AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.133

M52. Får inte upp temperaturen vintertid. Effektiv motor eller kass termostat?

fo
140
folkeorg
320i Touring -99 (E36)
På vintern tar det extra lång tid att få upp motortemperaturen. Är det kallare än -15C så kommer den inte över första strecket dvs inte ens till mitten som brukligt. Är det motorn som inte ger tillräckligt med restvärme dvs att det hinner kylas av från motorblocket, eller är termostaten sliten?

Se bild: Länk

Kylaren är varm på sidorna, ca 50C så det tycker ju på att det kyls via den. Termostaten borde väl inte öppna förrän vid typ +80C tidigast även om den ska släppa förbi lite. Har inte bytt termostaten så den är från fabrik 1999..

E36 320i Touring -99
24k mil
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Termostat alla gånger :-)

Byt !
fo
140
folkeorg
320i Touring -99 (E36)
-16C ute nu. Inte jättesugen på att meka bil då men det är kanske ganska enkelt? Bör man passa på att byta kylarvätskan samtidigt eller bara toppa upp?
fo
140
folkeorg
320i Touring -99 (E36)
Mekonomen hade en termostatsats men bara med den runda packningen. Behöver man den andra åxå: Länk
Antar att den kommer paja när man tar bort allt..
Mja...Termostaten är, så klart, en stark kandidat. MEN, det kan även vara INGET fel alls. Om bilen tex är importerad från ett varmare europeiskt land, så kan den, kanske, ha fått ett kylsystem anpassat efter detta varmare klimat, dvs ordentligt varma somrar o vintrar som en vår i Sverige, ett klimat som förekommer i Spanien tex. Nu vet jag inte om E36 fanns med "tropisk" kylare men jag vet att det har förekommit under 90-talet iaf (och förekommer fortfarande?). Så steg ett är att kolla utrustningslistan för din bil, det borde stå om den är "tropik anpassad" eller inte. Är bilen svensk eller tysk -såld så kan du bortse från mitt inlägg, det är möjligen Spanien-sålda o kanske-kanske Italien-sålda som kan tänkas ha denna "tropiska" kylare....
fo
140
folkeorg
320i Touring -99 (E36)
Den är såld på BMW Solna i maj 1999 men det är lite avvikande detaljer t.ex. ingen Airbag på pass.sidan samt varningstext på tyska och ett färgval som inte fanns i Sverige. Vill minnas att BMW Solna tog in ett gäng E36'or som var välutrustade inför att de skulle sluta tillverkas. Har haft denna sedan den var ny.

Det har varit bra värme i den tidigare, spräckte framrutan när det var -30C å jag drog på full avfrostning med ett stenskott i nederkanten på framrutan. Det small bra..

Termostatkiten har bara O-ringen. Finns för +88C samt +92C. Ingen jätteskillnad men det kanske bättrar på värmen i kupén?
Termostaten börjar öppna vid 88 resp 92 grader har jag för mig det betyder, så helt öppen vid typ 100-105 grader gissar jag.. De där 4 graderna kan mycket väl göra att tempen "hamnar" rätt. Kolla med BMW vilken som skall sitta i din bil, men köp inte hos BMW, du lär hitta en identisk termostat, dock inte i "BMW kartong" långt billigare. Vet vem som levererar OEM termostaten till M52, men till mina bilar (med S motor) så är det Wahler som är OEM leverantören, så en Wahler termostat är att likställa med original,minus kartongen då, men den kan du leva utan antar jag:).
Länk
fo
140
folkeorg
320i Touring -99 (E36)
Hur är det med packningarna då? Räcker det med O-ringen eller måste man ha de andra packningarna som termostathuset sitter med? Har en en funktion eller är det mer kosmetiskt? Dvs måste man beställa dem separat?

Satte skydd för njurarna idag. Det gjorde stor skillnad. Fick upp helt Ok värme trots -22C ute..
Länk
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Jag köpte en sånhär : Länk
Om jag inte missminner mig så var det även från märket Wahler.
Inga extra packningar behövs, däremot är det att rekommendera att byta vattenpumpen i samma veva, speciellt om du inte bytt den sen bilen var ny.

Det ska dock inte vara några problem för bilen att ha arbetstemp trots så låga temperaturer du talar om.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Termostatbyte hjälper med stor sannolikhet. Till M52 krävs att man byter hela termostathuset. Välj en eftermarknadsvariant i metal. Byt vattenpump, slangar, remmar och kylarvätska samtidigt. Min åsikt.

E
fo
140
folkeorg
320i Touring -99 (E36)
Varför måste man byta termostathuset? Är det inte bra med plast?
Pumpen läcker inte och låter inte illa heller.

Låter som det blir en omfattande/kostsam operation med pumpbyte å allt. Vet inte om jag ska engagera mig i att byta. Den fungerar ju som den är och vi hade väl tänkt byta bil snart ändå, även om den går riktigt bra så rymmer den inte barnvagn + övrig last lika bra. 4x4 hade varit användbart åxå..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är på senare motorer M52tu och M54 som termostaten sitter fast i plasthuset - där byter man huset som en enhet.

Har du inga sprickor eller andra fel på huset, är det onödigt att byta det, även om det alltid känns bra att sätta dit nya fräscha delar som man vet är hela. Dock skall du alltid byta packningarna både den runda och den "fyrkantiga" när du lossat huset!

Vattenpumpsbyte är inte så komplicerat - jag bytte min till E46:an (är samma pump och samma arbetsmoment) på garageuppfarten. Tog väl drygt en timme har jag för mig - det som kan vara lite knepigt är luftningen av motorn efteråt. Man bör ställa bilens front i högläge (brant uppförsbacke) för att få ut all luft.

Hasso har lagt upp ett bra mekartips under "gör-det-själv" - läs det tipset. Pumpen kostar väl kanske fyra-femhundra om man köper den från t ex. bildelaronline24.se.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Finns även lite bra klipp på youtube hur man byter termostat och vattenpump. Jag gillar den här färgstarka killen.

Det är inte "bara" men förhållandevis enkelt. Det finns dock några tips och trix som underlättar om man känner till.

Youtubeklipp är en stor tillgång och titta på några stycken så fixar du bytet.

E
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Klassiskt termostatfel när det blir sådär. Visst kan de bero på annat, men oavsett så är ett termostatbyte först på listan om man prioriterar rätt i felsökningsordningen enligt mig iaf.
Är den inte 100% stängd ifrån start finns det inte en chans att den orkar komma upp i rätt temp när det är kallt ute.

Har nuvarande termostat inkl själva huset suttit där sedan -99 skulle iaf jag rekommendera att köpa ett nytt termostathus i samma veva. Risken finns att den slår sig lite när du skruvar tillbaka den igen.
Skippa dom husen som är i metall. Är dom inte 100% i passformen är risken stor för läckage.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.