|
|
|
|---|---|
|
Hej! Skulle starta bilen i tisdags, och hade lämnat den hos en polare. Vart ju såklart svinkallt dan efter å hade ingen motorvärmare i. Var ca -23 och försökte starta, gick tungt den drog några varv sen stannade den. Provade en gång till å den orkade inte många varv igen. Så där stod jag. Provade kabla med en bil, men var ändå så gott som stendöd dock han haft problem att kabla igång andra med den bilen tidigare. Så slängde på en batteriladdare, men den reagerar inte när jag trycker på knappen. Mätte batteriet medans jag trycker på knappen. Sjunker från 12,5 till 12,4 volt så den försöker ju inte ens. Finns de något startrelä eller säkring jag kan kolla? Tror startmotorn varit dålig sen tidigare, för den har gått tungt när de vart varmt ute också. Var ju inte stora pengar å byta den, kring 1500 från demontering. Brukar startmotorer gå tungt som min gjort innan de ger upp? Vad tror ni de kan vara? allt annat går igång som de ska, fläkt, lysen stereo osv. /max | |
| Ditt batteri är rökt...Köp ett nytt batteri. Ett fruset batteri kommer INTE kunna ta laddning.... | |
| Provade även en booster ännu dött. Känns som den borde försöka dra på starten iallafall? | |
| Köp....ett....nytt....batteri. Ett fruset batteri, eller ett ordentligt urladdat för den delen, kan mycket väl ha kortslutna celler, o då kan du "boosta" hur mycket du vill. Köp ett nytt batteri, jag upprepar: Köp ett nytt batteri. | |
| Haha jag ska prova vore ju jäkligt enkelt isåfall. | |
| Alternativet är att du ställer bilen i ett "varmgarage" i minst ett dygn så batteriet tinar (ja om du inte orkar montera ur det förståss...), laddar upp batteriet o startar bilen. Men det är bara en högst tillfällig nödfix, problemet kommer återkomma tämligen omgående. Det är ungefär 99% sannolikhet att *suprise-suprise" du behöver köpa ett nytt batteri, har vi hört det förr månne*haha*? | |
|
Har haft sammma problem tidigare, men då har jag kunnat kabla igång den. Dock bytte jag batteri då. Men får väl byta igen, men tycker de är så skumt att den inte ens klickar eller försöker dra runt motorn. För får ju igång xenonlysena, stereo, ledramperna i grillen osv. Hade velat höra ett klick eller något för att veta att den verkligen försöker dra runt motorn |
|
| Var startmotorn som var kaputt. Har en ny på ingång, så hoppas den startar nu :) | |
| Lite sent kanske, men om man misstänker att batteriet är kass när man försöker starta via startkablar, så kan man ju bara prova att tillfälligt koppla bort minuskabeln på det misstänkt döda batteriet och testa att starta och sedan stänga av helt på hjälpbilens ström. Då har man enkelt fått svar på det. | |
|
Dawwe! Du skriver: Dit batteri är rökt! Max skriver att han mätte upp 12.5V. Enligt dig ; hur många volt är bra i en 12v. batteri? Max; Kolla jordningen, kolla plus på startmotorn! Om allt OK, kola startmotorn. Där ligger felet! Länk Min bil |
|
|
12.8 V om det är laddat till 100%. 12.4V är typ dryga 60% laddning...O han skriver ju själv att batteriet orkade inte många sekunder i -23 grader... Utöver detta tolkar jag denna text "Så slängde på en batteriladdare, men den reagerar inte när jag trycker på knappen. Mätte batteriet medans jag trycker på knappen. Sjunker från 12,5 till 12,4 volt så den försöker ju inte ens." att han mätte spänningen under tiden han laddade batteriet, fast nån laddare var det nog inte utan snarare nån "starthjälp"...Fler frågor:)? |
|
|
Dawwe! Som jag förstår här; du byter batteri när du har 12.5v, för att den ska vara 12.8??? Bara frågar! Länk Min bil |
|
|
Startmotor bytt, nu går han igen! Och den vart klart mycket rappare på startmotorn med samma batteri! Nä jag mätte utan någon starthjälp eller batteriladdare på. |
|
|
Det är kul att allt funkar igen!! Länk Min bil |
|
|
Ja de känns skönt! :) Men fick ganska ojämn tomgång nu, var en plastslang från toppen (in i ventillocket) som går ner i insuget. Den var totalt söndertorkad, så den sprack. Lagade ena ändan me krympslang, där vart de tätt, men andra sidan var svår, så är nog inte tätt där. Är de till tomgångsmotorn månne? Ska försöka få tag på en ny slang, är bara ca 15-20cm lång. Var även nå kablar i den, kanske till någon givare? Annars går den bra, bara tomgången som är ojämn nu, kanske lite låg också |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.