AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.145

Gul oljelampa lyset när man slagit av bilen

ic
237
icho
320i, -04
Hej,
Upptäckte för ett tag sedan att den gula oljelampan lyser ca 10-15 sekunder efter att man slagit av bilen. Blev lite fundersam på varför, men hittar inget när jag söker om det. Den tänds aldrig under färd, utan enbart när man stänger av bilen, och då lyser den en liten stund och sen slocknar den igen. Hade tändningen varit igång hade jag kunnat förstå ta att en lampa lyser, men detta är alltså när man slgit av bilen och tändningen, låst bilen och den lyser ändå.

Någon som har ett bra tips om det är normalt eller vad det kan vara?
li
78
lindbergern
M3 -87 (E30)
M635 -84 (E24)
520D -09 (E61)
Fyll på motorolja
När den tänds och lyser gult när du stängt av bilen så betyder betyder den att oljenivån börjar bli låg, fyll på när du är och tankar nästa gång.

Kolla stickan också, kanske är så att givaren är trasig för oljenivån och då är det ju dumt att hälla på mer :)
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Röd oljelampa = akut problem - stanna snarast motorn utan att köra vidare
Gul oljelampa = inte akut men fyll på olja ganska snart

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Nja, röd oljelampa= inget oljetryck (gränsen är väldigt låg så när lampan tänds har man verkligen för lågt oljetryck) = för sent. ;)
Gul under färd= för lite olja, fyll på omedelbart (nivå under min).
Gul lampa vid tändning av = nivå på min.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Gul oljelampa kan lysa även om oljenivån är ok. Då är det givaren som är kass. Min oljelampa börjar lysa gult några sekunder efter start. Sen slocknar den igen efter några sekunder. Det finns en tråd om detta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.