|
|
|
|---|---|
|
Har en E46 330D som hade dåligt batteri. Kommer ut en dag så är bilen helt stendöd. Tror direkt att det är batteriet. Sätter dit ett annat batteri som är friskt men bilen startar fortfarande inte. Den går INTE ens på startmotorn. Börjar kolla säkringar och liknande men hittar inget. Kan det vara jordfel till startmotorn? VÄLDIGT tacksam för svar. / Simon | |
|
Kan vara startmotorn som gett upp i värsta fall.. (Inträffat för mig, bilen står på pallar i garaget för byte). Alt. kan de vara tändningslåset som strular. Mät upp och kolla så du har ström fram till starten när du vrider på nyckeln. Kolla över samtliga säkringar också.. |
|
| Tack. Ska ut och kika upp allting igen. | |
|
Lyser det normalt i instrument och belysning? Händer det något med denna belysning när du vrider till glödläge och startläge? Låter kanske drygt men många har satt i "friskt" batteri för hjälpstart, men det visade sig att batteriet inte var så friskt... Även vid användning av hjälpstartkablar och bil intill så funkar det inte alltid, speciellt inte i en diesel som kräver extra hög startström. Det beror oftast på billiga/dåliga startkablar med för klen kabelarea och dåliga klämmor. Vissa klämmor är rena skämtet med svag fjäderkraft och klent material, det blir oftast glödheta under startförsöken... FP |
|
|
Tog nämligen batteriet ur alpinan. Och den startade direkt med detta. Det kan inte vara releät till startmotorn? Imed att detta hände när det blev minusgrader. Värsta fall så får jag köpa ett helt nytt batteri. Med vänlig hälsning, Simon |
|
|
Lyser allt normalt? Reläet= solenoiden på startmotorn? Kan gå sönder men inte så vanligt. Startmotorn också, kol osv. Kan även vara startspärren, brytaren i tändningslåset. Hörs inte ett klick? Funkar förglödning? FP |
|
|
Inget klick hörs. Instrument osv är okej. Glödningen fungerar också. Inte ett liv i maskinen. / simon |
|
|
Kanske EWS (startspärr), har du möjlighet att testa med annan nyckel? Annars får man börja mäta och felsöka på traditionellt sätt, på kablaget ut från tändningslåsets brytare osv. FP |
|
|
Testade mäta säkring 29. Hade tydligen med Ews:en att göra. Testat att nyckeln har signal med bilen. Och det fick jag också. Var sitter relät till startmotorn? Tänkte bara om något har frusit då det hände när det blev några minusgrader. Något annat tips jag kan testa? Har bara en nyckel också.. / Simon |
|
|
Startmotorn säkerligen kass. Om du ber en polare vrida nyckeln och försöka starta bilen samtidigt som du slår lite på startmotorn så kan den gå igång. Det är lite svårt att komma åt startmotorn men lite längre kofot hjälper :). Hjälpte mig och bilen startade normalt efter det dock så bytte jag startmotorn. Du kan ju försöka att mäta spänningen på startmotorn medans någon vrider om nyckeln för att vara säker på att allt innan startmotorn är ok. Svårt att komma åt, jag använde en bit svetstråd för att nå och mäta på + polen. |
|
|
Undvik metall när du skall knacka på startmotorn! Det är "öppna poler" på startmotorn och kommer du åt strömsidan och jordar mot annan del med din "pinne", blir det gnistor och i värsta fall permanenta skador på elsystemet eller annat... Trä eller plast är att föredra! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Smart, jag tänkte på det när jag knackade. Jag tänkte på att inte komma åt polerna utan knacka lite längre in på solonoiden. Dock så är det ganska mycket plast och gummi där man för "pinnen" för att knacka och risken är minimal att man kortsluter något. Men som vanligt händer det när man minst anar det, det gäller att tänka sig för. |
|
|
TACKSAM för svaren. Jag ska upp med den och försöka knacka ikväll. Hoppas det löser sig, gör av mig i helgen. Tack sålänge grabbar! / Simon |
|
|
En knack på startmotorn hjälper när kolen är slut eller kärvar i sina hållare och om startmotorn stannat i ett olyckligt läge, knappast annars. Anledningen till att jag inte tipsade om detta är att det isf hörs ett tydligt "KLICK" från solenoiden varje gång man vrider nyckeln till startläget, vilket inte nämndes tidigare.. Om det är solenoiden i sig själv som kärvar så är det tyst och även då kan då ibland "knacka" igång det hela. Detta är mera sällsynt och skillnaden är att man då märker detta genom att lampor osv dippar lite när man vrider på start, solenoiden drar bra med ström innan den dragit in till startläge. Faktum är att den bränns upp efter ett antal längre startförsök om man inte dränerar batteriet dessförinnan.. FP |
|
|
Vad är bäst tror du? Skicka iväg startmotorn på renovering? Eller ordna en ny startmotor. Vet du pris ungefär? /simon |
|
|
Jag hörde inget klick trots 50 försök :) Laddade batteriet under tiden också men ett par lagom hårda knackningar och bilen gick igång. I mitt fall var det viktigt att den gick igång så att jag kunde köra den till mitt jobb enkelt och där mecka med bilen. Provade sedan att starta den massvis av gånger utan problem dock så ville jag inte hamna i en situation att jag står mitt ute i ingenstans på grund av ett fel som jag kände till. En ny kostade mig 3755:- på Förenade bil i Malmö fick 450:- tillbaka vid retur av den gamla. Det största problemet var att en av bultarna som håller startmotorn var kass på min bil så jag fick kapa/fräsa av skallen trots begränsat med plats. Skall du byta den använd torx nyckel och inget annat :) |
|
|
Varit ute och knackat på startmotorn nu. Den är fortfarande död. Det ska väl vara 12V bara när jag vrider på nyckeln? Bilen startade segt innan detta inträffade, tänker om den gett upp helt eller dålig kontakt fram. I min fiskebåt så hade jag dålig kontakt till jord och då var det samma visa. / Simon |
|
|
Ja, du skall ha 12V (Vissa kommer säkert att skriva 12.4V) när du vrider om nyckeln. Detta skulle jag prova att mäta först trots att det är jobbigt att komma till. Har du 12V där mellan polerna så vet du att det inte är fel på något innan startmotorn. Har du 12V där utan att bilen startar så kan du riva startmotorn. |
|
|
Blir att riva startmotorn i veckan. Och dit med en ny. Tack allihopa! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.