problemet är att jag bor i Värmland och den killen som fixar dubbla bor i Jönköping , så man får väll hyra släp då vilket inte är så billigt heller men det är konsekvenserna man får ta. Samt att en Volvo med enkel låda på (olaglig) med billig lack går på ca 25 000:- , om de är lagliga går de mellan 30-34 000 , och om jag ska va helt ärlig så spenderar jag kanske 3-4 veckor och får en a-traktor som aldrig har gått som a-traktor så man vet tex att om nåt skulle gå sönder så vet man när det hände , hur ( syftar på dem som skriver typ "låter nåt ljud från ..... Har alltid varit så ändå" Ang motor: Ja jag tänkte köra på antingen en 316 eller 318 först men sen kom jag på att 325:an (tds) var en m51 motor så var tvungen att dubbelkolla (Ber om ursäkt för rubriken , detta är första gången jag skriver här) |
|
|
Om du har de resurserna i ryggen kan det bli ett kul projekt och några roliga år med lite övning inför körkortet, jag hade nog siktat mot en E34 eller en E36 med M43 (4cyl.) eller M50 (6cyl.). Frågan är om inte fyran räcker och sexan bara dricker bränsle i onödan under de förhållandena? |
|
|
Fast en sak jag inte kan hitta är utväxlingarna till en tex 318 eller 316 ,Vart kan jag hitta dem ? , skulle uppskatta om nån kunde hitta utväxlingarna till 1:an , 2:an och ev 3:an mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.