AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
14.637

Bästa kvalitet på bensin (98 oktan)?

Nu när mer eller mindre allt bränsle verkar vara besudlat med etanol så undrar jag om ni vet vilken mack som verkar ha den bästa kvalitén på bensinen. Det känns som Statoil ligger ganska högt. Det står på de flesta broschyrer att 98 oktanen kan bestå upp till 5% etanol. Är den lägst hos Statoil eller vet ni om den är bra någon annanstans?
All bränsle kommer från norrköping, det är samma bränsle alla mackar.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Enligt SPI finns det tre raffinaderier som gör bensin i Sverige och möjligen importeras det en del också stundtals...så att säga att all bensin kommer från Norrköping är väl en lätt överdrift! ;)

Snart kommer det vara 10% etanol i E10 (som ersätter 95 oktan), medan 98 oktanig bensin kommer att innehålla 5% etanol.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Tankade 98 imorse, och noterade att priset låg på 12.94 vs 11.84 för 95 oktan!
Varför denna skillnaden? Hade för mig att priset kanske diffade 20-30 öre, men en krona dyrare per liter vill jag inte riktigt pröjsa!
Okey, har hört att dieseln inte är lika ren på Preem och man får byta bränslefilter oftare. Om det stämmer kanske dom tar den från annat ställe
Det stämmer inte att Preems diesel är smutsigare än någon annans diesel. Jämför exempelvis Preems raffinaderi i Lysekil (som står för soppan vi får ut till Preem-mackarna) med ST1 eller någon annans, så ser du snart att tekniken ligger långt före hos Preem än hos sina konkurrenter.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Det är OKQ8 som det varit dieseldebatt om, Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De som har haft störst problem med igensatta dieselfilter, verkar vara OK/Q8 - vissa biltillverkare (t ex. KIA) har gått ut med en officiell "varning" där de säger att deras bilar inte skall tankas med OK/Q8-dieseln i nuläget...

OK/Q8 hävdar å sin sida att de följer bränslestandarden inom EU och nationellt - men det kan vara så illa att RME-inblandning helt enkelt inte fungerar i praktiken i vårt kalla klimat oavsett vad våra politiker tycker...åtminstone inte utan att överträffa standarden och tillsätta diverse additiv som inte ingår enligt drivmedelsstandarden...

Mvh
Johan B

cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Mahhbechh: Hur skall man som vanlig Svensson kunna jämföra det..?

Tills oberoende djupgående kemiska analyser och utvärderingar presenteras är allt bara meningslösa spekulationer...

MVH Christofer
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
På statoil kostar Miles plus 98 80öre mer än vanlig 95, medans deras vanliga 98 kostar 60 öre mer (den finns dock bara på fåtalet stationer)

Jag kör miles plus 98 i båda mina bilar.

/Jonas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Min tidigare erfarenhet från E46:an är att 98 oktan är att motorn går lite mjukare och något snålare kontra 95 oktan - om merpriset är max 5% dyrare för 98 oktan, går det i princip jämt ut ekonomiskt, då förbrukningen är ca 3-5% lägre med 98 oktan.

Troligen har detta berott på två saker; dels lite högre oktantal = högre verkningsgrad i motorn då den är optimerad för 98/99 oktan och kan ställa om tändningen såpass att den klarar att utnyttja det högre oktantalet, och dels att 98 oktan inte har innehållit någon etanol tidigare = högre energiinnehåll med "ren" bensin kontra etanolblandad bensin.

Däremot har det inte gjort någon märkbar skillnad i en Toyota och en Hyundai som jag också testat - där har förbrukningen varit densamma med 95 eller 98 oktan. Dock har de båda motorerna troligen optimerats för 95 oktan, så det är tveksamt om tändningen kan ställas om så mycket att det går att utnyttja det högre oktantalet i 98 oktaniga bensinen.

I svärmoderns förra bil; Renault Megane 1,6 16v, märktes också en positiv respons när man tankade 98 oktan. Den bilen blev också lite snålare med 98 oktanig bensin.

Jag skulle misstänka att E39:an reagerar liknande som E46:an på 95/98 oktan, men har i nuläget inte tillräcklig mängd "empiri" att luta mig mot.

Mvh
Johan B

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Gogglade loss lite och hittade en bloggare som verkar intresserad av samma område:
Länk

Mycket av det han skriver låter rätt i mina öron men kan inte grantera 100% sanningar, så bra är jag inte på tillämpad kemi.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Sist jag kollade hade Preem ingen etanolinblandning i sin 98-oktan på "mitt" tankställe. Därför tankar jag där.

Bifogar svaret jag fick i oktober 2012:

"Hej,

Jag ber om ursäkt att svar har dröjt.

Vi kommunicerar på vår hemsida att vår 98-oktaniga bensin kan innehålla etanol då det beror på vilken av våra depåer vi levererar bensinen ifrån.
Är det Preems egen depå leveransen kommer ifrån innehåller produkten ingen etanol. Kommer leveransen från en alliansdepå, dvs en depå som vi har tillsammans med andra bensinbolag, då kan vi inte garantera att det inte förekommer någon inblandning.
Därav texten på hemsidan.

Leveranserna till Limhamn innehåller ingen etanol".

Länk
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Om man väl får in skit i tanken så blir den kvar tills tanken är rengjord, Det går inte över av sig självt. Det gäller både stationstanken och bilen bränsletank.
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Hur ligger vi till nu för tiden då?

Var får man "bästa" 98 oktanen 2016/2017 ?

Det är etanol mer eller mindre i all 98:a nu i Sverige så det spelar mindre roll var du köper.
Visa användare
247
Kaffeh
Lexus IS300H - 14 Svartmetallic

Tidigare:

525iA Sedan - 02 Toledoblau
120d - 09 Alpinvit
523i Sedan - 98 Canyonrot Metallic
Saab 900 2.3I SE - 95 Vinröd
Tom Vpower från Shell? Eller det kanske inte är 98?

Är du redan användare? Logga in i menyn.