AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.382

Är detta ett vettigt köp? (320d e91 2009)

Har möjligheten att köpa en E91 320d från 2009 för 110000:-

Spacegrå
8000 mil (nuvarande ägare har kört 7000 av dem)
Dynamic och Comfort
Krok
Helskinn (beige)
Radio Pro

Priset känns bra när jag kikat lite på Blocket. Dock så behöver båda uppsättningarna däck bytas och det är dags att serva till våren.

Är det något jag missar här? Gillar bilen riktigt mycket och har varit på G att köpa en tidigare.
16.553
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Låter vettigt

-------
//Lövet
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Låter bra.
Däck är ju förbrukningsvara och nu kan du ju välja märke osv själv. Rätt utrustad, kanske lite spartanskt, men helt okej.
Tack för svar!

Amullo, är det något specifikt du tror att jag kan sakna? Eller om man vänder på det, vad "måste" finnas i en E9x när det kommer till utrustning? (Förutom att den inte har m-sport paket då..)

Något jag vet att jag saknar är bluetooth, men det har jag sett här på forumet att det går att lösa riktigt bra.

Vill man fortsätta med runflat? Verkar vara lite av ett otyg.

Order options
No. Description
1CA SELECTION COP RELEVANT VEHICLES

1CB CO2 CONTENT

1CC AUTOMATIC START/STOP FUNCTION

1CD BRAKE ENERGY REGENERATION

2KU ALLOY WHEELS V-SPOKE 285

2PA LOCKING WHEEL BOLTS

230 EU SPECIFIC ADDITIONAL EQUIPMENT

255 SPORTS LEATHER STEERING WHEEL

258 RUNFLAT TYRES

3AC TRAILER TOW HITCH

386 ROOF RAIL

4AE ARMREST FRONT RETRACTABLE

428 WARNING TRIANGLE

431 INTERIOR RR VW MIRROR W AUT ANTI-D

441 SMOKERS PACKAGE

470 CHILD SEAT ISOFIX ATTACHMENT

481 SPORT SEATS F DRIVER/FRONT PASSENGER

494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER

502 HEADLIGHT WASHER SYSTEM

507 PARK DISTANCE CONTROL (PDC)

521 RAIN SENSOR

522 XENON LIGHT

534 AUTOMATIC AIR CONDITIONING

540 CRUISE CONTROL

563 LIGHTS PACKAGE

663 RADIO BMW PROFESSIONAL

698 AREA-CODE 2

7RR DYNAMICS PACKAGE

7RS COMFORT PACKAGE

704 M SPORT SUSPENSION

8SP COP CONTROL

8TG ANTI-THEFT SYSTEM

842 COLD CLIMATE VERSION

850 ADD FUEL TANK FILLING FOR EXPORT

853 LANGUAGE VERSION ENGLISH

863 EUROPE/DEALER DIRECTORY

885 SWEDISH / ON-BOARD DOCUMENTATION

Series options
No. Description
249 MULTI-FUNCTION FOR STEERING WHEEL

321 EXTERIOR PARTS IN BODY COLOR

4CG INT.STRIP SATINSILVER

520 FOGLIGHTS

548 SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING

Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
Tycker att det verkar vara ett väldigt bra pris.

Åsikten att den skulle vara spartanskt utrustad kan jag inte riktigt förstå - jämfört med fullsmetade X6:or tillhörande en rysk oligark kanske. Jämfört med en normal svensk familj? Nej. Där är ju två rätt dyra paket (2 x 20 000kr?) med Acc, farthållare, xenonljus, sportstolar, 17" fälgar etc. Och så helläder och krok utöver det.

Kolla historiken bara. Magkänslan säger att det låter nästan för bra.
Det verkar väl inte vara så mycket att fundera på om bilen är som den ska. Bara att slå till. Vet inte vad man skulle sakna i utrustningsväg egentligen? Min bil har usb och hifi-högtalarna annars verkar dom ganska likvärdiga. Kan inte komma på att jag saknat nåt i den.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Länk Länk Kolla av Länk och Länk om helheten verkar rimlig och sista besiktningens km stämmer mot idag. Lite optiskt att det inte finns nyansskillnader i lack och karosspringor är raka och hela och likadant inredningen. Kika så däcken inte har något snedslitage, då behövs en 4-hjulsinställning på det hela. Serviceboken är servad i Sverige. Du kan ringa de som servat de 2 sista gångerna om på BMW-verkstad så kan du be snällt att få fakturakopior om de känner för det. Brukar kunna visa sånt som är bra att veta eller ägaren är för snål att åtgärda..

Det enda man kan säga om risker för dyrbarare fel är kamkedjesträckaren på din motortyp. Nu borde iofs motorskadedelen av försäkringen täcka det om du väljer ett bolag som täcker längst körda km mot högst andel av kostnaden som täcks vid vissa km vs sjävlrisk. Jämför detta med lägsta premie.. Tror salus-ansvar och Trygghansa har bland de längsta kilometrarna man får köra och får täckning för motorskador. Byte av kamkedjesträckare kan kosta kanske 5kkr på en BMW-verkstad? Bara å kolla. Priset på bilen verkar ju riktigt bra om allt stämmer. Om bilen har lite tickande framifrån vid bröstkåpa kan det vara lite på gång..

Servicekostnad kan du ju jämföra mellan olika, ett rätt kostnadsvettigt alternativ är Länk Åker man med nyckeln till närmaste aukt BMW-verkstad tar de bara nyckeln och läser av exakt vad som behöver göras vid nästa service, kan ju vara 2kkr eller 10kkr..

Beträffande däck, se powerpost.

Lycka till!

Asken
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jag gillar ju m-paket, men förurom det så blir paketkombinationen bra faktiskt.

Avseende bluetooth så finns det att få till för några tusenlappat. Köpte en låda från Kufatec via återförsäljare i Luleå till min bil och denfunkar kanon för både samtal och streama ljud. Precis som orginal bt, fast bättre.

//Anders

Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
Vettigt utrustad, (Dock inte i närheten av full, men inte heller en ren tomhylsa) Skulle säga rätt ordinär 320d + läder, m-sport fjädring och avbländande spegel vad jag förstår.

Priset är bra, milen är låga. Vill du ha en 320d skulle jag personligen inte tvekat om den är schysst i övrigt.

Utrustning som jag själv skulle sakna är Stolsminne, automat och Navi.prof (stora skärmen) sedan på det en minst 6-cyl motor typ 335d
Tack för input, står nu på uppfarten. Mycket nöjd!

Nu väntar en ljusare toning av de bakre rutorna. Funderar på svarta njurar också.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.