|
|
|
|---|---|
| Har en E91 som jag har en felfri skininredning i, ska vilken dag somhelst montera in ett babyskydd med Isofix bas men jag är lite larvig och blir lite nervös över att det ska bli tryckmärken i både sittdynan och ryggstödet! Någon som har erfarenhet av fenomenet? Att det blir märken tillfälligt det vet jag men försvinner dem? Ska jag beställa ett komplett baksäte i svart tyg på skroten istället och lägga undan det felfria baksätet? Jag ser ju hur min storasysters baksäte ser ut när hennes lilla sitter och sparkar med smutsiga skor i baksätet usch! | |
| Bara köpa sätesskydd i kraftigt nylon (inga billiga modeller). Kört detta i min F11 och E61 tidigare. Syns inte att de varit barnstol där när man plockar bort den. | |
|
Sätesskydd som håller tätt om du har abkvänd brnstol - du kommer att behöva tömma ut ett smärre grustag från skyddet - i vinkeln mellan ryggstöd och sittdyna samlas allt ditt barn har samlat under skorna - grus, småsten, tappad mat och i värsta fall lite kräks. Under lillasysterss tol har jag ett hellångt skydd som fästs runt nackstädet och går hela vägen ner bakom där en vuxens vader är. Under storebror som åker framvänt har jag en stor frottehandduk/badlakan under barnstolen och skyddar insteget, ryggdyna och sittdyna under stolen samt ett skydd på baksidan av framstolen. Ska ett småbarn åka bakvänt så sätt det höger bak - dels är det lättare att se till barnet vid t ex stopljus om det sitter snett bakom och inte rakt bakom - dels sitter förare bekävmt medan passageraren fram får inskränkt sittutrymme av en stor barnstol. Farmvänt barn kan sitta vänster bak utan att inskränka förarens sittkomfort. Och när barnen blir lite större så är filmvisare räddning på långtur (DVD eller surfplatta) - att vi som är vuxna nu stod ut på långresor utan film är ett under :-) /Patrik, med två barn bak i E46 touringen, dock ogärna passagerare framför bakvända stolen . /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| Babyskyddet med isofix-bas ger normalt set inte så stora tryckskador då det inte spänns fast/trycks ned i sätet som t.ex. bakåtvända bilbarnstolar. Men köp ett bra tryckavlastande sätesskydd att ha under då tyvärr bilbarnstolstillverkarna inte alltid verkar ha oss biltokar inåtanke när de konstruerar stolarna/baserna. Många gånger är det små utstickande delar, mönstrade underreden etc som är som gjorda för att göra märken (varför görs de inte helt släta?). Du kommer dessutom behöva det till nästa stol, den beryktade bakåtvända. Själv köpte jag en ny bakåtvänd nyligen enkom för att skona mina säten i nya bilen då jag inte var nöjd med den gamla. | |
|
Såna har jag petat in under barnstolarna. Länk |
|
|
Skydd är bra för det förebyggande arbetet( ungf som man känner igen en BMW-pedant om han har gummimatta i bagaeutrymmet, bara lyfta ut och spola av då man skiftar hjul för säsongen). Skulle dock något inträffa kan man både anlita Länk Länk (kostar ca 1/4 mot att klä om sätet) och smörja in själv om det är enbart lite småfläckar och smuts på sätet. Då räcker nog en stor handduk undertill. Blir det djupa märken kan man hos BMW köpa den enstaka delen i sätet( undertill) och byta denna då klädseln tagits bort först. BMW är ensamma om detta. Mvh Asken |
|
|
Kör exakt samma skydd som BMW528M. Det enda som jag inte gillar med dem är att urtagen för isofix är så stora vilket gör att smuts och ev spillda vätskor rinner ned i sätet genom denna öppning. Har även ett liggunderlag under skyddet där jag klippt mindre hål för isofixskenorna som trycks igenom så det blir lite tätare samt ännu bättre tryckavlastning. En stor fördel med Diono-skydden är att de går ned över framkanten på sätet och därmed skyddar densamma från barnskor. Det är även förvaringsfickor på denna del. |
|
|
XC60: Ska snart själv byta ut babyskyddet mot storleken upp till 18 kg med Isofix. Vilken modell använder du som även är snäll mot skinnet? //Henrik |
|
|
Jag tar alltid av skorna på barna innan Jag sätter dem i bilen. En självklarhet. Hämtar dem icke på dagis med bil men isåfall skulle galonbyxorna också åka av. |
|
| Jag har köpt liggunderlag för 60 spänn på biltema som jag klippt ut så de passar under barnstol och upp på ryggen i baksätet, över det har jag någon form av galonskydd. Inte ett spår av barn när stolarna åker ut för rengöring. Har både bakåt och framåtvända stolar i min F11 med skinn. I själva galonskyddet hamnar alla suspekta saker barnen drar med sig in. | |
| Använt detta:Länk + en kartong skiva undertill. babystol,bakåtvänd 4år nu inga buktningar eller märken efter stol. | |
|
Två tillägg till mitt tidigare inlägg - Jag ser inga märken i min skinnklädsel bok i E46 touringen efter barnstolar med des tår på frottehandduk och/eller nylonbarnstolsskydd. Den ena är isofix, tror det är en av Britax medelstora modeller (framvänd) och den andra är gigantiska Britax Highway sitter med bältet (bakvänd). Däremot har jag ett "tryckmärke" i lädret från när jag körde hem baksätet - jag har eftermonterat hellädersätet och lastade lite oförtänksamt då jag körde hem grejorna från skroten och understa dynan i högen i gaabaget fick ett märke av någon metlaflärp på delen oanvför i högen men högen var betydligt tynge än barn och i stol - låg så i någon timme. Ang filmvisning för barn i bil så rekommenderar jag det fortfarande men inte på krokiga vägar och med stroboskoplik film - då kan barn bli åksjuka och när man torkar kräk ur bilen är det skönt med handdukar och nylonskydd. Mardröm om tyget i gamla halvskinnsätena sutit i då det hände på väg hem från fjällen... Men rakt fram på motorväg är film en bra barnvakt. Bra med en tågil filmplatta också, nöjd med min tablett: Sony Xperia. Grabben börjar även gilla åka öppet i cabben och det är bra! /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Säger som 325cabrio.. Första inlägget är exakt som jag skulle skrivit det själv. Nu har vi dock vänt på den andra/minsta tösen så hon numera sitter framåtvänd också och det räcker med ett skydd under stolen som går ner en bit förbi sittdynan för där kommer fötterna på barnet. Och häng ett skydd på baksidan av förar/passagerarstolen också. (hehe.. mina töser älskar också caben.. dom har en förmåga att somna lätt i den när man kör nercabat) |
|
| Det som Gaspo länkar till på Biltema i sitt inlägg är för kort. Du ska ha ett som går ner förbi sittdynan. Ungarna kommer ha fötterna/skorna på/mot sittdynan och det behövs ett skydd där. | |
|
Ahh, du ska bara ha babyskydd i ett antal år.. Ja då går det bra med Biltemas :) Hade dock valt ett med mindre öppningar till ISOfixen.. Alternativt tagit ett heltäckande och bara gjort hål som passar precis till ISOfixfästena.. |
|
| Jag har gjort exakt som danielb gjorde, köpte svart liggunderlag, klippte till det snyggt så det passade formen på stol och säte, gjorde hål för isofixarmarna, funkade klockrent. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.