|
|
|
|---|---|
|
Hej! Nån som kan hjälpa mig med vad det sitter för batteri som standard i min 2014 335iXDrive Touring med stora datorn osv. Vilken densitet har det och framförallt, är det AGM eller inte? Tacksam för svar. --Gunnar | |
|
Efter att ha bläddrat lite i RealOEM.com tror jag mig vara ganska säker på att det rör sig om ett AGM-batteri på 90 eller möjligen 80 AH. --Gunnar |
|
|
Det var precis för inkopplingen av min Ctek 7 jag frågade :) Ville vara säker på att den står i rätt laddläge. Nu får den sitta där till imorgon fm. Bilen laddades ur när den inte kördes öht på drygt tvä veckor här innan jul. --Gunnar |
|
| Nu känner jag inte till din körcykel, men rent generellt tycker jag att det är bedrövligt att en ny bil laddas ut på två veckor. BMW har verkligen ett problem där och jag hade samma problem med min förra bmw. Just detta strömförsörjningsproblem har jag dock sluppit helt nu sedan jag bytt märke vilket jag är fantastiskt glad över. Tanken med en modern bil är liksom att den skall starta utan att kräva en massa omvårdnad och tillsyn av batteriet tittt som tätt. | |
|
Jag bor i Nacka och kör inte ens in till stan varje vardag. Då och då blir det en sväng till Arlanda (och där nedtid 1-4 dagar). Det är typ allt så jag är inte rätt person att klaga tycker jag. |
|
|
Det är inte riktigt som du beskriver lloydan, att BMW har ett problem här. Tvärtom, de har lagt in väldigt många funktioner för strömsparlägen, sleepfunktioner osv i flera steg, vilket man började med redan i början av 90-talket faktiskt. Däremot har ALLA bilar ett problem, speciellt under den kalla årstiden då batterierna presterar sämre pga kylan. Problemet består INTE in att bilarna är översållade med utrustning, väme i ratt, stolar, fram och bakruta osv, alla dessa sakerna jobbar enbart efter att man har startat bilen och batteriet påverkas därför inte alls av detta. Många bilar har t.ex idag både 150 och 200A generatorkapacitet, dvs bortåt 3kW... så det räcker och blir över så snart bilen bara startats. Däremot har alla batterier den dåliga egenskapen att det tar tid att ladda upp dem, flera timmar och minst ett dygn om man vill uppnå 100%, vilket man sällan eller aldrig kör omkring med. Det är just de ständiga kortkörningarna tillsammans med kylan som sakta men säkert dränerar batteriet, och man behöver därför precis som Asken skriver, hjälpa till med stödladdning då och då. Riktigt exklusiva bilar, förutom BMW då... levereras som original med en laddare i utrustningen, oftast från Ctek, men med egna loggan på laddaren, t.ex Ferrarri, Porsche m.fl. Och nej, det beror inte på att bilarna har ett inbyggt problem... FP |
|
|
Håller inte med dig där Folke. Har haft olika märken som klarat min körcykel fint (Ford, VW och Audi). Att BMW har lagt in funktioner för strömsparlägen, sleepmode vittnar ju om att dom är medvetna om problemet. Att man har lyckats bra med att lösa dem betyder det dock inte... Alla märken har problem visst, men bmw hör inte till dom bättre i klassen. Sök lite här på AP så kommer du finna! |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Som Asken redan har uppgivit så har du ett AGM-batteri. Men du kan på 5 sekunder själv avgöra detta (förutsatt att det är ett BMW Original batteri), det räcker att du tar en snabb flukt på ditt batteri! Är det svart ===> då är det AGM blysyra batteri Är det vitt ===> då är det "vanligt" blysyra batteri AGM batteri Länk "Vanligt" blysyra batteri Länk |
|
Jag har kopplat in en ctek-laddare via min motorvärmare. Den är ansluten längst fram i bilen med den medföljande extra sladden med snabbkoppling, så att jag enkelt kan ta loss laddaren om jag skulle behöva den till annat. Gjorde detta efter att en vinter med enbart korta körningar (under 3km till jobbet), så började bilens lampor i instrumenten att blinka, varningsljud plingade och bilen startade nätt o jämt. Batteriet hade blivit urladdat. Denna vinter böt jag batteri, inte för att den var slut utan för att vara säker på att den inte lägger av. Det blev en Varta H3 silver batteri.Funderade på AGM batteri men då behöver bilen programmeras om för det och den gamla fungerar fortfarande efter 9år (det är originalbatteriet sedan bilen var ny). |
|
|
LLoydan: Det finns väldigt mycket som påverkar en körprofil, man kan knappast jämföra från gång till annan, temperaturer, batteriernas status, ålder, typ osv. Man vill gärna tro att nyare batterier har bättre totallivslängd jämfört med äldre, tyvärr är det tvärt om, man har fått offra en del för att bättre uppfylla miljökrav, klara djupurladdning utan att snabbt förstöras, kunna ge höga startströmmar, kunna snabbt absorbera höga laddströmmar osv. Mät gärna upp vilströmmen i din bil, oavsett modell och fabrikat. Är den över 35-50mA så har du nåt fel och batteriet dräneras snabbare än normalt. Men du menar alltså att BMW generellt har högre vilström är t.ex de modeller du nämner? Kan tyvärr inte hålla med, förutsatt att det inte är något fel i bilen, vilket givetvis förekommer. På forum som det du läser nu förekommer helt riktigt många frågor runt detta, och speciellt runt BMW... ingen skriver ju in och berättar hur sällan de behöver ladda, snarare tvärtom. Innebär givetvis inte att man på andra märkesforum inte diskuterar sina specifika problem och jag lovar att detta med dränerade batterier förekommer.. Att man på t.ex BMW och andra nyare bilar med många komfortsystem osv har olika system, sleepmode i flera steg osv beror på att man vill försöka både ha kakan kvar och ändå äta lite... Man har både fjärrmottagare, larmsystem, RDS-system, navigatorer och annat som jobbar en del i bakgrunden från och till trots att man själv tycker att bilen står och sover... Man har follow me home och välkomstbelysning när man trycket på fjärren, många har parkeringsvärmare, speciellt dieselbilar där det närmast är standard, de jobbar inte gratis.. Alla vill ha detta och mer därtill, tänk bort detta och man kan säkert vinna lite extratid, men annars bör man stödladda då och då om man inte kör lite längre sträckor. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.