|
|
|
|---|---|
|
Idag skulle jag starta bilen efter ett par dagar ute i ca -15 grader. Förglödningen gjordes och när jag sedan tryckte på knappen så hände det inget mer än att det knäppte till och följande fel kom upp på displayen: Tändningssystem Stäng inte av motorn. Efter avstängning kan motorn inte starts på nytt. Låt närmaste BMW-serviceverkstad utföra en kontroll. Så, jag vet att jag kan ringa Mobile Care, men jag är nyfiken att se om någon av er har någon idé på vad som är problemet och hur jag kan komma runt det? | |
|
Spontant, det blir kallare, kanske kört kortsträckor och nyttjat rumpvärme, kupefläkt och elbakruta? En intelligent batteriladdare av typ ctek är en bra investering men i o m att den inte varnar för låg batterispänning det kanske är överkurs? Mvh Asken |
|
|
Länk FP |
|
|
Tack för svaren! Följdfråga: jag har en gammal laddare där jag är nu, Absaar, 6/12V, 6amp. Funkar den eller behövs en intelligent laddare? |
|
|
Har den bara en separat inställning för Blysyre- respektive AGM så kan du lungt använda den annars kliv på en Ctek, de finns från kring 500 och uppåt på Clas O, Jula osv. Det räcker med MXS 3.6 men skillnaden är inte så stor till MXS 5.0 när man ändå inhandlar något som håller + 15 år eller så. Domhär i Bromma Länk t ex julkampanj( se .pdf) på 3.6:an för under 600kr, priser som anges i .pdf:en är utan moms. Köper bland annat själv 20l dunk med koncentrerad spolarvätska där och en tappkran till dunken och literpriset färdigblandat från dunk hemma ned i gamla 4l dunkar vs på macken är hårresande... Då slår jag ändå i SONAX-koncentrat i det färdigblandade som löser trafikfilm och flugor extra bra. Mvh Asken |
|
|
Tack för tipset Asken! Det får bli en sådan när jag lyckats ta mig in till bebyggelsen igen. Tyvärr har den gamla laddaren ingen sådan inställning, vågar jag på mig det ändå tro? |
|
|
Skulle inte våga mig på det, däremot kan du kabla igång bilen om du har någon som kan hjälpa dig med det. Tänk på att det inte bör vara nån liten bil utan något halvstort till stort sen får du stå minst 5 minuter sammankopplade och din tändning avstängd och donatorbilen på tomgång eller lite varv, ditt batteri är så slut att vanlig sammankoppling och start inte räcker på långa vägar. Går ju att få ctek, eller någon annan laddare hemskickad till dörren för småpengar, då är ju det hela löst iofs:) Mvh Asken |
|
|
Använd inte Absaar garageladdare eller liknande mer än under korta stunder i nödfall. Oreglerade laddare som lämnas inkopplade för länge har en otäck förmåga att koka batterier. Modern elektronisk laddare med spänningsreglering, gärna även temperaturkompensering kan du däremot lämna inkopplade veckor och månader om du så önskar. En fulladdning av ett dränerat blybatteri tar 20-25 tim, oavsett hur kraftig laddare du kopplar in, vilket man inte alltid tänker på. En 10-20 Amp laddare snabbar på bulkladdningen lite jämfört med en 3-6A modell den första fasen en del, men utjämnings och toppladdning till 100% tar alltid flera timmar. Bilar idag har inte sällan 100-150A eller mera att tillgå i generatorn, man kan tro att man kan fylla på ett batteri på en kvart, men så är det inte tyvärr. FP |
|
|
Uppföljning: Bilen startade utan problem dagen efter vid ca -6 grader istället för -16 som det var dagen för problemet. Ingen laddning behövdes, ett hot om startkablar hjälpte. Kan det fortfarande vara batteriet eller är det något annat som kan ha strulat? |
|
|
Tja, vid -18 grader C, har batteriet bara hälften av kapaciteten kvar... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kör en laddare på jula eller clas i sjön och ladda upp batteriet. Även om det var tex dieseln det var fel på så kommer du behöva göra det i alla fall. |
|
|
Hej. Kanske att slå in en öppen dörr men jag råkade ut för samma sak med min 520d F10 och ringde BMW och de tänkte skicka en bärgningsbil. Jag hade bytt från automat till manuell då min frus son frågade om jag prövat att hålla in startknappen istället för att bara trycka kort på den. Bil-fan startade alldeles utmärkt. Har för mig att det på automater finns en startautomatik att startmotorn går tills motorn startar även om man bara trycker en gång på startknappen men att samma funktion inte finns på manuella. Pröva att hålla in startknappen. tomkal99 |
|
|
Hej! Det räcker att bara trycka in knappen på både manuella och automatväxlade bilar, på manuella måste kopplingspedalen vara nertryckt och på automater måste bromspedalen vara nertryckt. Mvh |
|
|
Hej! Har samma problem som du. Var just på BMV verkstad i Halmstad och dom kollade men hittade inget fel. Är ganska frustrerande , då det dyker upp ibland. Men jag brukar vänta och sen starta om och då funkar det. Hur har det gått med problemet för dig? Har en BMW 320 -12. Med vänlig hälsning, Per J. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.