AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.310

Växellådan rasade, hjälp

He
82
Henke006
535 touring.-08
Automatväxellådan rasade på min 530D -01.
Enligt kvitto är den redan bytt 2 gånger. Behöver nu hjälp av er på forumet att hitta en ny.
Är det någon snäll själ som kan hjälpa mig hitta en bättre begagnad till en lagom summa pengar hade jag varit otroligt tacksam.

Tack på förhand
//Henke006

/Henke006
(ATT STYLA EN VOLVO ÄR SOM ATT SMINKA EN GRIS)
Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
torde finnas en del på svenska skrotar

Länk

ebay.de
Länk

du får kolla upp vilken låda du har/behöver på tex realoem.com
jag vet inte om det var rätt artikelnummer
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Verkar annorlunda...

Är bilen effektökad på något vis möjligen?

Hur långt har den rullat sen sista renoveringen? Kan de som gjorde det göra ngt bra pris m.h.t. att den rasat igen tro?

Man får utgå ifrån att de har rätt olja i.

Blocket, powerbörsen till vänster, bildelsbasen samt inte minst ebay.de, ebay.co.uk. De sistnämnda kan bli billigare även om det behövs frakt för att komma hem.

Kommer säkert många andra som har mer input.

Mekar du själv?

Via Länk kommer du åt ditt chassienummers sista 7 som du matar in i den ovan angivna sidan sen kan du bläddra fram i reservdelskatalogen osv.
Ebay.co.uk och .com kan även ge fördelaktiga priser även om det inkluderar frakt hem till Sverige.

Mvh
Asken
He
82
Henke006
535 touring.-08
Mekar ej själv, vet ej vilken låda jag letar efter riktigt. Finns det flera olika till 530d?
Kan ni hjälpa mig komma fram till vilken.
Har kollar lagase och bildelsbasen men de flesta har gått riktigt långt eller är renoverade=jättedyra.

Bilen ej effekt höjd, första bytet gjordes redan vid 18000 mil. Andra fixen var en växellåds renovering av förra ägaren, tyvärr missade dom att byta nån packning, den gick nu sönder och tömde lådan, när jag väl märkte det stannade jag ju självklart men tydligen för sent enligt min mekaniker då nu lådan slirar på de högre växlarna.

Var menar du att jag ska mata in vin nr??

/Henke006
He
82
Henke006
535 touring.-08
Fattade så snart jag skrivit att det var på realoem. detta är vad jag får fram där
Automatväxel A5S360R / A5S390R

Men det är ju 2 olika vilken ska jag ha??

/Henke006
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kolla runt med båda numren till att börja med. Be meken kolla vilket nummer det är på din låda. Andra ägaren gjorde alltså jobbet själv osv? Om firma gjort det är det möjligt att använda konsumentskyddet pga missad packning. I övrigt se: Länk ? Man har som köpare undersökningsplikt.

Finns även firmor i Sv som fixar till innanmätet. Kanske går att rädda något om enbart de högre växlarna krånglar. dock måste lådan på pall dit och tillbaka.
Kolla med tobbe på Länk respektive Perre på Länk om de kan ge input resp ha något beggat själva. Dock öppnar de inte förräns efter alla helger.

Mvh
Asken
He
82
Henke006
535 touring.-08
Jag är inte inne på att försöka få nåt från den gamla ägaren.
Jag får fixa detta själv.
Magkänslan säger att om man ska öppna och försöka fixa till den så kostar det mer än att slänga in en begagnad men ska kolla runt.
Tack för informationen.
Ska fixa fram nummer av meken så återkommer jag.

gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Här har du en mycket bra i Tyskland, byteslådor till ett pris långt under de svenska ringa eller maila på engelska går bra

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kan vara värt och kolla med Växellådsservice AB i Trelleborg (är ju i närheten), riktpris för en "halvstor" reparation verkar ligga mellan 4500-6500 SEK.
He
82
Henke006
535 touring.-08
Var har du fått priset för en halvstor reparation?

/Henke006
He
82
Henke006
535 touring.-08
gto80. Vad ligger pris på för en byteslåda i tyskland då? cirkapris alltså?
Snackar vi 5, 10 15, eller 20 tusen?

/Henke006
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tog de från riktpriserna på prislistan
Länk

Tillkommer moms naturligtvis på ovanstående siffror.

Man ska ju naturligtvis se detta endast som en fingervisning, därför är det alltid bäst att ta kontakt (oavsett firma).

Sen beror priset såklart på omfattningen av reparationen. Det som du råkat ut för dvs "växellådan rasade" kan ju i princip vara vadsomhelst. Alltifrån att backen inte går i till att hela växellådan exploderade i ett stort moln av metallfragment :-)
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Henke;Här har du några exempel själv har jag vid ett flertal tillfällen haft kontakt med de jag tidigare länkade till.

Länk

Länk

Länk

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Räkna till pall t o r i Sverige för renovering kanske 2,5kkr p.g.a. stomkostnad som vissa har i de fallen, liknande trptkostnad från Tyskland till Sverige utan stomme som måste ned...

Trelleborg låter som den enklaste vägen att kolla först... De kanske tar 15 kkr om det är totalfixa? Eller Länk Fråga forumet efter 5 olika företag att maila förfrågan till när du har numret ifrån meken, sökmotorer är mer amatörmässiga än kompetensen härinne:)

Mvh
Asken
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Skriv till Saij och fråga han köpte låda från Bielefeld Länk
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

GTO80..

du glömde bifoga din epost i Powerposten.....
He
82
Henke006
535 touring.-08
Tänkte väcka nytt liv och be om er hjälp.
Växellådan som jag tidigare berättat om läckte rejält och det visade sig vara någon packbox. verkstan bytte och testkörde bilen, jag fick hem den och körde 11km sen gick packningen igen, så problemet kvarstår alltså.
Är nu på jakt efter en växellåda och äntligen har jag fått reda på vilken jag ska ha.
Men såklart är den inte det lättaste att få tag på, så min vädjan är om nån kan hjälpa mig att hitta en kanske i tyskland (jag är lite ringrostig å språket) men de flesta sidor är ju på tyska så kanske nån kan vara lite tolk??

På lådan står det:
GM 1 423861 VT
partnr: 96022205
Serial nr: 0233899
Cal: P06
TCM: --

Jag förstår inte alls vad det står för men nån smart an väl lista ut vilken sort det är??

Tackar på förhand för al ev. hjälp jag får här inne.
MVH Henrik
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Så lådan fungerar bra, förutom packningen som verkar strula?
Fixade din mek lådan eller skickade du lådan till en som jobbar med växellådor på heltid?
Har växellådsservice i Trelleborg fått kika på lådan? Om inte, varför?

Förövrigt borde packningen vara ett garanti jobb, en packning ska inte gå sönder så fort om den inte är felmonterad dvs.
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Engelska fungerar till 100% till tyska firman jag länkade till
He
82
Henke006
535 touring.-08
Meken fixade lådan. Han sa att trycket i lådan blir för högt så att den trycker ut packboxen. Trelleborg svarade ej på mail därav har jag ej fått kontakt med dom. Ska försöka på nytt.
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.