|
|
|
|---|---|
|
Sen jag satte på vinterdäcken i november får jag återkommande varningar för lågt lufttryck trots att lufttrycket är konstant. Varningen verkar återkomma med ca 30 mils mellanrum. Min 328:a är uttagen i oktober 2012, så om jag förstått saken rätt har jag systemet där ABS-systemet känner av om rullomkretsen förändras vilket är fallet om man tappar tryck. Jag har aldrig tidigare haft problem, inte heller förra vintern då jag hade samma däck på som jag har nu. Någon idé om vad som kan vara fel? /Fredrik | |
|
Om trycket verkligen är konstant så är det tok med ABS sensorerna. En ABS sensor kan förstås ha rubbats i samband med monteringen av vinterhjulen, även om dessa inte rörs. Är det alltid samma hjul som ändrar trycket? Gör en ny lufttryckskontroll med pålitlig luftpåfyllare och därefter ny initiering av däcktrycksövervakningen, motorn igång, bilen stillastående med växeln i friläge. Initiera övervakningen varje gång du kontrollerat lufttrycket. |
|
| Inte helt ovanligt att dom fel indikerar när man har en motorstark bil med nordiska vinterdäck som är väldigt mjuka. Brukar sluta fela när däcken blivit lite slitna eller när det är kallare ute så gummit inte är så mjukt | |
|
Däcktrycket är konstant. Jag har kollat det varje gång den varnat trots att man blir lite trött på det. En av gångerna larmade vänster bak, resterande har alla 4 hjul indikerat. Totalt 4 larm med som sagt ca 30 mil emellan. Lite märkligt är det ju om alla 4 ABS-givarna gått sönder? |
|
| Jag har varit inne på ditt spår, Niklas. Det konstiga är bara att jag körde hela förra vintern utan en enda varning, med samma däck. Hakkapeliitta R2 är ju väldigt mjuka, dubbfria. Kanske ska höja trycket något i däcken. Kör 2,9 runt om. | |
| Ok ja va det inga problem ifjol så verkar det ju inte vara den teorin. Om du inte fått väldigt mycket tyngre gas fot ;-) | |
| Har du ominitierat? Brukar rekommenderas att man gör det när man byter sommar/vinterdäck. Om det ändå varnar så lutar det åt att en sensor är trasig trots allt. Behöver ju inte vara alla fyra, det ska varna så fort ett däck har lågt tryck. Men fel på ABS-sensor borde ge ABS-lampa å andra sidan... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.