AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.057

Tickande ventillyftare 540 -97

Behöver råd av er, köpte nyss en 540 -97 som tickar ifrån ena ventilkåpan, tror det är en ventillyftare.

Några som råkat ut för detta, vad har ni i så fall gjort? På Biltema finns ex "rengöringsolja", och på Mekonomen "CRC Motor Flush", funderar på om man ska testa att hälla i en sådan produkt och sedan göra ett oljebyte och se om det blir någon skillnad, låter det vettigt?
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Wynns Hydraulic Valve Lifter Concentrate har jag alltid kört. Funkat bra på mina 3 serie bilar. Finns att beställa på nätet. Har alltid köpt det på mekonomen men inte sett det där på ett tag.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Länk
Jag hällde i 2 burkar av Engine Flushen och bytte olja, vet inte riktigt resultat än, tror de lät lite emellanåt även efter det, men ska köra lite mer och se :) Oljefiltret var väldigt smutsigt iaf, sen om det var pga att de bytt olja för sällan, eller om motorrengöringen löst upp massa skit vet jag inte.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Huvudproblemet är just det du hittat spåren av i oljefiltret, snåla/mindre intelligenta föregående ägare.

Finns egentligen tre spår att välja förutom ovan:

1. Dubbel dos av denna Länk plus att köra motorn 30 minuter innan filter/oljebyte. Cirka 150kr hos smorjteknik.se eller webbutik, 300kr på mekonomen. Oljekostnad alltifrån Länk till dyrast möjliga literpris för motsvarande kvalitet.... och 180kr för BMW-filter?

2. Länk Kostar cirka 2500kr inklusive oljebytet som görs efter behandligen.

3. Så illa att man behöver lyfta toppen osv för att göra en bedömning om det koksat så hårt att det medfört mindre mekaniskt slitage och kräver åtgärd.

1 och 2 ger absolut inga garantier för de är främst förebyggande behandlingar. Ska själv genomföra OMEGA 907 samt även 919E samtidigt då bilen ska hålla 30.000 mil är tanken...

Mvh
Asken
Ja okej, precis som jag misstänkte då. "vi har varit väldigt noga med att byta olja och filter regelbundet", jo tjena...

Jag antar att produkten jag använde är en motsvarande produkt av annat fabrikat, så tycker den bör vara ok den med. slängde i 7,5l Q8 Formula Excel så vill helst köra några mil innan jag testar någon annan behandling iaf.. ^^

Men den där motordialysen verka käck! Kanske vore nått för ett framtida byte.

Det kommer din bil säkert att hålla, min har gått precis över 29k, hoppas på några tusen till iaf... ^^

Bifogar ett par bilder på hur motorn såg ut...
Oljetråg demonterat: Länk
Ventilkåpa innan och efter tvätt: Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag har inte testat följande produkt själv, men skulle helt klart föredra den före vilken "chock-rengörings-kemikalie" som helst, även om just Omegas produkt verkar relativt skonsam mot motorn:
Länk

Det är en "långtidsbehandling" och produkten består huvudsakligen av ester-additiv som har en rengörande förmåga men också gör att oljan häftar vid bättre mot metallen, pga. polära egenskaper på molekylnivå.

Jag har funderat på att beställa några flaskor för att prova i nyförvärvet (E39:an) då jag inte vet hur oljebytena har skötts i den...

Tydligen skall de ha någon form av "jul-erbjudande" fram till månadsskiftet, men det ser man inte förrän man går till "kassan".

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Onekligen så ser man hur det ser ut i tråget... Inte omöjligt att bilen gått på dubbelt eller tredubbelt mot angiven intervall för oljebyte...

Då har du kommit en bit på vägen iaf. Kolla på oljestickan var 30:e mil eller varje vecka i framtiden och både känn på oljan mellan fingrarna och torka av på ett vitt papper. Del om du kan kännas spår av några partiklar i småformat, dels om oljan blir brunare / svart på ett par veckor och säg 100mil.

När du bytte olja sist, körde du på tomgång typ 30 minuter eller något? Det är den tyngsta formen av rengöring man kan göra enligt steg 1 med OMEGA 907.

Blir oljan smutsig fort så gör ett byte till. Räcker med t ex Länk eller valfritt som klarar BMW LL01 eller LL98 samt kvalitetsfilter. Om du inte kontrollerat oljepumpsbultarna så tag ner tråget igen och känna efter och ev efterdra de. Känn även efter om det är något slack på kedja. Sedan går det att köra tills nästa ordinarie oljebyte och då kan du göra Bilsteinmetoden och ev addera OMEGA 919E eller det Johan B anger. Först så rent som möjligt, därefter behandling som är för lång sikt.

Det finns en liten, liten risk att koks och skit satt igen så mycket i lyftarna att det blivit en liten mekanisk skada men det är nog inte fallet utan kan ses längre fram. Alternativt om det varit slack på kamkedjan att det blivit spår i styrskenorna i plast och skadat vitala mekaniska delar mer eller mindre. Finns en separat tråd om detta om du tittar på 5-serieforumet och postning "otäckt ljud E39 540, film osv..." men än är det på tok för tidigt att måla hinhåle på väggen.

Såg du några spår av plast/ metalldelar då du tappade ur oljan/ på den magnetiska oljepluggen/ i tråget?

Lycka till!
Asken

He
330
HenrikA
535D Touring M-sport 2009
M5 3.8 1992
M535 1987
Hej! Är det ett tickande ljud eller mer grövre knackande ungefär som en diesel?
Tack för så bra svar :)

Asken: Ska kolla sen, inget onormalt med oljan än. Såg inga spån / plastbitar i den gamla heller.

Körde lite drygt 10 min, enligt anvisningarna från produkten jag använde.

Kör på Q8 Formula Excel 5w40, köpte en 20l dunk så blir det byte så åker den ner igen.. ^^

Okej, tror faktiskt inte det är problem med kamkedja (än iaf). Kände på oljepumpsskruvarna, men inte på kedjan, den är väl hydrauliskt spännd, eller hur funkar det? Den är inte helt lös i vilket fall, det har jag råkat ut för på min andra 540... Vad är det som knackar i lyftarna då? Det verkar faktiskt som att en del säger att det inte är någon fara, men att det inte låter så kul bara givetvis...

Lägger upp ett filmklipp på det också:

He
330
HenrikA
M5 3.8 1992
M535 1987
hej. Ditt videoklipp går ej att titta på!
Ojdå, denna länken kanske funkar bättre?

He
330
HenrikA
M5 3.8 1992
M535 1987
hej.

nej tyvärr funkar inte den länken heller
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Verkar som Bilsteinen vore det första steget direkt är teorin efter att ha läst ett par liknande trådar, skiten har suttit där sålänge. Det man kan göra är att ta med egen olja så kommer man nog undan en femhundring billigare gissar jag om de vill ta jobbet då.

Annars är det riva och titta hur det ser ut inunder...

Mvh
Asken
Okej, ja de är nog så. Har ju en del kvar från min 20l dunk så.. ;) Får nog överväga en sådan behandling om några hundra mil!

Riva är inte så aktuellt nu, iaf, har lite projekt och så, så det finns ingen möjlighet / är inte försvarbart att börja öppna den känner jag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.