|
|
|
|---|---|
|
Hej alla kunniga! Jag har ett missljud ur motorn när den är kall.. Eller ja. Till att börja med. Bilen är en bmw 545 - 04, alltså v8a, med snart 15000mil på nacken. Som ni hör på första filmen så är motorn kall, startad utan värmare för jag hade bråttomt iväg plötsligt. Det där ljudet slutar dock efter några lite kraftigare gasningar som ni märker på filmen. Vad tror ni det kan vara till att börja med? Kamkedjespännare är bytt nyligen och det blev lite bättre, men inte hundra. Så jag går och funderar på om det kan vara kamkedjan, glidklackar, eller vanos? Vad låter mest troligt? Här på det andra klippet är motorn varm och har gått en stund. Det här ljudet uppstår endast vid varv under 1000. Alltså mellan 500-900 ungefär. Sen slutar det helt att leva om.. Jag har läst och läst men har inte hittat någon med likande problem som fått det löst. Så snälla hjälp mig någon!! Kan det vara så enkelt som en service på olja, filter osv kan hjälpa? Kan tillägga även att bilen är lite svårstartad när den är kall, samt hackar till lite och motorn vibrerar konstigt (som att den inte tänder på alla cylindrar), för att sen gå igång som vanligt.. Kan det vara nå sånt fel som tändspole eller tändstift? Låter underligt att skrapet i filmen ska uppstå av det, men vad vet man... BMW är kuslig på det viset ibland :) Videoklipp från en väldigt kall bil med - 12 grader ute: Videoklipp från varm motor och - 12 ute och endast under 1000varv: | |
| Har du öppnat huven och försökt lokalisera ljudet? Lyssna vid generatorn, jag har ett liknande ljud på 550'n som jag tror kommer från lagret eller frihjulsremskivan. | |
|
Ja, ljudet kommer som jag kan höra det ifrån oljelocket. Någonstans runt där. Därför är jag rädd att det är kedjan. Men känns som fel ljud för det när man lyssnar på andra videos på kamkedje problem. Hoppas det är något sånt som du säger, slipper det bli så fruktansvärt dyrt! :p v8 ska ju vara väldigt slitstark motor. Ska lyssna senare under dagen vid generatorn och återkommer! |
|
|
Kristallkulan är på service men man kan väl försöka sig på tre gissningar. Omslaget i väder från lite plus till en hel del minus kan utlösa sådant som varit på g en längre tid utan att märkas. Byttes kamkedjesträckaren i förebyggande syfte eller fanns det någon orsak? Bilns historik är också intressant. Om t ex import, kontrollring några av servicestämplarna om det behövs för att du ska kunna spåra bakåt om km är 150000 eller mera. Mest för oss att veta om det som låter kan vara kmorsakat. Först härleda ljudet. Tag något motsvarande ett runt kvastskaft eller annat som är minst 3dm långt. Lyssna av område för område genom att sätta ena ändan( av skaftet alltså:)) mot punkten som skall avlyssnas och den andra lägger du till ena örat, då blir det som ett stetoskop läkarna använde förr i tiden. Upprepa runtom, låt någon göra lite högre varvtal och repetera. Kolla om det är nån skillnad mellan varmkörd och kall motor? 1. Något som har med området spännrullar, remspännare och aggregaten därkring. Gamla bilar kan remmar och framförallt spännrullar torka(fett som ligger öppet) då det med V8 utvecklas rätt mycket tempskillnader. Specifik remspray kan nyttjas där men det är ingen permanent lösning. Undvik WD40, 5-56 och liknande, det förstör mer än gör nytta. du kan ta en lång flat mejsel och bända lite försiktigt kring varje del du når och kan lyssna på för att se ev glapp. 2. Koks, avlagringar som satt igen en eller flera områden inuti och det resulterar i att "trånga passager" såsom Vanos, hydraliska ventillyftare med mera inte löper helt hundra. En koll på insidan av oljelocket om där finns klägg eller beläggningar samt avsyn av de delar som syns under oljepåfyllningslocket kan säga lite om detta. Gissar att bilen skötts enligt bok och att olja och filter byttes vid bytet av sträckaren. Skiten kan lösas på olika väg och med därtill verkningsgrad.. 2:1. OMEGA 907 x 2 och köra motorn på tomgång en halvtimme och därefter olje och filterbyte. Köpes billigast på smorjteknik.se 2:2. Göra ett Bilstein Engine Flush. kanske 3kkr för din bil och då ingår oljebytet. 3. Worstcase, ett kylrör i toppen av motorn kan i vissa fall orsaka läckage så att kylarvätska läcker ut i oljan.... Billigaste viset att komma undan detta är en renoveringssats ifrån USA och kanske 10h arbetstid för en van mekaniker för att fica detta. BMW:s lösning är 30-40k? Om du i behållaren för kylarvätska(kolla när motorn är kall) kan ana en liten doft av olja eller om du tar kylarvätskan mellan två fingrar och det är lite glatt tyder det på detta. Kör då inte en meter till eller slå på motorn. Men som sagt rätt ovanligt förutom de nättroll man alltid får räkna med. När man definerat vad det är kan man titta på möjliga orsaker. Mvh Asken |
|
|
Tack så hemskt mycket för en detaljerad beskrivning av felsökning och ev fel som det vara. Nu gjorde du mig glad ;) Jag ska absolut titta på alla punkter du skrev och felsöka mer. Kamkedjesträckare byttes pga att jag hörde skrapljud som i andra filmen. Ljudet försvann lite men inte helt och hållet. Olja och filter är inte bytt efter det tyvärr då jag precis köpte hus i samma veva och renoverar för fullt. Så tid har inte funnits. Ska dock beställa olja, filter osv osv nu i januari. Måste även säga att jag upplever att bilen inte är lika stark som den borde vara. 333hk och 450nm borde man ju kunna spinna lös lite med. Men den är väldigt trög på låga varv.. Sen från 3000 och uppåt så är det som en helt annan bil. Kan det ha med saken att göra? Min lilla teori är att lyftarna eller vanos (eller annat) inte för tillräckligt högt oljetryck och därför skrapar den lite tills den kommer över 1000 varv och trycket ökar. Men vad vet jag. Omega 902, är det inte bara för växellådor? Eller finns det för motorolja också? Vet du vilken olja som är i bmw 545i original? Grymt tacksam för svar. Känner redan att kamkedje bytet Kommer längre och längre ifrån mig :) och det är ju bra då jag älskar bilen i övrigt. |
|
|
Olja är billigare än metall.... Att köra vidare med denna felbeskrivning kan bli en dyr erfarenhet... Byte av olja asap, du ser när den tappas ut om det finns spår av små plastbitar eller metallpartiklar på den magnetiska pluggen. Kan t o m vara så att låta en fackman utföra det kan vara betryggande. 907... Asken |
|
|
Absolut, visst är det så.. Ska beställa olja osv ikväll och göra en stor service med tändstift och hela baletten. Får vi se om det finns några metallrester som du säger på magneten samt kolla över hela motorn grundligt. Visst är det betryggande att en fackman gör det. Men det är inte värt pengarna när man vet hur man gör det själv. Sen är det inte alltid det blir bra av fackman heller, fast då kanske det går på garantin :) Oj förlåt, menade naturligtvis 907.. Kan vara värt att prova också. :) |
|
|
Går utan problem att använda Biltemaolja eller nästan vad som helst för första bytet. Addera bara ngn motorrengöring dubbel sats och kör minst 30 min på tomgång. Redan efter ett par minuter lär du märka om det gör skillnad... Mvh Asken |
|
|
Hej igen. Längesen jag postade det här och problemet kvarstår. Ljudet kommer från (som jag tror) vid vakumpumpen, eller strax ovanför. Svårt att göra exakt. Har dock letat en hel del nu på sistonde vad som är fel och har hittat en ventil till vevhusventilationen (tror jag) där packningen var trasig. Ska försöka lägga in en bild på packningen (inte min dock). Kan den ha med oljudet att göra? Eller åtminstonde påverka något som gör att ljudet uppstår. Tänkte om den får lite mycket luft pga att packningen är trasig så oljetrrycket intr blir helt korrekt, så kamkedjan eller något inte sträcks så mycket som den ska. Bara en liten teori.. Verkar inte Kunna lägga upp någon bild då jah skriver från telefonen.. Men skickar en länk på ventilen jah snackar om: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.