|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Nej första bytet är efter fullt intervall = 3000 mil. Det var länge sedan en motor behövde "slitas in". ------- //Lövet |
|
|
Svårt det där med nya intervaller - hur mycket är det som vi gamla uvar inte kan acceptera och hur mycket är det tekniska landvinningar som gör att motorerna går längre mellan oljebytena jämfört med, säg 80-talet? Jag kör fortfarande den gamla stilen och bytte olja på min efter 140 mil efter att kommit hem från UK, något som jag förhoppningsvis får igen på gamla dar... ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Så länge du inte behåller bilen i 20 år tror jag inte någon annan än oljebolagen blir glad av det bytet egentligen. Hur många bilar skrotas egentligen pga motorras i slutet av livstiden? Känns som det är rost, dyra ABS/ASR/Airbagdelar som till slut tar de flesta bilar. Har inte skrotat så många bilar själv men de jag gjort har nästan den enda del som funkat ordentligt varit motorn :) ------- //Lövet |
|
|
Jaha, så kanske det är numer. har aldrig köpt en ny bil, utan börjar som lägst på 6-7000 mil. Den senaste började jag dock på 32000 mil så jag får väl hoppas att det gjorts något oljebyte ;) Jag tror man tekniskt har dragit upp livslängden rejält vad gäller olja, medan filtren lever kvar lite i forntiden. Det som talar för tätare oljebyten här i Norden är väl det kalla klimatet. Vattenångor kondenserar och hamnar i oljan i.st.f. att ventileras ut. I medelhavsklimat och med en oljerenare tror jag man kunde minst dubbla dagens long-lifeintervaller. Tunga fordon rullar uppemot 10000 mil. En Volvo D13K lastbilsmotor på 12,8 lit slagvolym rymmer 38 lit. olja. Det är 2,97 lit olja per liter slagvolym. Motsvarande för en 2,5 lit BMW-sexa är 2,6 liter olja per liter slagvolym. Lite mindre för en trelitersmaskin och lite mer för en 2- eller 2,2-liters om vi pratar om de gamla M52/M54 åtminstone. Lastbilsmotorn går ju på betydligt lägre varvtal i.o.f.s. men med två fullflödesfilter och ett bypassfilter så byter man olja vid 100000 km eller en gång per år. |
|
|
Ja nåt mer avancerat än pappersfilter borde man ju kunna peta in även i en personbil tycker man. ------- //Lövet |
|
|
Lastbilsmotorn har också en helt annan körcykel med många mil per start. Som en taxi. Taximotorer brukar ju gå tiotusentals mil och inte tror jag art något taxiföretag gör extra oljebyte mellan servicarna. Om bilen gått till största delen landsväg/pendlat flera mil (man brukar kunna räkna ut det genom att kolla serviceintervallet, på gamla BMW genom att plocla ut snittförbrukning sedan service, på nyare genom att kolla hur mycket man passerar intervallet o därmed lista ut om den ville ha service efter 2000 nil (stad) eller 3000 (landsväg) men är det så långt gånget kanske serviceindikatorn inte visar "dergixe passerad 2000mil?) och oljefiltret fortfarande är i ett stycke behöver det inte vara katastrof. Men som sagt maskinskadeförsäkringen är rökt. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
| Jo då även nya bilars motorer "slits" in, men det är ju inte lika "kraftigt" som på äldre (läs till o med 80-talet typ)...Man har i regel ett fåtal mil (under 30) där man kan påverka hur bra/dåligt kolvringarna kommer täta mot cylinderväggarna. Kort förklarat kan det vara en fördel att "busköra" i början, för ökat cylindertryck (som det blir när man varvar/gasar mer) gör så att kolvringarna pressas hårdare mot cylinderväggarna o de små "slipande grader" som finnes får bättre verkan, dvs sakerna "slits ihop" bättre...Sen är det som så att även vlåda o diff "slits in", en transmission som rullat säg 5000 mil stjäl högst sannolikt mindre effekt än en helt ny.... | |
|
Intressant att varenda instruktionsbok säger tvärtom. Dvs ta det lugnt i början, undvik höga varvtal. Variera gaspådrag och varvtal. ------- //Lövet |
|
|
Precis som att racemotorer ofta "slits in" genom att man startar och kör tre fullgasrepor i bromsbänken. ;) "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Att motorer inte behöver "slitas in".... Betänk förr i tiden, då var det mer ett undantag att första oljebytet skedde under 1000mil. Då kördes motorerna i bänk eller i fabriken innan leverans ut till kund. Nu 25 år senare så är kostnader besparade osv.... Kunden tar ev tildigare upptäckta produktions och kvalitettsmissar hos garantier hos handlares verkstad efter leverans.. Min egen f.d, X3 20.d 2005 bytte jag olja och filter efter 500mil för att just olja är billigare än metall och mycket riktigt vid 1500mil samt framför allt efter 3000mil så sjönk förbrukningen med över 0,1 liter per mil räknat vid pump och efter körjournal och likvärdiga körcykler.... Bilen ska köras först lungt tills den är varm, sen ökar man upp till nromal eller hög belastning efter första oljebyet vid 250 eller 500 mil om man är pedant på alla vis... TCO-kostnader vs bränslekostnad för ägaren är vida skillnader. Mailade AM&S reporter om detta han tyckte det var intressant men inget de skulle ta upp i ett längre perspektiv vilket jag kan förstå, de riktar ju sig på att testa just "det senaste". Kanske Vi bilägares långtidstester eller DN:s motsvarande tester kan indikera lite mer på det som vi flesta redan vet... Mvh ASken |
|
|
Står i startgroparna att dra igång en nybyggd Ford 302 och här är Zink mycket viktig i oljan,inte helt lätt att hitta en inkörningsolja idag. Hursom låter 5000mil utan byte helt galet,köpte en husbil i höstas som gått 2800mil den hade fått första byte vid 800mil och sedan vid 2200.Jag var inte nöjd med detta utan gjorde en motorskölj och oljebyte direkt jah kom hem,så nu står den o sover med frisk olja i systemet. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| Anders-72 tycker 10000 mil låter mycket, brukar det inte vara mellan 3-6000 mil beroende på modell | |
Transocean |
På min N47-11 byter jag med 1000 mils mellanrum; 3900 mil har den gått och det är bytt tre gånger. |
|
Andreas: Jag håller inte riktigt med i att det är bara om jag behåller bilen i 20 år som det ger nytta att byta olja ofta. För mig handlar det om att ha så många pållar kvar i motorn som länge som möjligt; jag tror tvärtom att det ökar möjligheten att ha alla hemma om jag byter olja oftare. Skulle jag byta endast var 3000:e mil tror jag att jag skulle tappa litet i effekt. Totalt ovetenskaplig åsikt - men tro kan ju försätta berg! :) ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Alla gör vi vad man tycker är bra för ägandet. Själv tycker jag att olja är billigt i det stora hela när man ser på bilens inköp. Brukar ha mina bilar rätt länge och då känns det rätt för min del med tätare oljebyten än rekommenderat. Är i skrivande stund på Gran canaria och här i värmen låter alla bilar nästan ingenting. De säger att något år var det riktigt kallt......nästan +13 grader. Taxibilarna rullar enl chaufförerna 150-180 tusen mil. Vi har lite annat klimat med fukt mm. Mvh Jonas B |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.