AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.466

Byta motor M52 eller skrota?

Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Lika bra att starta en ny tråd då den gamla avtjänat sitt syfte. 2 veckor efter klarat besiktningen så verkar motorn ha rasat..

Såhär låter det: [LÄNK]

Känner vibrationer i skiftnyckeln när jag vrider runt vevaxeln. Och tycker ljuder kommer bakifrån motorn.
Nått vevlager som gett upp? Annat ni kan komma på? Fick ett tips om kedjespännaren har inte hunnit kolla det helt men vafan..

Såg en 528 motor på bildelsbasen som kanske kunde få åka i om det är rätt straight forward operation..
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01

Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Knappast vevlager det diagnostiserar man inte på det viset. Dessutom lämnar de sällan in plötsligt om man inte kört utan olja i motorn.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Vid senaste oljebytet kom det ut 2.5liter olja, var iof några 100mil sedan och gick bra efteråt
Startar den och hur låter den då?

Ditt videoklipp säger ingenting om motorns skick.
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
förmodar du har stiften av när du vrider runt? såfall går det ju väldigt trögt! låter lite som nåt med kedja/drev
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Såhär lät den när den gick:

Och ja det låter lite som en kedja
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
ja, inte lät det vackert inte! kolla kedjan, dom håller ju länge, men e det import vet man ju inte hur långt den gått.
Banan: Startade du bilen med remmarna avhängda? Tycker inte det låter som nåt motorlager alls, mer som en "kedja" av nåt slag, eller kanske urtrampningslagret som sagt upp sig helt, hade nämligen ett ljud som liknade ditt ljud när urtrampningslagret var på G på riktigt på en gammal VW....
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Tror Dawwe är på rätt spår där,funkar kopplingen som den ska?

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Jag har inte kört bilen, på filmen där motorn går var remmarna på.
Där emot så hade tjejen kört bilen fast hon hörde att den lät illa när hon startade.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Så detta vet jag:
Ljuder är från motorn, inget från remmarna
Bilen gick att köra med ljudet (frugan körde ju med den så)
Kedjesträckaren till kamkedjan är ok och ser att oljepumpskedjan också snurrar när jag vrider på veven.
Vevaxeln går nu lättare att veva än innan, ibland hugger den till och ett skrapande ljud hörs men släpper igen.
Tycker den rasslar när jag vevar på vevaxeln (kanske bara är kedjorna)
Ljudet tycks komma bakifrån
Spelar ingen roll om jag har kopplingen i eller ur när jag vevar, ljudet är där iaf.

Ny film:

Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Efter monterat tillbaka vevhuskåpa så provstartade jag. Bilen startade inte på första försöket vilket fick mig att tänka på om det är startmotorn som kan vara dålig.

Har försökt skruva bort startmotorn men fan i helvete vad E12 torxbultarna sitter... Ska köpa en större E12 hylsa så man kan dra på lite mer
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Startmotorn skall normalt inte påverkas av att motorn roterar,enda möjligheten att den skulle generera ljud när du roterar den manuellt är såfall om startmotorn inte drar tillbaka.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kört seriös feldiagnos med laptop eller motsvarande?

Skulle försöka dra runt motorn så lite som möjligt innan de mekaniska teorierna är uttömda så gott som det går.

Hur såg filtret ut vid oljebyte? smulor eller ok, hur långt hade bilen gått på befintlig olja?

Hur ser stiften ut?

Har bilen dragit olja så att låg nivå har indikerats i instrumentpanelen?

Hur långt har bilen rullat?

Verkar kopplingen innan ha lite segt beteende eller märkbart på något vis t ex slira vid högre varv om man trycker ned den lätt?

Massa klägg på insidan av oljelocket kan säga något, om du kikar ned i hålet kan helsvart eller mest metallblankt säga något.

Bröstkåpa av är ju av så då visar det sig om det kan vara sttäckaren som är sliten(koksade cylinder eller "smårepor" i cylinderkolven?) och antingen gett spår i plaststyrskenorna eller kedjeras på gång men jag tror mera på Dawwes uttrapningslagersteori...

Bara prova och kika sig fram...

Ta en bit kvastskaft eller liknande, örat i ena änden och andra änden från plats till plats så fungerar den som doktorns stetoskop fastän på bilar s a s.
h

Lycka till!
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Jag skulle nog överväga att skruva ner tråget och titta efter om det ligger några lösa delar där typ skruvar eller delar från kamdrivning eller dyl.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Felet hittat! Det var startmotorn som krashat invändigt

Länk
Länk
Länk
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
OK startmotorn bytt, allt tillbaka plockat.

Startade på första försöket, andra var den heldöd.
Gick ut och rörde lite på polerna.
Startade igen! Men... andra försöket död. Intrument panelen startar, lampor lyser men heldött när jag vrider på starten, inte ett ljud!

Det är ju tammefanheltjävlaotroligt!!!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är det en ny startmotor du bytte till?

Om inte, är risken stor att den nya är dålig i kolen/solenoiden...

Är batteriet helfräscht och 100% laddat?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Ja en ny startmotor: Länk

Batteriet är laddat till 100%
Och bilen har startat så det måste vara nått glapp eller liknande.

Ska försöka mäta signalkabeln till startmotorn att den verkligen ger signal när man vrider på tändningen.. Eller kanske jag bara kan ta signal från stora +polen och signalen?
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Ok tror jag hittat felet.

Idag startade bilen på första försöket.
Stängde av motorn men behöll instrumentet igång, startade igen.
Stängde av helt och tog ur nyckeln, denna gång startade den inte!

Stängde dörr och låste, låste upp i med nyckeln nån minut provstartade, inget igen. Helt Dött.
Konstigt, borde ju inte vara nån startspärr som går igång då den startade på första gången tidigare. Kan det vara nått som glappar?
Går ur bilen till bakluckan, rycker lite på batteriet... Nu startar den!

Verkade som skon som går till startmotorn glappar lite, tror även det sitter nån sensor i den? Men nu startade den igen flera gånger på rad utan problem. Tack och lov
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.