|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| gto80. Kan du länka till batteriet jag/du ska ha från biltema. Hittar det inte... | |
| Här är den jag sände även powerpost till dig Länk | |
| Ja, man skall nollställa bilen efter byte. | |
| Han har ju provat med startkablar med. Min bil har nu dålig generator vilket gör att jag har dålig kräm i batteriet. Startmotor går långt från så fort som den ska - men den startade idag i minus 10 utan problem. Så jag sågar gto80's resonemang lite ;-) | |
|
Hej! Tack för alla svar. Jag kan säga att jag blir lite förvirrad. Vet inte riktigt var jag ska börja någonstans! |
|
|
08976; Såga på du! Jag har åkt diesel sedan 60 talet både i jobb och privat, och på den tiden var man ibland jävligt glad om man fick igång dom utan att elda under tråget på vintern. *S* |
|
|
Har bilen AGM-batteri skall den "nollas" med adekvat utrustning annars dör batteriet i förtid, finns diskuterat tidigare i forumet av en som inte gjorde detta... Kanske inte billigaste lösningen här: Länk men man kan alltid fråga och det är ju iaf originalgrejor man får... Gör man det där får man även svar på om något mer krånglar på samma gång och för E6X skall man alltid kolla att huvudkabelstammen från batteriet är bytt på det serviceutskick BMW gjorde för många år sen... Inte alla importer har detta genomfört trots att det är gratis är erfarenheten utav lite forumläsning. Lycka till! Asken |
|
| Ok Asken! Tack för info. Länken fungerar tyvärr inte. | |
|
Jag har också problem att få igång min bil. En e61 520d -07:a. bytte glödstift och relä nu i höstas. Har ny laddat batteri, även provat med startkablar från annan bil som var igång. Har haft owl motorvärmare isatt s den är riktig varm. Funkade perfekt söndags och inte ett liv på måndagen. Vart o h hur börjar man felsöka det man kan göra hemma på backen.? |
|
|
sunkann: Var bilen du laddade ifrån en bil typ Passat eller V40 eller större, med bra laddat batteri, startkablarna hade en tillräckligt grov ledare och den andra bilen gasade lite sammankopplade i 10 minuter före du slog på tändningen och provade starta? Har själv erfarit denna del nämligen.. Dieslar kräver otroligt mycket ström vid start.. Glödning, förvärming av ibland både block och katalysatorer gjorde att jag fattade varför det krävdes BMW:s egna startkablar( Modell starta ett mindre kärnkraftverk eller en Länk ) eller motsvarande och en bra "donatorvagn) för att lyckas... Kan vara att ditt batteri som teoretiskt sett är så sopslut att det inte längre tar emot någon som helst ström. Att mäta Amperen vid dels tändningen på och dels efter du laddat den fullt igen med en intelligent laddare version Ctek eller liknande. Mäter du spänning 12,2 Ah och nedåt , byta batteridags, 12,4 och uppåt funkar det bra. Du har AGMbatteri i din bil, de tål djupurladdningar och kyla bättre än ett blysyrebatteri men kräver en intelligent batteriladdare. Om batteriet aldrig är bytt på din bil har det nått den övre teoretiska livslängden på vad den klarar av (3-7år). Att till motorvärmaren koppla en integrerad batteriladdare är det mest optimala för att undvika framtida problem men det går att göra för i förhållandet mindre pengar än en bärgning eller nytt batteri kostar men mer om detta om du googlar:) Om du fortfarande har BMW Mobile Care på bilen är bärgning dit gratis och här ser man vad batteri kostar (Länk om man skickar förfrågan. Felkodsavläsning är vad jag skulle rekommendera, kan ge förklaring på bästa sätt. Lycka till! Asken |
|
|
Laddade batteriet fullt med en ctek laddare. Gjorde bra snurr i maskin men starta inte så laddade upp batteriet igen och tog Starta hjälp av en passat. 35 mm2 kablar med pressade skor i ändarna bultade i klamman. Krånglade en stund så kablarna satt nog bortåt 10 min innan första start försök. Fick ingen märkbart bättre snurr i maskin. den har dock startat i 15 minus utan motorvärmare och seg gång på startmotorn några dagar före. Så tycker inte mitt fel borde ha att göra med batteri. Har 5 mil till bmw verkstad och ingen bärgning försäkring så skulle vara gott att kolla enkla saker hemma på gårn först. Hur ser man enklast om den matar fram diesel? |
|
| Provat en annan nyckel? | |
| Japp har 2 st nycklar och har provat bägge. | |
| Kom på att vid kallstart nu när det varit lite minus så vill bilen knappt gå framåt förens den blitt lite varmare eller kommit upp lite i fart så den byter växel. Är.som att inte gaspedalen funkar. Har även hänt att den tjuvstannat när jag lagt i backen och skall åka iväg med ny startad motor även vid varmare väderlek | |
|
Vad tankar du för diesel? Det har varit en hel del problem med den nya "miljödieseln" där RME:n fälls ut när det blir kallt och sätter igen bränslefiltret. Kanske är det så att när det blir varmare, kan en del av kladdet lösas upp och problemen försvinna/minska temporärt!? Utifrån vad som skrivits på diverse ställen, verkar OK/Q8-dieseln vara extra problematisk. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tankar på st1 i grums. Skulle in på olje service till veckan plus bränslefilter byte. Men det verkar det bli mindre av nu. |
|
|
Hur långt har bilen gått? När du slår på läge 2 innan start, slocknar glödningssymbolen då innan startmotorn går igång? För att helt utesluta batteriet, mät med en Ah-mätare om du eller någon annan har någon. Värden över 12,4-12,5 med påslagen tändning och nyladdat batteri dubbelsäkrar att man behöver titta med andra ögon. Är batteriet bytt någongång sedan ny? 7 år är de bortre gränsen för vad ett AGM-batteri håller. Vissa så lite som 3 år om det är mycket kortkörningar och ingen ctek. Om fulladdning gjorde bra snurr på batteriet men ändå räcker inte strömmen till för förvärming, glödning och start så hjälper inte ens kärnkraftsladdning enligt ovan, det tar helt enkelt inte emot ingående soänning... Dåliga glödstift samtidigt / dessutom? Då blir det svårigheter att starta med bara det. St1 är Shells diesel och det är inte bränslefilterkläggande som tur är. BMW har en servicebulletin som skickats ut till alla E6X ägare där de kostnadsfritt byter ut huvudkabelstammen som går från batteriet och utåt. Om du inte har koll på det så kan du ju ringa Autowåx fredag eller måndag för att kolla om det är gjort. Kan där du skulle ha servat besöka dig för en seriös felkodsavläsning? Har du bara halvförsäkring eller helförsäkring så kostar bärgningsmomentet en tusenlapp eller två till BMW-verkstaden men du kanske kör trafik enbart? Läst något någonstans att enstaka växelväljare kan låsa sig / vara svåra att hamna i rätt läge. Ett enkelt elfel kan ge en mängd följder på det mest lustiga av vis i en BMW. Mina fem öre... Asken |
|
|
Kompisen har en batteri testare från biltema att sätta på om det är det du menar. Förstår inte vad du menar med ah mätare annars? Länk Batteri vet jag tyvärr inte när det är bytt då jag köpte bilen i september. får ringa autowax och se om stammen är bytt. Har även provat att starta i läge n och park växlat mellan dom flera gånger och provat. Glöd signalen har jag tyckt lyser länge nu när du nämner det. Tror starten går på innan den slocknar. Säkringen är tittade och den är hel. glödstift och relä bytt nu i höst. |
|
|
Ohmmätare möter befintlig spänning, antar att det är en sådan... Kan någon annan som inte har tummen mitt i *censurerat ord* som jag har bistå med rätt fackkunskap tro? Lutar åt batteriet... Trots allt.... Kanske inte billigast att göra det såhär men allt blir enligt protokollet, maila och fråga helt enkelt...Länk Sen kan du ju bogsera den långsamt under 80 km/h till Autowåx... Om du klarar dig utan bil och kan hitta nån som bogserar... VAd vet jag... Bränslepump/ filter? Nästa ting att gå på men en felkodsavläsning är bättre än Askens fjärrdistanskristallkula:) Lycka till iaf! Asken |
|
| Prova kompisens instrument och se vad det säger. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.