|
|
|
|---|---|
|
motorsymbolen blir gul/orange efter 5 min ..stänger jag av motorn, oavsätt körsträcka, så tänds den igen efter ca 5 min. Har köpt en 530 iA..nyservat, nybesiktigad. Själv har jag ingen koll , men kan det vara katalysatorn som börjar tröttna? besikatd tom feb 2016 | |
|
Det enda raka är väl att ta ut felkoder för att slippa gissa vilt. Antingen åka till verkstad eller köpa ett eget diagnosverktyg. Äger man en e39 kommer det att behövas, tro mig ;-) Denna är mycket bra till e39 Länk även om jag är kraftigt jävig i detta. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
| tusen tack för svaret , men ser inte bilprovningen felet på deras datortest? | |
|
Inte säkert att man kollar din bil med diagnosinstrument på bilprovningen, min 2002 kollas aldrig. Kommer inte ihåg när gränsen dras men det hänger på när bilen togs i trafik. Eller så var det så att felet inte fanns då. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Om bilen är köpt på firma så finns någon form av garantier. Privat? Länk Kolla lite bakåt vad som är gjort, av vem och när. Kvitton på säljarens utsago alt ringa upp den som stämplat serviceboken. du kan ju googla lite på firma/ den som sålt den. Annars kan Novation i Uppsala eller Spiros på Länk vara behjälpliga om du inte hittar någon verkstad närmare som har datorkraften och dessutom förstår vad som kommer ut... Mvh Asken |
|
|
Tusen tack för tipsen :) Mvh Mike |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
olaO är på rätt spår. Om bilen är tagen i bruk 2002-01-01 eller senare läser man ut felkoder som ett delmoment av miljökontrollen (för dieseldrivna personbilar med högst 4 passagerare och totalvikt på högst 2500 kg är det 2004-01-01 som gäller, för dieseldrivna personbilar med 5 eller fler passagerare och totalvikt på högst 2500 kg är det 2006-01-01 som gäller, för dieseldrivna personbilar med en totalvikt över 2500 kg är det 2007-01-01 som gäller). Notera att det är "tagen i bruk" som gäller - inte när den är tillverkad, modellår, importerad eller något annat datum. Utläsningen av felkoderna ersätter momentet mätning av halterna av HC och CO i avgaserna vid tomgång (men du har fortfarande mätningen av CO vid förhöjd tomgång och lambdavärde kvar). Det är alltså en typ av "elektronisk miljökontroll" och ska inte jämföras med en felkodsutläsning som utförs av en auktoriserad eller märkeskunning verkstad. Felkoderna som läses ut vid besiktningen är endast de lagstadgade generella felkoderna som alla fordon måste kunna hantera. Det skall också nämnas att inte alla felkoder genererar en anmärkning, endast de felkoder som är miljörelaterade ger anmärkning (dvs P0001-P0499 samt P0650). BMW har många fler och mer detaljerade felkoder än de ovanstående nämnda generella felkoder. |
|
archangel, vad har du för regnummer så kan vi kolla när den är tagen i bruk? Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Hejsan, Har regnr: SZY 599 Blir mer och mera sugen på diagnostikverktyget :) Har du koll på Chip osv? ..länk på det också kanske? Mike |
|
|
Hej igen...har tankat konsekvent med 98 okt efter köpet och motorlampan har helt slutat lysa.Egentligen ganska logisk då den lampan indikerar "försämrad avgasvärde" Tack för engagementet Mike |
|
Nja.... Riktigt så logiskt är det inte i verkligheten... Lampan betyder endast att motorstyrenheten anser att något är fel som är miljörelaterat. Tex så börjar lampan lysa om uppvärmningen av syresensorn inte fungerar (själva sensorn fungerar oftast fint - det tar bara lite längre tid innan den börjar fungera). Ett sådant fel ger tex inga försämrade avgasvärden på besiktningen (då motorn bör vara driftsvarm när man besiktigar bilen). Det behöver inte finnas ett samband med att du tankar 98 oktan och att lampan slocknar. Men det går heller inte att helt utesluta det. Men en bil som uppges kunna köras på 95 oktan och där motorlampan börjar lysa om den körs på 95 oktan och slocknar när man tankar 98 oktan har någon form av fel oavsett. Enklast är väl att avvakta och se om felet dyker upp igen. Bli dock inte fövånad om det ploppar upp igen. |
|
archangel63, SZY599 är tagen i bruk 2002-08-27 så bilprovningen kommer koppla upp den. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Länk Är användbart till alla bilar. Använder det med svensk manual då det är utvecklat i Sverige. Kodade nyss en styrvinkelsensor på en E39. Den pratar svenska och frågar när den hittar konstigheter...... Sjukt bra. Mvh Jonas B |
|
|
Hejsan igen :) ..och tackar ödmjukast för alla svar...stor hjälp. Konstig nog har jag blivit kär i en bil!! hahaha ...är det någon som har koll på chip/flashning av bilen? ..själv har jag bara koll på detsamma när det gäller spelkonsoller eller datorer. 2 frågor till gällande min 530 : varför står det inte 530i på baksidan? vad betyder det att det är en M-modell? VET att ni skrattar över min okunnighet men det bjuder jag på :) |
|
Absolut inget fel på frågorna! När en BMW beställs kan beställaren välja alternativet "Model Deletion" i utrustningslistan och då klistras inte någon modellbeteckning dit på fabriken. Mig veterligen har denna option alltid varit gratis. På min E34 535i så hade denna option valts (den hette S320A) S320A MODELLSCHRIFTZUG ENTFALL Gå in på denna website och knappla in ditt VIN (chassinummer) så kan du få fram utrustningslistan för just din bil Länk |
M står för Motorsport och en M-modell är en sportbilsinriktad modell. Många komponenter såsom motor, drivlina, bromsar, hjulupphängning samt interiört/exteriört har uppgraderats för att få en extra sportbilsinriktad modell. M-modellerna hanteras av BMW Motorsport GmbH (tror de heter bara BMW M GmbH numera). Se modellöversikt här Länk Här finns en bra summering av M-modellerna också Länk Sen är det viktigt att skilja på en M-modell och en "vanlig" modell med diverse utrustningspaket. Tex så har min E87 120i komplett M-Sport paket men det gör den inte till en M-modell. Den har "endast" fått uppgraderade delar som gör den mer sportbilsinriktad - och förbaskat mycket snyggare och roligare om jag får säga det själv :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.