AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
5.565

Elhiss-problem. Tips och råd välkomnas!

Mr
9
Mr Dezent
BMW Z3 2,8i Coupé -98
Dodge Viper RT/10 -96
Alfa Romeo 156 GTA -01
Saab 900 Turbo16 "Aero" -91
+ mer anonyma brukisar
Jag äger en BMW Z3 Coupé -98.
Den påvisade problem med att ibland hissa rutorna lite snett. Således misstänkte jag byte av plastclipsen på saxarmarna.

Har plockat ned dörrsidan, och mycket riktigt var de gamla plastclipsen i dåligt skick.
Bytte mot nya.

Operationen utfördes givetvis med både sidorrutan och den fasta mindre sidorutan bortmonterad.

Under hela denna operation har elhissarna, och saxarmarna, fungerat som de ska.
Då helt utan belastning. Hissat upp och ned precis som de ska.

Jag passade, när nu allting ändå var löst, även på att smörja upp alla rörliga leder med fett, vilket verkade vara välbehövligt.
Så dags för återmontering av rutan …

Hakar i rutan, först i bakkant och sedan i rutans främre skena. Ska till att funktionstesta rutan en gång till innan fortsatt montering.
Nu till problemet.

Ned, inga problem. Men upp? Elhissen jobbar precis som vanligt, utan omdelbara protester. Men plötsligt så stannar armarna säg 5-10 cm från övre ändläget?
Har plockat bort rutan igen och problemet kvarstår. Elmotorn jobbar dock som den ska och kuggar inte över eller så. Armarna löper dessutom fritt (med hänsyn till klämskyddet tänkte jag att det kunde vara något sådant).

Kollar man fönsterhissarmen (den med kuggarna) så har den minst 5 cm kvar i spåret av kuggar. Så det handlar alltså inte om den sista biten som ska slutas när dörrarna stängs.

Tilläggas bör att hela operationen är gjord med ström kvar i bilen. Jag har alltså inte kopplas loss batteriets minuspol eftersom jag inte ville få några felkoder.
Har heller inte kopplat bort sidoairbagsen.
(Jag vet att urkoppling av minuspolen är enligt boken, men …)

Meken på BMW, som jag visade upp bilen för, förstod inte vad det kunde vara vid en hastig felsökning. Han var inne på att systemet behövde kalibreras om, men det verkade samtidigt - enligt honom - märkligt om det skulle bero på det eftersom bilen hela tiden haft ström.

Någon som har något annat tips och råd?
Tack på förhand!

Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Hej!
Det bör finnas någon form av ändlägesbrytare (kanske inbyggd i motorn) där skulle jag börja att kolla. Det bör ju finnas för både övre och undre ändläge.
Med vänlig hälsning Hasse

Hasse Z4
Mr
9
Mr Dezent
BMW Z3 2,8i Coupé -98
Dodge Viper RT/10 -96
Alfa Romeo 156 GTA -01
Saab 900 Turbo16 "Aero" -91
+ mer anonyma brukisar
Som väl var löste sig problemet enkelt. Googlade mig till en tänkbar lösning som faktiskt fungerade.

Hissa ned rutan helt. I med nyckeln i dörrlåset. Lås och håll nyckeln i låsläget så att automatfunktionen aktiveras (rutorna åker upp). Voilá!
Systemet nollställer sig självt och efter det fungerar allt igen.

Nu har jag iofs höger sida kvar, men det får bli imorgon.

Tack för snabbt svar!
Mycket uppskattat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.