|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Har nu gått i mer än en månad och funderat över valet. Har även mött en mycket tillmötesgående säljare som verkligen erbjudit mig testa båda modeller och inte pressat mig på något sätt så vi är nästan beredda att köpa bilen där. Men det som gör mig lite konfuderad är att jag inte upplever någon nämnvärd skillnad mellan 20d eller 30d (kanske är det jag som inte kan köra bilen -:)). Och det borde jag eftersom det är ändå runt 60 hk skillnad mellan bilarna i kraft. Så varför betala skillnaden på ca 70 000? Bilen ska köras för det mesta i Stockholms området och sedan kanske en längre resa per år utomlands och en vecka till fjällen. Och är det någon skillnad på automatlådan mellan dessa två modeller, tycker automatlådan i 30d ser lite annorlunda ut? Vänligen du som kan bilar kanske kan komma med något vettigt inlägg, är rädd att köpa fel. Valet föll i alla fall på Xline vänligen | |
Verdi |
Känner du ingen skillnad ska du såklart ta 20d och inte fundera så mycket mer. Kan det vara sportautomaten i 30d (med paddlar på ratten osv) men bara den vanliga på 20d? |
|
Tack verdi, Men hur borde jag uppleva skillnaden? Och vad är riktigt skillnaden mellan sportautomatlådan i 30d kontra "vanliga" automatlådan i 20d? Har för mig att om man beställde automatlådan till 20d så ingick även paddlar på ratten men när man tittar på spaken och runtomkring automatlådor så var det en viss skillnad även utseendemässigt. |
|
|
Det är nog som med X3 att det finns tre olika varianter: "automatisk växellåda" "automatisk växellåda med växelpaddlar" "automatisk sportväxellåda med växelpaddlar" Till 20d-motorn kan du dock inte få den sista, alltså sportväxellådan. Sannolikt är det den som sitter i 30d som du kört, själva växelspaken på sportväxellådan är annorulunda designad jämfört med vanliga lådan. Jag håller med Verdi. Om du inte känner någon skillnad på motorerna bör du absolut spara pengarna eller lägga dem på annan trevlig utrustning. |
|
|
Ursäkta nu min okunskap men vad är skillnad mellan de två sistnämnda? Utrustningsmässigt så tänkte jag mig följande oavsett vilken motor: Saphire svart Xline Eventuellt Winterpack Svart läderklädsel M sportratt Hifi högtalaraystem Sportstolar Svankstöd Innertak antracit Pdc bak och fram Värmereflekterande vindruta Handlaren har en sophistogrå metallic för omgående leverans vilket skulle passa jättebra, tyckte färgen var snygg och på lite längre håll ser ut som svart men då man kommer lite närmare ser man den gråa varianten ändå vilket stör mig litegrann. Tack för att försöker hjälpa till |
|
Buspelle |
I stadstrafik och relativt låga farter så märks säkert ingen större skillnad mellan motorerna, men i högre farter och med lite tyngre gasfot är det en markant skillnad vill jag påstå. |
|
tack, då kanske är detta en aspekt som man ska tänka på. |
|
|
Gångkulturen i 30d är ju betydligt mera harmonisk än i 20d iom 6-cyl. Sen skiljer det ju en hel del i vridmomentet samt att i 30d är väl även automat standard som gör att du bara behöver lägga till för sportautomaten.. Så där tror jag ca 20 tkr försvinner i prisskillnad. Sen till slut är det bara du själv som kan avgöra om det är värt pengarna eller ej. Det beror ju helt på vad du värderar i ditt bilägande. /Anders |
|
|
Hej "med känsla", Tror att sportautomat är standard i 30d men förstår inte vad som är skillnad mellan en sportautomatlåda i 30d och vanlig automatlåda som man beställer som tillval till 20d. |
|
|
Skillnaderna mellan automaterna är främst utseendet. Sportvarianten läder undertill och ett mer dynamisk utseende. Du får även paddlar vid ratten, samt att du i detta fall får med SPORT+ vilket inte finns till 2.0d motorerna. sportautomaten är även programmerad på ett annat sätt har jag för mig ( mer sportig) Sorry för ostrukterat samt rörligt inlägg. Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet! |
|
| Som "Med känsla" skriver, det ör en stor skillnad i gåmgkultur mellan 2,0 och 3,0D kör själv en 3,0 fast i en F11 och känner att jag äntligen har rätt motor i den bilen. Men om du inte upplever någon skillnad så är det bara att gratulera, då kan du spara 50k. | |
|
Tack Jonte och XC60. verkar som om det bara jag inte upplever skillnaden -:) |
|
|
Du måste verkligen ha kört oerhört försiktigt alternativt bara krypkört i stan för att inte ha märkt skillnaden mellan 20d och 30d. Enligt mig blir det två helt olika bilar med dessa motorer. Men som sagt, det är bara att gratulera då du kommer väldigt mycket billigare undan med 20d. |
|
| Ska tillägga att 2,0D på intet sätt är dålig och det är absolut inte fel att välja den, man ska komma ihåg att många av oss på forumet är bilnördar och anspråken tenderar därmed också att bli högre eller mycket högre än vad den genomsnittlige bilägaren har. Så återigen om 2,0D kändes bra så är det bara att välja den. Om det är en privatbil så är ju årsskatt samt troligen även försäkringen billigare vilket kan vara intressant. | |
|
Kan bara instämma i vad flera tidigare sagt gällande skillnaden mellan motorerna. Jag provkörde en X4 20d och blev faktiskt positivt överraskad. Den motorn kändes helt ok i stadskörning, körde ett par dagar senare en 30d och kom då ihåg känslan jag hade när jag hade provkört "nya" X3 med de olika motoralternativen. 30d känns som gjord för bilen. Jag tror att det finns en stor risk att du kommer uppleva 20d som "en för liten motor i stor bil känslan". Den känslan kommer du garanterat inte uppleva om du väljer 30d. Lycka till med valet. PS. Såg inte drag bland dina options men om du skall köra, husvagn/båt/släp så är 30d klart att föredra. München |
|
| Det kommer bli en privat bil men årsskatt och försäkringen skiljer sig inte så mycket åt, vad jag förstår. Bilen kommer inte användas för att släpa någon last så dragkroken är inte en option. Läste en del recensioner om x4:an och det verkar som om de flesta tycker att 30d är rätt val, som någon skrev här så finns det en eventuell risk att uppleva "en för liten motor i stor bil känslan". Å andra sidan så kände jag verkligen inte att 30d gav mig så mycket mer "power"känsla jämfört med 20d. Då hade jag inte ens funderat. Hoppas det klarnar i beslutsunderlag under de dagarna som kommer. | |
| Lycka till med bilköpet. Tillhör dom som tycker X4:an ser riktigt lyckad ut och skulle gärna valt en om den fanns när jag köpte X3:an förra året. Jag vet att man kanske inte får tillbaka pengarna på tillval men jag hade nog kryssat drag i tillvalslistan. Tror folk som köper suv förväntar sig det och gör säkert bilen mer lättsåld i framtiden. Men det är bara min synpunkt. | |
|
För mig var det tvärtom tyckte 2.0 var lagom tills jag provade 3.0 ,då blev den både slö och tråkig .dieselknacket blev helt plötsligt irriterade i den lilla motorn och när jag hittade sportmode då gick man från bil till sportbil. Så för mig fanns ingen tvekan men det är jag det. Tror inte man kan beställa värmereflekterande ruta utan att välja till HUD för 12000:- kan ha fel.... Sport+ kopplar ur DTC fullständigt har jag för mig det är skillnaden mot sportmode. Och till motsatt mot Gusvigilante är jag inte nåt stort fan av x4 så det blev en x3:a. kan tilägga att jag inte är någon bilnörd men i det här fallet var jag såld på den större motorn. |
|
| Tikta: Jag kan bara instämma med flera av föregående skribenter. Om du väljer 20d finns en risk att du kommer uppleva att du har en liten motor i stor bil. Jag kör själv nya 30d i en X3a sedan någon månad och är extremt nöjd. | |
|
Tack så mycket alla ni som tog er tid och bidragit med era kloka tankar i den här tråden. Vi hade först en X3 30i motorn som vi hade ägt i sju år innan det var dags att byta. Anledning till att vi hade den bilen så länge var antagligen att vi köpte den ny och specade bilen från början som vi ville ha det, och trivdes med den. Därför köper vi gärna en ny bil igen. Efter X3 blev det en X1 20d som vi köpte 2011 men som vi känner är dags att byta nu. Vi vill gärna ha svart färg och då blir det ca 4 månaders väntetid, handlaren har en Sophistogrå som han skulle kunna leverera ganska omgående och som iofs ser ganska mörk ut beroende på ljussättning, jag var nästan redo att ta den men sedan började resonera igen kring färgen och om inte det ska vara en Saphire svart ändå och det lutar åt en 30d. |
|
|
Som andra nämnt, främst är det skillnad i gångkultur mellan 2.0d och 3.0.d 2.0d vibrerar en hel del, särskilt i X3 och jag antar att det är samma i X4. Men om du inte märker det så är det väl bara positivt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.