AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
11.180

Runflat kontra vanliga däck

Hej! Funderar på att köpa en X4 men känner mig osäker i valet av RFT-däck eller ej.

Har någon av er erfarenhet om bilens egenskaper förändras på något sätt om man väljer vanliga däck istället för RFT-däck?
Tror att de flesta fortfarande är upptagna med julstöket, men kan snabbt flika in att en sökning på forumet garanterat kommer generera läsning fram till nyår.

Väldigt få som är positiva till runflat och jag tror inte ens att BMW ger dig ett alternativ, mig veterligen så är det bara m-bilar som levereras utan runflat.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
I Sverige har det åtminstone varit så att RFT-däck är "standard" men i Tyskland och vissa andra länder är det ett tillval som kostar extra.

Gör en sökning som sagt, men sammanfattningsvis kan man säga såhär:
RFT-däcken har blivit bättre men är fortfarande sämre än vanliga däck på allt utom att de går att köra en kortare sträcka med begränsad hastighet om du fått punka.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
e3
336
e39520it
520dT -14
Säjer som dom andra: sök här på forumet.

Några menar att rft är bra men om du har/får den meningen att du vill ha vanliga däck, stå på ditt!

Jag ångrar mej att jag gick på säljarens snack om att RFT blivit bra:(
Bättre att kanske lägga till lite och få bilen leverad med dom däcken du vill ha, i stället för att ta jobbet själv sedan, och då bli tvungen att bevisa att eventuella fel på bilen INTE kommer av däcken du lagt på.
Tro mej, jag har lärt mej den krångliga vägen:(

Visst, det är upp till ÅF att visa att det är däcken som är fel, och du får kanske rätt till slutt, men du får inget för all tid du använder på att diskutera/krångla....

Ska också tillägga att en av biltidningarna testade X3'an med RFT. Hade det inte varit för däcken skulle den hamnat på förstaplats i testet, men köregenskaperna blev enligt tidningen så pass dårliga att X3'an ryckte ner ett par platser...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Har bara negativa erfarenheter av RFT. Undvik i möjligaste mån.

-------
//Lövet
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
Jag har bara positiva erfarenheter av RFT på min E70. Jag har Dunlop SP Sportmaxx, 275/40 R20 fram och 315/35 R20 bak. Prestanda som en Gocart. Lite högljudda är de, men det har mer med bredden på däcken att göra misstänker jag.

Vad gäller körning med punktering på dito däck har jag dock ingen erfarenhet av...
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
Måste också inflika att det är väldigt märkligt att folk generaliserar i så stor omfattning. Bara för att man haft taskig erfarenhet av en modell så innebär inte det att alla andra också är dåliga.

Däcken gör inte heller hela bilens prestanda utan allt hänger ihop i ett ganska komplext system...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har jämfört båda däcktyperna på samma bil. Har du testat icke-rft på din E70? Min gissning är att ditt omdöme skulle vara klart annorlunda då tyvärr.

-------
//Lövet
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
Det är möjligt, men det skulle nog vara av ytterst subtil karaktär. Jag är mycket nöjd med hur dessa däck fungerar ihop med Adaptive Drive på E70-n.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nej skillnaden är inte subtil. Den är markant.

Men det är ju positivt att du är nöjd ändå. Prova bara inte med andra däck utan att ha utrymme i däcksbudgeten ;-)

-------
//Lövet
Kört med och utan RFT på både E90 och F31 och det är verkligen en stor skillnad.
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
På vilket sätt?
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
Vilka däck var det?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Sämre komfort, högre buller, mer spårkänslighet.

-------
//Lövet
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Dessutom när RFT blir slitna är sidorna så hårda och börjar låta så man tror att hjullagren är slut.

/Peter
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag har kört 6 olika bilar med och utan RFT - 120d -05, 320d -07, 320d Coupé -09, 520d -11, 116d -11 och 320d -14.
Skillnaden har i samtliga fall varit avsevärd, till de "vanliga" däckens fördel.
Förutom att RFT-däcken (i jämförelse med konventionella däck) är stötiga, spårkänsliga, bullriga, har sämre grepp och högt rullmotstånd, så slits dom fortare och är betydligt dyrare. Merkostnaden för bränsle är också betydande - min förbrukning har konsekvent minskat med 5-10% när jag bytt från RFT till "vanliga" däck.
Inte ens möjligheten att köra vidare en kortare sträcka utan luft är värd mycket - är du längre bort från en öppen däckverkstad än de där 80-100 km, blir du stående lik förbaskat. Dessutom - har du kört mer än några hundra meter på ett lufttomt RFT-däck måste det kasseras, så det gäller att den där öppna däckverkstaden har ett RFT-däck i rätt dimension liggande på hyllan.
I praktiken blir du alltså stående, om du får punka mer än 8-10 mil hemifrån.
BMW påstår för övrigt, att man sparar vikt på att inte ha något reservhjul - skitsnack, ett RFT-däck väger minst ett par kg mer än motsvarande konventionellt däck. 4 RFT-däck väger alltså 8-10 kg extra, betydligt mer än ett "nödreservhjul".
Och ett "BMW Mobility Kit" (12V-kompressor + punkteringsvätska) eller motsvarande väger ännu mindre.
Försök välja bort RFT - tror inte BMW går med på det, jag har försökt vid minst 5 nybilsköp utan att lyckas, men om tillräckligt många tjatar kanske det går till slut!

50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Jag har en positiv detalj med RFT. Jag fick en rejäl punka på en hyvlad väg i fjällen i somras. När jag skulle åka hem mina 63 mil märkte jag att det var dåligt med luft. Eftersom jag kör med vinterdäck som ej är rft har jag kompressor och reservhjul på burk med mig. Jag pumpar däcket men märker att det är en spricka på drygt en cm.
Jag använder burken och kör i väg, det sprutar kladd ut från hålet men det blir nästan tätt. Jag kollar varje mil till jag kommer till en mack och köper en till burk som jag använder. Efter detta är det tätt och jag har tänkt byta ut däcket men det får bli till våren.

Jag tror inte detta hade funkat med ett vanligt däck, då hade det trasats sönder på vägen. Så med rft och kompressor och kladd kommer du fram men kul att köra på dem är det inte.

Hälsn Peter

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Intressant nog säljer ju BMW dessutom reservdäck till bilar med RFT vilket är rätt märkligt om det nu är så bra vid punktering. Länk

-------
//Lövet
Verdi
Det är olika på RFT och RFT också precis som det är skillnad mellan olika "vanliga" däck. Har t ex rätt goda erfarenheter av Pirellis RFT medan Bridgestones RFT var helt värdelösa.

Nu har jag icke RFT på både sommar och vinterdäck. Går som en dröm. Vinterdäcken är väldigt riktningsstabila. Är som att köra en Mercedes. :) Sommardäcken är däremot väldigt på tå och precisa. Bilen blev väldigt mycket mer alert än med RFT-däcken.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Även med adaptiv fjädring märks att RFT-däcken är lite hårdare, men det är inte så mycket numera. Dels har BMW jobbat på att anpassa fjädringen till RFT-däcken och dels har RFT-däcken blivit betydligt bättre än när jag fick min första BMW med dessa 2005 - det var ingen rolig historia.

Vid vanlig körning fungerar RFT-däck bra på de nyare BMW-modellerna, men det är inte ett däck man ser fram emot att köra bankörning med.

----
BMW CS/SC #6212
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.