|
|
|
|---|---|
|
Har en 335d E92 som gått 18500 mil årsmodell 09. Har ägt bilen i ca 1 år utan några bekymmer och använder den regelbundet för att pendla till jobbet (8 mil totalt). Nu när det plötsligt blev minus 15 grader sedan igår och idag så vägrar den att starta. Har provat att koppla en annan bil med dess batteri för att starta utan resultat. Likaså kopplat ett annat bilbatteri med 100 amp i styrka till den utan resultat. Bilen är fulltankad, så tanken är helt full. Bilen har ström och den kirrar till när man trycker in tändningen. Så den försöker att starta och varvtalen börjar röra på sig lite grann men den vägrar att starta! Vad kan felet vara? Senaste service med olja och liknande gjordes för 1 år sedan av den firman som jag köpte bilen från. Kan det vara glödstiften? Dieselpump? Partikelfilter tvivlar jag på då denna bil mestadels gått som pendlarbil under hela dess livslängd. Annars blir jag tvungen att bogsera den till en lokal BMW verkstad nästa vecka... | |
| Går den runt sakta är ju batteriet eller startmotor slut. Går den runt som vanligt kan det vara glödning eller fruset bränsle/filter om du kör på dålig kvalitet eller om filtret inte är bytt på länge | |
|
Jag är med på linje som CRF_Niklas. Det första som dyker upp i tankarna hos mig är bränsle-filter. Klart det kan va något helt anat men satsar på filtret. Om möjlighet finns ställ bilen i värme och prova starta efter någon timme. Lycka till! |
|
| Hur gick det Linkjr? | |
|
Batteriet fungerar men bilen startar icke! Har tyvärr ingen möjlighet att ställa bilen i värme. Menar du då ett garage? Annars får jag ringa till BMW imorgon. |
|
|
Vilken diesel tankar du? OK/Q8 (och därmed även Tanka) har haft en hel del problem med att deras diesel fäller ut RME:n som i sin tur sätter igen dieselfiltret. Förmodligen har andra bolag också haft problem men i mindre omfattning. Det är nog "miljödieseln" (eller egentligen RME-innehållet) som inte klarar verkligheten i vårt kalla/fuktiga klimat... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Skulle även kolla upp batteriet - troligen är det fabriksmonterade batteriet som sitter i bilen och då är det nog dags att byta det! Normalt håller ett startbatteri mellan tre och fem år, även om det finns gott om exempel på batterier som hållit mer än tio år. Tillverkningsvecka och årtal brukar stå instansat på polerna. Men börja med att ladda upp batteriet ordentligt under minst ett dygn med en bra laddare! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har provat att ladda batteriet fullt utan resultat. Tankat Preems "miljö" diesel nyligen. |
|
|
Förmodligen glödmodulen som sagt upp sig. Vänta till det blir runt nollan om den startar då. |
|
|
Vilken spänning har du på batteriet efter du laddat det fullt (och låtit det vila, samt obelastat)? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det kan va just det som problemet ligger och då i samband med kylan. För inte länge sen det va någon som hade problem att starta diesel värmare med deras diesel. Som CRF_Nilkas sa fryst eller täppt bränsle filter kan va orsak, och jag vågar satsa ett slant på det. Om du inte har tillgång till varmgarage blir det svårt både att meka själv och att låta bilen tina av i -10 c. |
|
|
Ja, "miljödiesel" (och numer även "vanlig diesel" med RME-inblandning) verkar ställa till det med igensatta filter vid minusgrader...känns som de miljöinriktade drivmedlen inte fungerar i verkligheten när det blir vinter. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kan man bogsera en automat driven bil i neutralt läge utan några risker? Kommer i så fall bogsera den en kortare sträcka ca 1km. |
|
| Tror inte det men kolla instruktion boken vad det gäller för din bil. | |
| Läste precis i instruktionsboken att en BMW inte rekommenderar att en automat bogseras längre än 15 mil då våxellådan vid längre sträckor kan ta skada. I mitt fall är det ju bara 1 km till BMW verkstad så det borde inte vara farligt. | |
| Har idag varit & bogserat bilen till verkstad. Enligt datorn så är det felkoder på alla 6 glödstift. Har beställt nya glödstift och förhoppningsvis kommer dem fram imorgon o då kanske de byts ut. Återkommer med besked! | |
| Byt även glödrelä | |
|
Alla 6 glödstift byttes idag på verkstad. Batteriet är felfritt enligt personalen. Glödrelä byttes tyvärr inte. I vilket fall så startar nu bilen omedelbart och går nu perfekt. Tack för alla tips! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.