|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Min 525d e61 -06 startar inte. Den tuggar och står att den värmer men sen gör den några försök innan den lägger av. Misstänker att batteriet är dåligt. Kan jag köpa ett batteri och byta själv eller MÅSTE jag in på BMW så dom säger åt bilen att det är ett nytt batteri. OM jag i så fall måste in. Klarar en mindre verkstad detta? Och vad gäller. Ska det vara exakt samma ampere? Eller kan jag välja 95A om 110A sitter i och vice versa? OCH OM jag kan byta det själv. Var kan man köpa batterier då? Försökte med autoteillemann.de men dom skickar inte till sverige. Eller kan jag rentav köpa från Biltema eller är det att ej rekommendera? Tacksam för svar! | |
| Du kan byta själv men behöver koda om (med NCSexpert t.ex.) vid byte av batterityp och/eller Ah-ändring. Sedan behövs en reset (även vid byte till exakt likadant batteri) så att systemet förstår att batteriet är nytt. | |
|
Tack för svar Kane. Kan du berätta lite mer om NCSexpert? Är det en modul jag köper? Alltså finns det värde i detta? Lär ju inte bli så många gånger jag behöver göra detta. "Sedan en reset". Vad kan en enklare verkstad göra? |
|
|
Börja med att kontrollera spänning och laddning i batteriet och ladda upp det. Eftersom den tuggar så låter det som att det skulle kunna vara något annat. Som sagt börja med att köpa en laddare om du inte har en då du kommer att behöva ladda ditt nya batteri ändå då de aldrig levereras fullladdade. |
|
|
Tack för svaren! Snackade med en BMW Meck. Han sa att det garanterat är glödstiften. Vad kan det kosta att byta detta? Stiften beställer jag från tyskland, men någon som bytt och som vet vad det kostar samt hur lång tid det tar? Enligt honom så är det knepigt och att dom kan gå av. Någon som har tips vid byte av dessa? Försökte köpa batteri från autoteillemann men dom skickar inte till sverige. Någon som vet en tysk sida som skickar till sverige, eller en billig sida i sverige som säljer batterier? |
|
|
Men hur vet han det rakt av, lyser en motorlampa? Går den igång på startkablar? Du får nog mäta lite. |
|
|
Dåliga glödstift borde väl sätta en felkod...!? Så en felkodsavläsning kan nog vara ett bra felsökningssteg. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har fått felkod på glödstift tidigare! Jag körde med startkablar, knappt jag fick igång den då heller. Höll på att ge upp. Vad är kostnaden för byte exkl material? Någon som har tips på var köpa batteri billigt? Brukar det sitta s.k AGM i min bil? |
|
| Byt glödstiftrelä också. Förekommande felkälla. | |
| Relä ca 500:- och stiften ca 100:- styck från tyskland. Bytte på min förra vintern utan problem. Trångt var det ju. Riv så snabbt du kan efter varmkörning så lossar stiften förhoppningsvis. | |
|
Tack 08976! Ett relä antar jag? Detta: Länk ??? Hade du samma symtom som mig, bil vill inte starta. Hoppar till ibland men startar aldrig riktigt? |
|
| Har exakt samma problem med min 535d e60-05. Och vid senaste besiktning så dök felkoder upp på samtliga glödstift t.ex ''Glödstift cyinder 1, aktivering'' hur svårt är det att byta glödstiften själv? | |
|
Stämmer megachef. Samma symptom. Got2be, du måste demontera insug och prylar därikring. Inte jättesvårt. Får du felkod på alla stift så brukar det generellt betyda att relät är paj. |
|
|
09796: Är det rätt relä i länken? Brukar detta gå sönder också? För jag har fått igång bilen och den går hur bra som helst. Bara svårstartad när det är kallt ute. |
|
|
Ja det ser ut att vara rätt. Brukar gå sönder vet jag inte men jag hade tagit det säkra före det osäkra. Får du felkod på alla stift så brukar relät ha med det att göra eftersom det inte har en egen specifik felkod |
|
| Ok. Tack för hjälpen. Ngn som vet hur lång tid det tar att byta detta för en bilmekaniker? | |
|
Den svagaste punkten på en diesel är startmotorn, att den går för sakta helt enkelt antingen för att batteri är dåligt eller att startmotorn helt enkelt har gjort sitt. Bilen ska starta även om glödstift inte är ok det är ingen förkammardiesel som det var förr, många gånger är startproblemet bränslerelaterat dvs vid kyla isbildning från filter mot motor ofta på grund av många byter inte bränslefilter, eller rent av dåligt bränsletryck eller dålig komp på någon eller fler cylindrar. Vidare så går den eventuella glödning som bilen känner själv om den behöver vid kallstart så fort så man hinner inte se symbolen alla gånger men däremot så alltid efter start oavsett temp så går stiften alltid igång en kort stund för att få renare avgaser snabbare. |
|
|
Tack för ditt svar gto80. Vad är ditt förslag att göra då på min bil? Nytt batteri? Nytt bränslefilter? Jag tror (vet) att batteriet är dåligt. Dock inte mätt upp detta. Kopplade dock startproblemet till glödstiften. Med tanke på att startmotorn går och jag har laddat batteriet. MEN du tror inte på glödstiften? 08976 har ju haft samma symtom som mig och bytt stiften med framgång vad jag kan förstå? |
|
|
Om du vet att ditt batteri är dåligt så byt det först, själv så har jag de gånger jag bytt på mina bilar köpt 95 amp AGM batteri på Biltema dom är bra och du byter det lätt själv. Vad gäller startmotor när batteri är ok så ska den gå mycket fort det gör de inte alla gånger de tar slut och då får man startproblem, och filter har du inte bytt det så gör det till varje höst. Glödstiftens och reläets kondition får du veta om du låter koppla upp mot dator. |
|
|
Ok. Tack för svar gto80. Ska se till att byta det! DÅ till min stora fråga! MÅSTE jag nollställa datorn i bilen ELLER inte då jag byter till nytt batteri?!?! Verkar vara väldigt många olika åsikter om detta. Någon som vet detta till 100%??? BMW själva säger att då man byter ett AGM batteri måste datorn alltid nollställas. Stämmer det eller inte? |
|
| Vet ej om detta stämmer min äldre 535a har jag inte åkt till BMW med den har rullat nu ca 6000 mil sen byte och inget hänt ännu till mig sa BMW att det inte behövs. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.