|
|
|
|---|---|
| Hur löser man problem med frost på insidan av bilrutan? Obs, ingen bmw. Finns det medel att köpa? | |
|
Frosten beror på att fukt kondenseras på insidan och fryser. Börja med att kolla så du inte har läckage in i bilen som sugs upp av mattorna! Har du gummimattor som är fulla av "slask" - gör rent dem! Det finns diverse medel och trasor mot "imma" på insidan av rutorna, men jag tycker nog att de brukar kladda ner insidan en del och stör sikten när det blir motljus i mörker t ex. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vanlig fönsterputsning är steg 1. Om det inte är gjort på ett kvartal eller mera binder den en "hinna" som tar åt sig fukt som sen fryser under natten då man inte kör bilen. Under gummimattorna, är golvmattan fuktig? Nästa orsak och det kräver varmgarage och kupefläkt i något dygn för att torka. Det kan vara någon avrinningsslang eller i utrymmen mellan/ under kupeluftfiltret som har barr eller löv i sig som ger kondensen. Rensa med piprensare och lyft på kupefilterburkens lock och kolla. Är kupe/ microfiltret inte bytt enligt angiven intervall i serviceboken. Kan även bero på det. Har bilen AC? Kör med AC:n påkopplad isåfall. Den behöver både motioneras året runt samt avfuktar luften då den är fuktig. I övrigt håller jag med Johan B. En ren och hel insida på bilen behöver inte annat än städas med jämna mellanrum. Mvh Asken |
|
|
Tack för svar. Hjälper svärmor i detta fall. Drog bort gummimattan på passagerarplatsen, den hade nästan frysit fast. Is på golvet. Har ni tagit bort alla gummimattor och dragit igång kupevärmare. Inte bra.. Så - är det första jag bör göra att kolla kupefiltret? Detta gäller en Skoda Fabia. Borde rutan vara lite öppen så att fukten drivs ut när jag kör kupevärmaren? |
|
|
Kolla så att det inte är en fönsterlist som har torkat/spruckit och inte håller tätt längre - det är oftast där som regnvatten kommer in. Står bilen inne i ett garage så är det bara att hissa ned rutorna och blåsa på med kupévärmaren! ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Jag har också haft den här diskussionen i mellandagarna. En bekant har problem med imma - och inte bara imma han har isbildning och TJOCK isbildning på insidan av rutan. Bilen är en sprillans ny Peugeot 208 4dörrar med en 1,2-litersmotor. Jag vet inte om det är en 1,2 men han sa att han trodde det var det. Han frågade mig vad man kan göra åt det och jag svarade att det enda som jag VET funkar är att han säljer den och köper en tysk bil. Visserligen är min erfarenhet av tyska bilar begränsade - jag har aldrig någonsin haft något annat än BMW nämligen - men jag minns bara att enda bilen jag någonsin haft som hade tendenser till problem med imma på insidan var en 318i -01. Ingen annan har haft det här problemet. Kan det vara så här; de flesta BMW:ar är ju regelmässigt sedan ganska många år utrustade med helautomatiska klimatanläggningar och de flesta har ju rätt hyfsade motorer: AC:n eller klimatanläggningens förmåga att torka ur luften lär ju stå i förhållande till kompressorns storlek -> En mindre kompressor (eller evaporatorn eller WTF komponenten som sväller luften heter) lär vara mindre effektiv på att torka ur luften. Enkelt så långt. Tillverkar man små fjuttbilar Peugeot 208 1,2-1,4 (whatever) eller Toyota 1,6i så säger det sig att motorns effekt är en begränsande storhet för hur stor/stark kompressor man kan montera in, för att inte stjäla en för stor del av motorns effekt. Tillverkar man däremot en bil med en hyfsat potent 4:a eller 6:a eller större så är ju inte motoreffekten en begränsande faktor för kompressorns storlek på samma sätt. Då kan man montera in kraftigare grejer - särskilt om man anser sig vara ett premiummärke med hög komfort. De flesta av mina beemers har varit hyfsat välmotoriserade - kan det vara så enkelt tror? Att det helt enkelt sitter kraftigare grejer i en BMW eftersom de regelmässigt har större motorer? För det lär väl inte bero på att en BMW-ägare regelmässigt är noga med att sparka av sig snö INNAN han sätter sig i bilen? |
|
|
AC-kompressorn går (väl?) ändå inte under en viss temperatur så det beror knappast på det. /Masten |
|
|
Jag körde förresten en 218d AT i helgen som hade is på insidan av både vindruta och glastak... /Masten |
|
|
Bara att följa instruktionerna, hitta orsaken och färdigt.... Torka tills torrt. Om du står i eget garage oavsett temp så öppna dörrarna en aning på vänstersidan och rikta kupefläkten så luftflödet riktas mot det fuktigaste området, värme och även därmed fukten stiger uppåt, värmen på passagerarsidan cirkulerar, du fattar. Om bilen står utomhus så lämna höger bakdörrs fönster öppet en bit. Teori: Kan svärmor köra omkring med nån sistsagångsväljare på högersidan som drar in mängder med snö? Troligen inte då det var genomblött innan kylan. Montera kupe- och mtorvärmare, ordentligt med värme och fläkt på när bilen köres. Värmepaketes kapacitet är inte adekvat i detta fallet om det inte gått så långt att något relaterat till detta, t ex en anslutning eller slang gått sönder och det läcker. Det känner du när det börjar torka om det doftar glykol eller är mera neutralt. En bil oavsett storlek med klimatautomatik så räcker helt enkelt inte effekten på autoläge till för att t ex klara skillnaden mellan varmt(förra veckan) och kallt och om det funnits t ex fukt på mattor eller liknande. Likaså om bil stått varmt och sen parkeras ute under natten som följer. Delvis fuktig luft som inte hunnits bytas ut mot nyare torrare uppvärmd luft. 218d har t ex en kraftigare lutande ruta än vanligare BMW. Glastak drabbas alltid då det inte finns några utblås där och de får ta den direkta skillnaden mellan yttertemp och innertemp då värme stiger uppåt och även då den första fukten i kupen. A/C på gör att aggregatet motioneras året runt, dvs minskar risken för läckage av kylmedel med mera. När tempen faller fungerar det mycket riktigt inte men emellanåt blir det ju varmt samt de gånger man kommer in i värmen om så för en kort stund. Det här är alltså inte en allmän profetia men som sagt helheten kan påverka även om många faktorer inte täcker in det hela. Mvh Asken |
|
|
Snabb lösning köp en sådan här : Länk Fyll en strumpa med krystalerna och lägg i bilen och efter några dagar så är problemet löst. Kattsanden/krystallerna är grymma på att suga till sig fukt :-) Kört med torrboll i min bil och fick ändå skrapa insidan , testade med detta och efter 2 dar så var problemet borta :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.