AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
4.528

E53, båda dörrarna fram oöppningsbara

Hej, har en E53a 02 som dörrarna fram helt plötsligt slutat fungera på.
Varken inifrån eller utifrån får jag något mothugg när jag rör handtagen för öppning.
Finns det någon bra guide eller annat som visar hur jag tar bort klädseln när dörren är stängd?
Går det att forcera öppning av dem på något sätt?
Tacksam för all hjälp!
Hej,
Frusna dörrlås är väl en klassiker på alla typer av BMW? Om du misstänker att det kan vara fallet, kör bilen med hög värme eller låt den gå på tomgång ett tag, så släpper det nog.
För att förhindra att det händer igen finns det ett par alternativ. Att spruta in WD40 i och mot låset i riklig mängd är väl det enklaste om än kanske lite osäkert.

/Lennart
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det är med egen erfarenhet clåsmotororn som ger upp med tiden pga fuktkänslighet. Åtgärdat åp facelift. E46 och E53 är de som sticker ut med detta problem.

Kan även vara vajer inne i dörren som löper illa eller handtaget som gått sönder.
Om man drar och rycker pga detta kan allt haverera och det blir dyrt...

Har bilen tvättats före jul innan det blev riktigt kallt eller stått så vatten kunnat sakta rinna in genom sidorutans avskrapningslist(torkar som alla lister men kan bytas rätt enkelt och billigt) i nederkant kan även det påverka. Flitigt nyttjande av elmotorvärmare med kupevärmare eller elhissar då fukten finns på rutan.

Går låsknappen upp och ned då du larmar av/på med fjärren?

Varmgarage ett par dygn, sen åtgärd enligt ovan och det hela är löst. Vissa av tingen går att detektera med avancerad felkodsavläsning annars är det riva dörrsidan för att komma vidare om du mekar själv,

Mvh
Asken
Hej och tack för svar.
Låsknappen går upp som den ska, det jag behöver ha hjälp med är hur jag demonterar dörrsidorna utan att kunna öppna dörrarna.
Kan detta göras utan att dörrarna är öppna?
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Kan inte tänka mig att det skulle gå demontera dörrsidorna med dörrarna stängda.
Hur känns det i handtagen när du försöker öppna? Är dom "slappa"och det inte känns nåt motstånd,är det antagligen den inre handtagsramen som spruckit! Mkt vanligt fel, men tyvärr rätt dyrt att fixa.Inte speciellt svårt att göra, men det tar lite tid.Finns säkert nåt på youtube om detta !

Men din fråga var om det går att ta bort klädslarna med dörren stängd,så
då förmodar jag att du redan kollat att det inte går att öppna dörrarna från insidan heller !!
Det kanske går med lite våld och med stor risk att dörrsidan går sönder,och du kommer ha sönder ljusslingan till handtagsbelysningen!!

Det som Asken skrev angående frusna lås är det vanligaste felet.Har haft det
på många av mina E53,E39 och E38:or.Speciellt E53:an, så att vintern för 2 år sedan var jag tvungen att ha en kupévärmare som gick på timer riktad mot dörrlåset för att jag skulle kunna öppna dörren!Ett tag var jag tvungen att öppna bakdörrarna och luta mig fram för att starta och låta låset tinas upp av värmen i kupén.

Är det inte det,då kan det kanske vara så att den modul(kanske GM,grundmodulen )gett upp.

Hoppas att det löser sig för dig !!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bara en tanke, blåsa med en hårtork eller en varmluftspistol(försiktig med denna!) på avstånd 15 minuter för att så gott det går tina hela området kanske kan göra att du kommer in om inte båda dörrarna har felet mach170 beskriver?
En kupefläkt i bilen över natten bör kunna göra samma effekt.

Mvh
Asken
pi
367
pixel09
320i Touring E91 -06

BMW CS 09107
har haft precis samma problem på min e53-04, detta var orsakat av fukt som frusit, dock lyckades jag komma in genom baklucka för att dra igång och värma bilen

Livet är för kort för att köra dåliga bilar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.