AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.025

Oljefilter och kylvätske fråga.

He
330
HenrikA
535D Touring M-sport 2009
M5 3.8 1992
M535 1987
hejsan. När jag sökte på oljefilter på skruvat.se på mitt reg.nr så kommer det upp två stycken olika..

"oljefilter nedre" och "oljefilter" det förstnämnda ser ut som ett vanligt oljefilter och det andra är vitt enligt bilden och mindre på alla mått..
Länk

Det finns väl bara ett oljefilter på e39 540, det bakom vänstra strålkastaren? (det bruna för 171kr i detta fallet)

Sen kylarvätskan, jag skulle vilja tappa ur lite vatten då jag råkade hälla på för mycket tidigare, jag får inte av den övre slangen från kylaren, det är någon "klips" istället för vanlig slangklämma.. Hur får man av detta lättast utan att förstöra något :) ?

MVH
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Bara ett oljefilter på 540. Om det är de clips (ståltrådsbygel) jag tänker så är de bara att dra ut.
ja
176
janne dubbel
530d -08 735 ial -01 ford 32a roadster
Ja du ta en bit slang och sug upp vattnet
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Undvik att lossa kylarslangen om möjligt de brukar ha konat fast sig rejält och risken att plasten spricker är inte värt att chansa på. Gör som ovan säger eller skaffa en vätskesug. Är det bara lite överfyllt är det inget att bry sig om

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@HenrikA : Alla tre alternativ är oljefilter för din motor, fast från olika tillverkare.

Detta är Skruvat.se "egna märke"
Länk

Detta är från Bosch
Länk

Detta är från Mahle
Länk

Ha även i åtanke att bilderna man ser har *ingenting* att göra med varan man köper - det är bara en exempelbild på ett oljefilter.

Dimensionerna är med största sannolikhet väldigt lika mellan Mahle (dvs det som är vitt i bilden) och tex Bosch.

Mahle : Höjd = 145,25 mm och Yttre Diameter = 83 mm
Bosch : Höjd = 150 mm och Yttre Diameter = 80 mm

Fast uppgifterna är fullständigt värdelösa och kan inte användas till någonting, det har mätts på olika sätt och av olika företag, med olika noggranhet och hanterats i olika affärssystem.

Man blir misstänksam när ena uppgiften är 145,25 mm och den andra 150 mm. Att mäta diameter ned till 100-delars av millimeter, var det korrekt gjort eller råkade bara det digitala skjutmåttet visa dessa siffror?
Sedan kommer 150 mm? Avrundade man 145,nånting till 150? Eller mätte man verkligen exakt 150 mm?

Jag har sett det mesta i produktbeskrivning och man blir mest trött på allt... Just Skruvat.se är ökänd för en förvirrad produktpresentation och ibland även direkta felaktighter - men så blir det när det man bara hämtar information från andra system utan någon anpassning till sin egen affärsrörelse - men det blir billigare.

Kan sätta mitt oljefilter på att termen "OLJEFILTER, NEDRE" och alla siffror är direkt hämtade från Boschs databas.

EDIT : Jo, samma siffror i Boschs databas (fast där hade höjden en decimalsiffra dvs 150,0 mm) fast kunde inte hitta en förklaring till termen "oljefilter, nedre".
Fan va dyr Skruvat.se är:-O

Mahle oljefiltret kostar 273:- :-O och så säger dom att man sparar 109kr haha

Kostar fan 110kr i mekonomen.

Jämförde priserna med min e39 523.
Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Att man knappar in reg.nr. på vilken nätbutik som helst är ingen garanti alls att man får rätta delar för just din bil. För inte länge sen hade jag ett liknande fråga här på AP. Det bästa är att kolla på Länk med bilens vin nr. och sen med artikel nr leta den rätta reservdel.
Liten anekdot från mitt köp på misterauto. Köpte bland annat ett bränsle filter (MAN WK 5001) som skulle passa min bil (enligt deras hemsidan). Det va det enda variant av bränsle filter med mitt reg.nr. inknappat.
Vid själva byte visar det sig att det va fel filter (lite mindre i storlek och annan inkoppling på ingående sidan). Vid koll på Länk visade sig att rätta filter va KL 763D.
Liten djungel att hitta rätt reservdel.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är liknande erfarenheter som Palikovich som jag också har.

Brukar också rekommendera att dubbelkolla artikelnummer eller produktnummer. På många siter brukar tex Boschs eller Mahles egna produktnummer vara utskrivet - då kan man kolla med hjälp av detta om det är rätt eller inte.

I ovanstående fall fanns inte detta, där finns bara BMW reservdelsnummer som referens. Detta kan man också dubbelkolla mot, men det är inte 100% säkert.

Jag får dock kväljningar när man vräker ut sig "Du sparar: <x> kr". Ja, mot vad? Marknadspris säger man. Och vad är er definition av marknadspris? Helt oanvändbar information. Jag förstår ju såklart att det är för att locka till köp, men jag måste ha papperskorgen bredvid mig hela tiden.

Likadant med halva nedre websidan nedklottrat med "Populära produkter i vald kategori" där man listar oljefilter till Volvo 850, S40 och Audi TT. Jag vill inte se... Är såklart medveten om att detta är ännu en metod för att locka till mer köp. Men om de måste ha den låga nivån, kan de inte åtminstone få till en något bättre köpmålbild.

För mig kan ovanstående metoder bli en make or brake, blir det för mycket av ovanstående så sätter jag helt enkelt ner varukorgen och köper prylarna någonannanstans (även om det blir till ett något högre pris).

Ok, nog om mina åsikter. Åter till TS, hoppas han fått den feedback som behövs.

Bosch oljefilter för 171 SEK blir alldeles utmärkt - rekommenderas.

Som alla sagt innan, enklast är att suga upp om det är på tok för mycket vatten (gör det när motorn är kall då nivån alltid anges för kall motor).

På min gamla E34 535i tömde systemet själv ut om det var alldeles för mycket vatten (fanns en övertrycksventil i påfyllnadslocket och när det var för mycket vatten blev trycket för högt och den öppnade och släppte ut vatten). Fast när den hade gjort det så var vattennivån lite för låg så man fick hälla på när motorn kallnat. Vet ej hur "modernare" motorer hanterar detta.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla vad filtret kostar hos t ex. bildelaronline24.se, de brukar ligga under halva priset mot skruvat.se eller mekonomen etc.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tycker också det är dyrt brukar beställa från reservdelar24.se eller mister-auto.se med frakt på 89 blir det samma pris men då passar man på och beställer lite annat.
He
330
HenrikA
M5 3.8 1992
M535 1987
tack för svaren :) Kanske lite dum fråga hur man skulle få ut överflöd av vatten ur kylaren men har man bara mekat med gamla S38 / m30 maskiner så är till och med konstruktionen på min 540 väldigt modern.. Tänkte inte alls på att suga upp det ifrån kylaren, ska se om jag får tag på någon handpump :)

typ nåt sånt
Länk
He
330
HenrikA
M5 3.8 1992
M535 1987
tack för tipset, jag har en oanvänd oljesug ifrån biltema så jag tänkte prova med den i eftermiddag :)

God fortsättning alla!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.