AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
11.693

Inget oljebyte på 5000mil?

Sida 1 av 2
An
42
Anfield
BMW X3 M40i
Har kollat på en bil det är x20d motorn.
bilen har gått 4900mil och har av någon anledning inte blivit servad.
Trots fri service...
Vad tror ni om bilen, hur mycket skada tar den att köra de första 5000 milen med samma olja?
Tacksam för input.

Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Svårt att säga, finns youtubeklipp där de kör Volvos UTAN olja på maxvarv i flera minuter innan den skär. Jag hade inte brytt mig så mycket mer än att priset skall vara så mycket lägre att det känns riktigt bra.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
....och jag skulle utan att tveka det minsta fortsätta att leta efter en annan bil.

Ställ dig också frågan om vad mer som ägaren misskött som du inte upptäckt än när han inte ens bemödat sig om att byta motorolja.

För mig är det en fullständigt kall bil om inte priset är mycket lågt och du är beredd på att ta hand om både det ena och det andra som kan dyka upp

Per L
Vad ska egentligen hända, om man fyllt på olja under de 5k milen?
Håller dock med om att det inte är någon fördel.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Så om förste ägaren fyllt på 1 liter på dessa 5000 mil så är det OK eller? Skulle aldrig tänka tanken att köpa den bilen.
Skulle vara intressant att få reda på hur filtret såg ut vid första bytet.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Om bilen hade haft 20.000mil på mätaren (med korrekt underhåll mellan 5-20k mil) och gått som en klocka så hade det inte stört mig lika mycket om priset hade varit rätt. Men inte i det här läget och inte med en motor där kedjeproblem förekommit även på en del bilar som fått korrekt service.

Det finns gott om BMW med dieselfyra till salu, jag hade letat efter en annan bil.

//Bjersér
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Oljans primära uppgifter är vad jag vet dels att smörja och dels att samla upp och föra bort (när man byter oljan) föroreningar från motorn (tex metallspånor) och förbränningsprocessen (tex fukt, syror, sot mm)

Byter man inte oljan blir det mer och mer "skit" i oljan och i motsvarande grad försämras smörjförmågan.

I en SAAB 9000 som gått 4500 mil utan oljebyte hade oljan blivit tjock som filmjölk och var kolsvart. Man kan ju tänka sig vad som händer med smörjstället "längst bort" i motorn en kall vintermorgon när man startar den och oljan är som "tjock" filmjölk redan i "varmt" tillstånd. Dålig smörjning är bara förnamnet.
Jag fick göra två oljebyten efter varandra för att oljan skulle börja se bra ut.

I en annan motor rann oljan knappt ur motorn själv. När jag plockade isär motorn fick jag gräva ur oljetråget den sista oljan eftersom den inte rann alls.

Glöm den bilen. Det är en riktig slarver som ägt den och han har säkert slarvat med mycket annat också. Man skall inte luras av att en bil ser fin ut för det går alltid att fixa strax innan den skall säljas.

Per L
Tror inte riktigt på att den gått 5k mil, man glömmer inte första servicen speciellt när den är fri.
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Bilen har nog blivit servad, kolla med verkstaden som har koll. Ibland glömmer man helt enkelt ta med serviceboken.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
En nonchig tjänstebilsförare och kanske i kombination att företaget inte har någon policy som säger att bilen skall hållas hel och ren, anvisningar följas samt att självförosakade skador som är onormala betalas av föraren själv... Kantskrap på fälgar, skav på skinnklädsel, blästrad front/ruta, automattvätterepig... Visar om det är fallet med felaktigt brukande...

Har den gått så långt och enbart landsväg, aldrig kallstartad, mjukt körd så är det inte helt omöjligt att det är en liten överträdelse.. Min verkstad har haft 2st 328i 2014 inne och de hade gått 4200mil på dessa premisser innan bilen varnade.

Bilen är det nog ingen fara med, du kan via nyckelavläsning hos verkstaden se hur mycket den gått över den ordinarie servicen. I med två flaskor OMEGA 907, kör en halvtimme innan ett direkt olje och filterbyte eller gör ett Bilstein Enginge flush direkt, då ingår olja och filter för 2500kr totalt. Bara att förhandla in i pris...

De nyaste 2.0d har uppdaterad kamkedjesträckare och drev mm.

Om bilen har rätt spec
An
42
Anfield
BMW X3 M40i
Den säger att byte skulle gjorts 10/2013 eller för 2300mil sedan.
Bilen verkar fin i övrigt.

Vet inte riktigt hur jag skall göra.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Försök hitta förra ägaren och fråga om den gått mest landsväg eller hur isf, om något mot förmodan skulle hända har du ju motorskadan på försäkringen.

bilpriser.se och hitta prisläge sen lägg motiverat bud(prutläge...) är vad jag skulle göra. Finns det fri service kvar att nyttja m.h.t. tiden så är ju det bara att byta olja, annars har du BMW Value Service som gör det för typ 2.X kkr för e9X om det är den modellen.

Mvh
Asken
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Har servicen inte skötts gäller inte motorförsäkringen. Det måste kollas upp om bilen faktiskt fått service men utan stämpel. Saknas service helt - strunta i bilen. Det finns hur många dieselBMWs som helst att välja på.

-------
//Lövet
Ar
219
Aragon5
F30-320d
Anfield, menar du allvar att den bilen verkar fin för övrigt? Den verkar ju ha blivit bra misshanlad. Så inget oljebyte på 5000mil i kombination med hur den har skötts skulle göra mig rädd att köpa.
An
42
Anfield
BMW X3 M40i
Ja i övrigt kosmetiskt är bilen fin.
Men har kollat maskinskada och den gäller som sagt inte.
Så då faller bilen bort, tackar för er input.
Vad begär han i pris?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Skippa den bilen. Risken för problem med kamkedjan mm är överhängade om inte oljebyten skötts. Dessutom bör man byta oljan på halva serviceintervallen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Håller med tror det är ännu viktigare i början när den körs in och slits på ett annat sätt än när den gått 20k mil.
Ar
219
Aragon5
F30-320d
Länk
An
42
Anfield
BMW X3 M40i
Inte den bilen, men verkar vara samma där med oljebytet:(
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
På helt nya bilar brukar man väl göra ett oljebyte väldigt tidigt också, för att bli av med ev. rester från formsand/harts och andra föroreningar. Har de åkt med så länge är det väl inte så roligt. Filtret är nog det tråkigaste att det inte blivit bytt. Tyngre fordon med riktig oljerenare går långt på syntetolja.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.