AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.650

Felkod P1343 på E39 525iA -03

Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Min E39 525iA -03 M54B25 misständer och sätter felkod P1343 vid kallstart, motorlampan tänds också.

Verkar ha med tändspolarna att göra. Är det en tändspole som har gett upp? Och i sådant fall vilken?
Är på semester uppe i Norrland så jag kommer inte åt min CarSoft utrustning, utan har läst av med en universalscanner.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Google är din vän:
Länk

Generellt är det säkrast att använda lite mer BMW-specifik felkodsläsare via datorer (t ex. Carsoft, Inpa eller liknande) eller bluetooth/smartphone för att vara säker på vad felkoden betyder.

Du kan ju testa med att skifta spolarna på första och andra cylindern och se om felet följer med skiftet...(ny felkodsläsning) om/när den går dåligt igen.

Det är inte ovanligt att tändspolarna ger upp, särskilt inte de äldre utförandena - de har uppgraderats/förbättrats i flera omgångar och förhoppningsvis är senare utföranden av bättre kvalitet...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Nu är jag hemma från norrland och har kört diagnos med Carsoft.

Får felkod "241 Misfire detected cyl 4"

Har skiftat tändspolar 4-5, raderat felkoder och kört igen men får ändå samma felkod.

Det spelar ingen roll om jag startar den i -20 eller från varmgaragets +22, samma felbeteende i båda fallen.

När den är lite ljummen (passerat blått fält) går den som en klocka.

Om jag kör bilen direkt efter start misständer den lite men tänder ingen motorlampa. Låter jag den stå på tomgång misständer den och tänder motorlampan, när tempen gått upp lite gran och jag startar om den går den rent och fint, motorlampan släcks.

Eftersom att felkoden inte följer med tändspolen borde inte spolen vara boven i dramat?

Så här ser stiftet ut: Länk

Stiften BOSCH FGR7DQP skall enligt uppgift i serviceboken (Inspektion II) vara bytta för 2700mil sedan.

Jag hittar heller inga vaccumläckor med startgas.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Byt till NGK så funkar det :) Skifta stiftet osså med en annan cylinder. Eller sätt dit ett nytt. Om det kan bli nån skillnad.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Har skiftat stiften också.

Noterade att 4ans stift hade indikationer på att det gått varmt, så jag är nu mer inne på bränsleproblem, skall testa att skifta injektor och se om problemet flyttar sig.

Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Har nu även gjort kompressionsprov, 11+bar så där är det inget att anmärka på.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.