AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.276

Hur ladda det här batteriet (Varta G3)?

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Ska man bara koppla på laddaren eller ska man pilla loss locket först?
Batteriet: Länk
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Ta bort skyddslocken först. Eller var har du tänkt koppla in laddaren annars?
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Polerna är ju inte täckta men jag tänkte att det inte finns några påfyllningshål synliga - finns de under "luckan" som täcker hela batteriets bredd? Eller förstör man något om man bryter upp det locket?

___

Min bil: Länk
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Batteriet är väl fyllt så rör inget annat än de gråa pol-locken.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
OK, så inget ska alltså öppnas eller lossas för att släppa ut gas under laddning?

___

Kanske TS menar locken över cellerna? Låter kanske konstigt eftersom det ju inte finns några påfyllningslock på detta batteri men på vissa kan man se konturerna av locken under dekalen på batteriets ovansida.

Det finns även de som petat loss lock på batterier som är slutna och efterfyllt med vatten osv, och även på batterier som inte ens har flytande elektrolyt, dvs AGM eller GEL-batterier. Det blir inte så bra, batterierna förstörs, men det sitter djupt rotat att man förr alltid behövde fylla på batterierna eftersom de tappade en del vätska med tiden.

Även att lossa locken vid laddning sitter djupt rotat, därav mitt inlägg här...
Enda anledningen till att öppna locken på de gamla batterierna var att man ville kolla om/när de gasade (bubblor i elektrolyten).
Alla batterier var ju svarta och man kunde inte se nåt från utsidan som på vissa batterier idag.

Många skrönor cirkulerade, alla skruvade loss locken osv... trots att dessa alltid hade inbyggd ventilation för gasning, precis som alla batterier än idag har utsläpp för ev. övertryck, därav benämningen ventilreglerade (VRLA) batterier.
Men locken behöver/behövde aldrig tas loss för laddning, de satt ju t.ex alltid på plats när man körde med bilen och då batteriet laddades som hårdast...

FP
Du hann före med ett inlägg...
Nej, inget behöver (eller kan) öppnas, ventilationen finns där ändå.

FP
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Lysande - tack Folke!

___

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.