AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.329

servostyrning 518i E34 -95

vi
1
victoredstrom
518i E34 -95
hejsan, detta är mitt första inlägg på detta forum. jag har en bmw 518i E34 från 95. när jag ska starta bilen på morgonen så är servon väldigt dålig, den vill ej ratta tillbaka. och jag vet inte hur jag ska lösa detta problem? är detta ett vanligt problem inom servon? kan någon vänlig själ ge mig något tips om hur jag ska göra? OBS! denna bil är min första :) god jul på er! :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen till forumet!

Med felbeskrivningen "den vill ej ratta tillbaka" så gissar jag på att du menar att hjulen inte rätar upp sig av sig självt (efter man svängt)?

Kan finnas flera olika orsaker, tex helt åt skogen styrvinklar. Men det kan även orsakas av defekt styrservopump, vilket är troligare i ditt fall.

Börja iallafall med att kolla skicket på styrservooljan. Den ska inte se murken och brun ut, eller lukta bränd.

Du kan prova att byta styrservoolja, men jag tror inte det hjälper i ditt fall.

Antingen så lämnar man in den till en verkstad och de provtrycker de olika delarna och därigenom kan avgöra om det är styrservopumpen, styrväxeln eller (dock väldigt långsökt) faktiskt något fel på dina hjulvinklar (eller extremt kärvande led).

Eller så chansar du och köper en begagnad styrservopump och rätt styrservoolja (till BMW fanns både ATF och CHF 11S och jag gissar på att din bil har CHF11S) - men det är en chansning som kan kosta pengar och inte ge något tillbaka.

Räkna med 500-800 SEK + frakt för begagnad pump. En ny drivrem för 150 SEK kan vara lämpligt att montera när man ändå är där. Sen 2-3 liter CHF 11S för 260-390 SEK. Sen behöver du fyra nya alutätringar (två för varje banjokoppling) men de är billiga hos BMW.

Så om du chansar med att byta, räkna med att du gamblar med i runda slängar 1500 SEK.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Det kan ev också bero på att styrsnäckan blivit glapp för tidigare ägare och den då blivit åtdragen för hårt.
Justeringen av lagomt glapp görs med den gängade "pinnen" längst upp på styrsnäckan (mitt på locket som sitter fast med 4 skruvar). Vid lagomt glapp låses "pinnen" med muttern. Se Länk

En indikation på om så är fallet kan vara att hissa upp framvagnen så att hjulen är i luften och kolla om det går "trögt" att styra bilen (med motorn avstängd)

Per L
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Här är bilden jag hänvisade till i texten ovan
Länk

Per L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.