|
|
|
|---|---|
|
Börjar bli dags att titta på bil till min sambo. Funderingarna hittills har mest gått till Mini Cooper av nåt slag. Prisklass upp till 120 tkr ungefär. Kommer mest användas till korta körningar typ handla men ska funka hyfsat att åka lite längre med också. Siktar på diesel av något slag. Börjar också kika på lite alternativ och då dyker 120 upp. Vad säger ni, vad är att föredra och vad ska man hålla kolla på om man är inne på 120? Bättre attt gå på bensinvarianten istället? Automatlåda är krav förresten. Tittar också lite på bilar av onämnbara märken också som t ex Peugeot 308... några tankar kring detta..? | |
|
Eh... ja... jag har massor av tankar: Att du ens kan tänka "En BMW 120, eller en Peugeot 308". Det är lite som att tänka att man ska ha något snyggt att hänga upp i fönstren och väljer mellan nya gardiner, eller lite morötter. Skämt åsido: 120 är en rolig bil i den prisklassen. Nu har jag inte så stor koll men för det priset vore det väl inte omöjligt att hitta en 120d med automat och Msport? Jag har aldrig kört Mini Cooper mer än att jag konstaterat att kvaliteten verkar vra sådär de gånger jag åkt med. |
|
|
Jag hittade en i Roserberg - vet ej var du bor och har ej kollat. Den hade rätt få mil på sig och det är ju trevligt. Jag vet inte säkert hur det är med partikelfilter, men jag har för mig att det kom på 08:orna och senare. Den ser dock inte ut att ha Msport och det gör ju alltid bilen lite roligare. Den har dessutom komfortstolar och standardratten, men få mil är ju alltid trevligt. Det var för övrigt inte superlätt att hitta en bil med diesel och automat. Jag hittade bara fyra när jag sökte på bytbil, i din prisklass. |
|
| Golf TSI122hk av förra generationen kanske, eller måste det vara en diesel? | |
|
Håller med Kristoffer_L: Golf TSI122 DSG av förra generationen är ett bra köp. Min sambo har en välutrustad sådan och är mer än nöjd. Bra automatlåda och smidig motor som är förvånansvärt pigg. Det är väl ingen raket men fullt tillräcklig och komforten är mycket bra och för att vara en Volkswagen riktigt körglad. Faktiskt så bra att jag gärna lånar den ibland :-) /Krille |
|
|
116, 118 och 120i med bensin och auto finns det gott om och de är med auto mindre attraktiva än dieslarna så priserna är därefter. De mindre motorerna kan upplevas något småslöa vid aktiv landsvägskörning. Skatten är bra mycket lägre, försäkring likaså och hur kul är det med en Golf allvarligt talat för inte nämna diverse rödvinsvitlöksexpresser och dylikt. Civilisationen upphör att existera söder om Alperna och Väster om Maginotlinjen, det sitter i DINnormen och värdegrund:)) För övrigt är bensinarna billigare i Service av den enkla anledningen att dieslarna har större oljevolym. Lite ungefärliga servicepriser kan efterfrågas här Länk När soppan snart är nere i 10kr litern skrattar du gott på det du sparar. Gör lite kollar och använd något kostnadsberäkningsprogram på Internet om vad 5 års ägande skulle kosta. Det är faktisk kostnad per körd km ink skillnad mellan inköpspris och försäljningspris som är sanningstalande även om bilbyten sker mest på emotionella val, typ mig och V12 men då rullar den 150 mil om året till en intressant milkostnad i drift medans den lär aldrig sjunka i värde sålänge milen är låga... Lycka till! |
|
|
Jag skulle nog välja en mindre bil t ex en BMW 1-serie runt 2009 årsmodell. Alternativet skulle nog vara en Golf. Jag skulle aldrig köpa en fransk bil... // Mange |
|
| Jag äger själv en Golf VI 122 tsi med dsg låda. Snål, smidig, pigg, lättkörd, bekväm. Rekommenderas. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.