AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.311

Samma steptronic 523 vs 528 e39?

ca
282
carlsson535
328ic-97
528ia-97
Hallo! Som rubriken lyder, lutar åt ett haveri på min v-låda på 528an, men har fått nys på en steptronic från en 523a i närheten, finns det några skillnader? 5hp18 med grön skylt har jag nu iaf...

Mvh henrik
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det bör passa rakt av. (steptronicen är egentligen mjukvara och ventilhus) Lådan mekaniskt i grunden är inte olika övriga 5HP-18 oavsett steptronic eller ej.
Man bör se upp med så att konvertern är på plats ordentligt itryckt i sitt spår annars trycker man sönder oljepumpen om man drar ihop den mot motorn.
Bra sajt att jämnföra artikelnummer med Länk
///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ca
282
carlsson535
328ic-97
528ia-97
Tack för tipset! När jag ändå har ett proffs på tråden kan jag passa på o höra om du har nån ide på vad som kan va fel på min låda, använder just nu bilen och växlar den manuellt, alla växlar går i men när jag kommer till trean så börjar den slira, hoppar därför över den direkt till fyran ist, oljan va bytt för ca 3000 mil sen men tänkte ja skulle prova o byta den igen, eller ska ja skippa det o byta lådan direkt? Vad kan va fel? Är det nån ide o ge sig in i lådan o gräva, och vad finns det o byta? Tacksam för svar!

mvh Henrik
Ba
185
Baggen523
523iA Touring -99
Min 523 är märkt 5hp18 med grön skylt så det borde vara samma.
Olja märkning LT 71141
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Användes rätt olja vid bytet?
Fel olja är att be om problem!

Gjorde man enligt konstens alla regler vid själva oljebytet?
Exempelvis skall lådans (och oljan i den) ha en temperatur på exakt +40 grader vid fyllning - annars riskerar du att nivån blir fel med risk för att den slirar etc.
Finns en hel procedur som beskriver exakt hur man skall göra - instruktionen finns att hämta hem hos ZF:s (växellådstillverkaren som gjort den automatlådan) hemsida.
De listar även exakt vilka oljor som är godkända för att använda i den lådan.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ca
282
carlsson535
328ic-97
528ia-97
Det kan jag tyvärr inte svara på eftersom det gjordes innan jag tog över bilen, bytet gjordes på Toréns bil tror jag det va iaf... Jo ja har läst på om det och sett att det är en liten procedur för att få det rätt, tack för svar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.