|
|
|
|---|---|
|
Igår skulle vi byte en dörrnäsa på min E34 då dörren är väldigt gnällig och det brukar försvinna om man byter dessa. Dörrnäsan sitter med 2 torxskruvar och dom var inga problem men bakom där sitter en kontakt som skall lossas, då kontakten var liten och kändes hyffsat bräcklig ville vi inte vara våldsamma, efter cirka 20 minuter pulande gav vi upp och skulle återmontera hela kittet, givetvis hade plåten på insidan av b stolpen trillat ner och återmonterignen tog typ 45 minuter, Nu till min frågor: 1. hur f..n får man av kontakten på baksidan av dörrnäsan? 2. skall plåten på insidan av b stolpen trilla av och ner om man inte är extremt försiktig? www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! | |
Tigerr |
3. Vad är en "dörrnäsa=? Tigerr |
|
Hehehe jag visste att frågan skulle komma, dörrnäsan sitter på B stolpen och när du stänger dörren så låser dörrnäsan fast dörren i bilen så att säga, det sitter lite plastbitar som styr in dörren och dessa blir slitna och för en massa oväsen med tiden. Jag vet inte om du blev klokare, blev du inte det så ordnar vi foto ; ) www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! |
|
Tigerr |
Mjoo, jag förstår vad det är! Men absolut inte varför den kallas dörrnäsa! :) Tigerr |
|
Titta på din dörrnäsa så förstår du....faktiskt påfallande lik en näsa, sätter du sedan den på en dörr får du en dörrnäsa ; ) www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! |
|
Tigerr |
Var ute igårkväll och tittade - Stämmer faktiskt väldigt bra! Men jag är glad att jag inte har den formen på näsan! :) Förlåt om jag inte har kunnat bidra med nån hjälp.. Tigerr |
magmo |
Hej! Ingen som har svaret på hur man förhindrar metallbläcket på insidan att falla ner? Var och en har sitt eget helvete! |
|
lite finlir och något att hålla kvar blecket med under monteringen borde fungera. Det är iallafall enklare nu när man vet det än innan man inte hade en aning om det. Johan S Chassinummer:3527066 www.bimmer.se Länk För oss Bmwtokar! |
|
|
Jag såg ett tips om att efter man demonterat första skruven, tar man en lång skruv och skruvar i det hålet. Sedan demonterar man den andra skruven och drar ut dörrnäsan så långt att man kan montera tillbaka den andra skruven, fast utan dörrnäsa. Därefter lossar man den långa skruven och dörrnäsan är lös, samtidigt som blecket hålls fast! Det borde väl fungera? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Det fungerar säkert bra... Men det borde även fungera med en magnet? | |
Gold |
Jag bytte nyligen min näsa, och ja det var ett jävla lirkande för att inte tappa plåt bläcket. Använde mig av 2 smala skruv mejslar och höll upp den med sammtidigt som jag lirkade i en skruv. kan säga att det hade gått 3 ggr så fort om jag hade tagit bort höljet innifrån och hållt i istället.. men är man envis så är man :). |
|
Hej, ta en lång skruv i rätt dimension och såga av huvudet. skruva ur ena skruven och ersätt den med den modifierade långa skruven. skruva ur den andra skruven och du kan hålla kvar plåtblecket med den modifierade skruven och ta av dörnäsan. ryktet säger att det är så det gör på BMW. Lars |
|
|
lalaw: Smart! Vill man utveckla det ytterligare köper man en M8-gängad stång direkt! Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Sånt här är bra att vet. Men vilken idiotkonstruktion. Min erfarenhet är att sånna här konstruktioner brukar höra hemma på hopplösa franska bilar. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
magmo |
Kan man sammanfatta det hela med att ny dörrnäsa tar bort gnisslandet helt eller måste man komplettera med nya lister i "dörrhålet". Tittade över mina och alla var rejält slitna. Till min "förvåning" var "dörrnäsan" till bagageluckan lika sliten (touring) och har visst ljud därifrån oxå. Någon som bytt denna och vet vad den kostar? De andra har jag förstått ligger runt 150sek/st. Var och en har sitt eget helvete! |
|
Hejsan om jag skall beställa en "dörrnäsa" från en BMW handlare säger man tex högerdörrnäsa och då vet dom vad man menar?eller kommer reservdelskillen skratta i hjäl sig. ----- Mvh Nisse Länk |
|
magmo |
Rätt svar är 171:-/st till E39 men kommer inte ihåg om det är 2 olika eller 4 olika. Hittade bara ett art.nr i ETK. Ring och hör! Var och en har sitt eget helvete! |
|
jag måste fråga... Nu har jag sett denna beteckning i diverse inlägg. Vad är ETK? MVH Martin |
|
|
En digital reservdelskatalog från BMW, tyvärr går den inte att köpa över disk i sverige (än iallafall) Köper du reservdelar hos din handlare använder han i regel ETK för att hitta rätt del. Johan S Chassinummer:3527066 www.bimmer.se Länk Pappa till Beppe Morgan William |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.