AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.581

köphjälp 520D -08

k0
17
k01lsh
Volco XC70 D5 -07
Tänkte göra BMW comeback, denna gången med familjebil.

Har spanat in en 520D -08: Länk
Har förstått att bakluckan kan ha drabbats av rost, men något som BMW har tagit på goodwill. Något annat som är viktigt att kolla på denna modellen/versionen?

Lars
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Här har du en guide på modellen:
Länk

En till synes lång lista men alla fel drabbar inte alla varianter eller ens alla exemplar av en variant. Det är en underbar modell men man får ta allt det goda med det onda, mycket teknik ökar risken för problem jämfört med en Corolla D4D.

Att glasluckan skaver hål i lacken på bakluckan så att rost uppstår har BMW tagit till sig och det brukar inte vara några problem att få genom det, antingen ny lack eller en ny baklucka i kombination med en justering av rutan och ett skydd som förhindrar att problemet uppstår igen är receptet.

Jag hade föredragit en bil med automatlåda särskilt i kombination med den fyrcylindriga dieseln eftersom samspelet mellan motor och förare inte är dess starka sida, en koppling med lite speciellt ingrepp man måste vänja sig vid. Dieselfyran N47 (520d 177Hk 07-10) är tyvärr även ett problembarn på fler punkter: Dåliga svänghjul och problem med kamkedjan har förekommit på en del bilar.

Ingen bilmodell är felfri och en 520d är inget dåligt val men jag hade åtminstone funderat över en 525d med 197Hk (och automatlåda?). Skillnaden i förbrukning är inte så stor men servicekostnaderna stiger ett snäpp, skatten blir en dryg tusenlapp extra och den är lite dyrare i inköp.

Fördelarna är en mycket roligare och mer väluppfostrad motor utan problem, mer BMW för pengarna om den ryms inom din budget kort sagt.

Lycka till med köpet!

//Bjersér
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Håller med Bjerser i dennes resonemang.

Kolla även på en 523i som i dag inte är lika populär eftersom det är en bensinare, men oj vilken skillnad det är att köra den bilen istf en 520d som inte ger någon direkt premiumkänsla med dess vibrationer och motorljud.

----
BMW CS/SC #6212
k0
17
k01lsh
Volco XC70 D5 -07
Stort tack för hjälpen. Detta gav mig lite mer kött på benen. Hur kollas enklast om mätaren är skruvad? Gå igenom servicehistorik?

Lars
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Som komlettering till Bjersers postning kommer här lite verktyg för att "checka av"

Dock är skicket och historiken det viktigaste samt vi har inte en aning om din budget. Iaf är du varmt välkommen tillbaka till "gemenskapen":)

Verktyg som ger lite bättre känsla så för att kolla grunder.

[LÄNK]
[LÄNK]
[LÄNK]
[LÄNK]

[LÄNK] Nästan nya bmw.
[LÄNK] Powerbörsen bilar säljes.
[LÄNK] Bilar som enbart finns hos handlare.
[LÄNK] mitt sistaval att titta på om de tre ovan som rent subjektiva tankar står för, så långt det är möjligt för "kvalitet" dvs någonstans något sånär medvetna ägare som sköter om sin bil mer än service då det plingar och en automattvätt varje gång det är dags att byta hjul för säsongen.

Bilens utrustning hittar du på [LÄNK]

Googlar man på "firmanamn" + "rykte" och även på "bilens chassienummet / registeringsnummer" nr så kanske den "semiallsmäktige" sökmotorn kan veta nått men då gäller det som sagt att veta vilket recept man ska stoppa i den.....

Jag hade valt bensin alla gånger i veckans dagar är... Nu när bensinen kostar 12 kr litern är inte dieselns fröjder likadant lovsjungande utan skatten högre och ... Följer man de generella tipsen här i tråden samt framför allt av hela forumets 15-åriga erfarenhet kanhända att man hittar en välutrustad, välhållen svensksåld 525d eller 530i eller vad man nu vill ha för motsvarande pengarna en någorlunda utrustad 520d. Skillnader i försäkringskostnader är markant mellan importer och svensksålda.

Kolla även skatteskillnader och svsålt kostar mindre än import.

Lite mer o/t kring nyårshelgerna t o m Febrari månads slut har handlarn generellt låg omsättning på objekt. Folks pengar har helt enkelt spenderats så att nu måste de försöka panta julklapparnas snören får att få till plånboksinnehållet på rimlig nivå. Rent generellt talat så bilar som varit i lager t o m 30 dagar är handlaren mindre villig att göra något på priset. T o m 90 dagar, nu så börjar handlaren svettas ju mer det närmar sig 90 dagar. Varför? Jo huvuddelen av alla handlare har kreditfinansierg på sitt lager och det kostar därmed räntor och de bryts ned per dag... Så 90-180 dagar, iskalla bud från köpare under den iskalla delen av året smälter den mest girige av handlare som oftast. Giriga / snåla handlare ställer av bilen då den går in i lagret samt om de får med vinterhjul med bilen i inbyte ibland inte anger det eller försöker få det att framstå att man "får med de" vid snabb affär osv. Själv väljer jag hellre en större firma med tillhörande "åtgärdsprogram" som göres på alla deras ingående bilar innan försäljning och aldrig en firma som inte är MRF-ansluten. Likadant, en privatägd bil där ägaren har haft den "länge" i förhållande till ålder "+2år" och visar på skött historik gärna i form av sparade kvitton mm som argument, då talar fordonet för sig självt istället för valfri "vimpelhandlare" som säljer skruvad krockvrak enbart på lägstprisåpblocket och finansiering på valfritt större kreditinstitut( de i sig borde skämmas att beblanda sitt namn med oseriösa firmor...).

Det är inte för inte associeras till leende förare som nyttjar sin sexa eller bara lever med att de enbart har den under huven utan att behöva använda den:-)

Akilleshäl har t ex 520d och bör som förebyggande sätt bytas den
Hydrauliska kamkedjesträckaren plus kringmaterial då bmw släppt en sådan uppdatetad konstruktion. Bensinarna har ibland haft problem med tändspolar, injektorer, högtryckspumpar och stift men många är åtgärdade hos BMw under löpande service och åtgärdsprogram. LCI-bilarna, sk "facelift" är att föredra även om skicket är det viiktigaste. Alla bilar mår en aning krassligt när de i jämförelse då de var nya passerar både 10.000 och 20.000mil men hålls de efter klarar de lätt det dubbla. Om du använder "sök inlägg"-funktionen ovan till vänster kan du läsa lite om just E6X och vad som uppkommit för andra sedan den var ny.. Man kan på ett vis säga att "Olja är billigare än metall" samt förebyggande underhåll alltid kostar mer på pappret kortsiktigt....

Efter allt detta, med de en-tre bilar du valt ut för just dig och ev vart och provkört en diesel och en bensin. Då kan du kontaka närmaste BMW-verkstad för koll om alla garantireppar är gjorda, service är skött och om denna i jämförelse med angiven mätarställning kan finnas rimlighet att den är skruvad.

Bmw har ett value service program så beggade bmws bilar rätt kostnadsgynnsamma. Länk

Lycka till!
Asken
k0
17
k01lsh
Volco XC70 D5 -07
Tack för all hjälp. Letande efter bil fortsätter. Eventuellt är det aktuellt att ha en sportigare kombi istället för att ha bruksbil + sportbil.

Vad tror ni om denna:
Länk!

Något som vet något om dess historik?

Lars
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Vet inget om objektet ifråga, men hej vad mycket roligare de är än 520d

kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
Jag tog klivet upp på en F11. Visst, det är 100-150' till men känslan och utseendet är bra mkt sportigare och modernare. Men jag håller även E61an varmt om hjärtat, riktigt trevlig bil, nu 24000mil, men jag har aldrig tyckt den känts så sportig. Dock är den fortfarande väldigt snygg och stilren i silver med svart skinn!

Objektet i fråga saknar navi och ngt ljudpaket som jag tycker gör sig bra i en premiumbil, speciellt till det priset. Årsskatten är strax över 5000, dvs 1100 mer än en F11 (vilket råkar motsvara 2%-räntekostnad på 100'...).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.