AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.714

E38, montera CD-växlare utan fördragning

Visa användare
139
JensDavid
750iAL -90
God afton

Jag tänkte montera in en CD-växlare i min bil; BMW 728iA -00 utrustad med Bordmonitor, dock utan CD wechsler vorbereitung eller DSP/Top-HiFi-Sytem. Efter lite efterforskning på forumet och andra ställen verkar det vara ett simpelt ingrepp förutsatt att man har rätt grejer.

Enligt RealOEM.com så behövs förutom CD-växlaren också en kabel som dras mellan växlaren och radiomodulen, nr 3 på bilden 65128383857: Länk . Nr. 4 ska tydligen inte användas alls och nr. 5 används bara i kombination med DSP/Top-HiFi. Den här bilden visar vilka signaler kontakten ovanpå radiomodulen tar emot: Länk . Bl.a Databus +/-, osv..

Det jag läst om installation av CD-växlare på forumet till andra modeller handlar om att man måste koppla in strömförsörjning och I-BUS separat, men det har haft med andra modeller att göra och inte direkt E38an.

Räcker det med den lilla kabeln mellan CD-växlaren och radion för att allt ska funka, eller behöver man dra in extra strömsladdar och I-BUS till den? Och dessutom, behöver man programmera om nånting för att "enabla" CD-mode när man trycker på MODE-knappen i kupén?

David
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Det satt två kablar i min CD-växlare på e38'n, ström/I-bus samt kabeln till radion. Jag hade HiFi-systemet i den bilen.
Visa användare
139
JensDavid
750iAL -90
Det låter rimligt. Ström/I-bus-kabeln sitter antagligen ihop med kabelstammen i bilen, därför anges den inte på RealOEM
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.