|
|
|
|---|---|
| Hade i förra veckan min X5 hos BMW för inspektion 1 där jag fick anmärkning på damaskerna fram samt övre/nedre länkarmar bak. Fick ny tid att byta detta och kalaset gick lös på 12188kr. När jag sedan hämtade bilen så noterade jag att ratten var sned. Åkte till verkstaden och påpekade det men de hävdar att ingen hjulunställning ska behöva göras efter detta jobb. Någon som har en teori om vad som kan ha hänt? | |
| Helt uppenbart behövs 4-hjulsinställning. Vad var deras förklaring till att ratten hamnat snett efter åtgärderna? | |
|
Reklamera, gärna skriftligt och de får göra, gör om, gör rätt. Bör även tillhandahålla ett fordon om du behöver bilen då de korrigerar... Den ska åtmindstone vara rak ratt som förut... Mvh Asken |
|
|
Enligt BMW så ska ingen inställning ändras efter detta jobb trots att man varit lös med rätt många prylar både fram och bak. De undrar om jag kört in i en trottoarkant el liknade vilket jag inte har gjort. Känns lite konstigt att man inte mäter hjulen efter ett sådant jobb. Service plus rep gick lös på ca 16000kr och då är det inte kul att få tillbaka en bil med sned ratt direkt :-( |
|
| Blev hänvisad till deras anslutna däckverkstad för hjulmätning och sitter där nu. En tekniker från BMW var även här och kollade så nu väntar jag på svar om de tar sitt ansvar el ej. Till saken hör att bilen dessutom fick en 4-hjulsinställning för knappt ett år sedan så jag vet att den var OK innan. | |
| Men länkarmarna byttes väl av nån anledning? Har man t.ex dåliga bussningar så kan hjulinställningen påverkas, har det då gjorts en hjulinställning tidigare med dom dåliga bussningarna kommer inte inställningen bli rätt när man får på nya friska delar. | |
| Fick ingen vettig förklaring men nu är iaf en komplett 4-hjulsinställning gjord och fakturan gick till BMW (efter en del ordväxling). Stort tack för hjälpen med argument som jag kunde ta med mig! Gott nytt år på er! | |
|
Otroligt att ordväxling ska behövas. 16000 kr och en sned ratt. Att de inte kollar sånt. Eller bara hade fakturerat lite mera, så man aldrig behövde uppleva en sned ratt... Jag hatar verkstäder. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Hjulinställningen ändras normalt inte om man byter drivknutsdamasker, nån måste gjort nått fel eller så har mekanikern kört emot nånting. Är enbart fasta punkter som behöver lossas. Att bussningarna/länkarmar bak skulle påverka ratten är inte heller relevant. Skiftade drivhjulsdamask och bussningar bak på en X5 för 14 dar sedan utan några problem med hjulinställningen som inte ska behövas. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Då stämmer det med vad BMW sa till mig Hasso. Isf har det som du säger hänt något medan bilen var på verkstaden. Om de kört på nåt el var oförsiktig med en slägga el kofot när man gjorde jobbet får jag aldrig reda på. Det kändes iaf bra att de tog sitt ansvar och jag därmed fortsätta som kund där. En teori de hade var att drivaxeln inte gått i botten men det avfärdades ganska snabbt efter kontroll. | |
| Det kan troligen variera. Det som kallas fasta punkter har ju inte nolltolerans. Vore det så, skulle inte styrleder behöva ha någon justering och länkarmar inga excentrar att vrida på. Men så perfekt blir det aldrig, inte ens på en bayerare :) | |
| Dock skall det nog till en relativt stor avvikelse bak innan ratten hamnar snett. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.