|
|
|
|---|---|
|
Startade bilen, den gula oljelampan började genast lysa, direkt efter så börjar varningstexten om att jag ska stanna omgående visas på displayen. Öppnade huven, allt är dränkt. Fyllde på nån liter och provade starta med huven öppen för att ha en chans o se varifrån det kommer. Direkt jag vrider om nyckeln så bilden en stor jävla fontän, oljan sprutar typ en meter upp i luften o dränker allt i sin väg. Någon som upplevt något liknande och har någon idé ? Verkar vara härifrån det kommer: [IMG]Länk Är -25 grader och julafton så hade varken tid eller lust att felsöka desto mer idag. Men hoppas på bra och snabba svar :) | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Lider med dig, här är det däremot +6 grader C. Fast ändåså långt ifrån en optimal dag att meka och felsöka. Enda jag kan bidra med är en korrigerad bildlänk Länk Min första tanke går till oljefilterbehållaren. Om locket i plast har spruckit eller om o-ringen på något sätt gått sönder. Är själva oljefilterbehållaren plast eller metall på denna motor? Men passar inte sådär jättebra ihop med din beskrivning att det sprutar rakt upp i luften. |
|
Tack för hjälpen med länken :) Men annars så såg oljefilterlocket helt ut, vad jag kunde se. Sprutade lite snett uppåt vänster (från förarstolen sett) därför jag misstänker nippeln/ventilen vad det nu är för den verkar sitta i rätt vinkel eller vad man ska säga. |
|
| Låter som stopp i vevhusventilationen . Ingen aning om hur vanligt det är på E60 men på E39 så är det väldigt vanligt vid kyla i kombination med mycket kortkörningar . | |
Kom också och tänkte på vevhusventilation (dock ett bra tag efter jag skrivit mitt inlägg) - speciellt när det nämndes -25 grader C. Men jag faktiskt inte dra mig till minnes att jag hört något om vevhusventilation på E60. Fast å andra sidan så har E60 nu börjat komma till den ålder där dessa problem börjar ploppa upp. |
|
Tja, är det inte M54-motorn i de tidiga 525:orna (E60), dvs. samma motor som har haft rätt stora problem med just frusen vevhusventilation i både E46 och E39-modellerna...? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| måste ju va nått runt oljefiltret som genererar sånt tryck. ser på bilden att de e n52 | |
| din vv bör ej frysa.den har värmekabel i slangarna. o de e ju ej ren olja som kommer i den.utan de brukar ju va ventilkåpspackningen som skjuts då. tippar på nåt runt oljekylarn filterhuset | |
Hade samme tanke som du Johan B angående M54 - denna motor fanns ju ända fram till 02/2005 (och det är en -05 enligt profilen). Men bilden tyckte jag inte alls såg ut som en M54, så jag antog att det var en N52 (som Ron också verkar vara överens med). Så det borde vara en N52. Hade samma tankegångar som Ron angående möjliga ställen där det är ett sådant tryck att det kan spruta en stor stråle 1 meter rakt upp. Finns det några oljeslangar runt detta område som kanske gått sönder? Nippeln i bilden ska dock inte ha något med detta att göra - det ser ut som ett helt vanligt vakuumuttag (fast det borde sitta en slang eller hatt där - annars får man ju en vakuumläcka). |
|
Hur långt hade du kört sedan senaste oljebytet? En tänkbar förklaring är att oljan hade bundit mycket kondensvatten och att oljefiltret frusit igen och att det även blivit en ispropp i övertrycksventilen i filterhuset = högt oljetryck som måste ta vägen någonstans. Ser iofs inte ut som en M54 på bilderna, men ett klargörande från TS om vilken motor det är, vore intressant. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| de är en n52. ni ser ju den silverfärgade ventilkåpan på bilden. ni ser även de 3 kablarna igenom insuget.en går till disa nr2 som förövrigt e samma skräp som tidigare disa. har skruvat av o på mitt insug för många gånger på min förra e60,så ja kan göra de me förbundna ögon ;). | |
|
Igensatt oljefilter kan knappast generera att det sprutar ut olja på det sättet. På oljepumpen sitter det normalt en övertrycksventil som ser till att trycket inte blir för högt. Jag skulle misstänka att det är denna som inte funkar. Om det är så så bygg det upp ett oljetryck som blir så stort som motorn orkar producera. Någon som har koll på övertrycksventilen? |
|
|
Bilen är tillverkad sent -05 så det är n52 motorn vad jag har förstått(218hk) Bilen servades för ca 1700 mil sedan och hade då gått 12660mil. En grej jag kom att tänka på är att det är ju inte riktigt rätt olja i motorn nu eftersom jag måste fylla på lite då och då, så ibland har jag varit tvungen att hälla i den oljan jag hittat helt enkelt, dock alltid kört syntetolja i den så kanske inte är någon fara? Men olja har den ioförsig alltid tagit och har aldrig varit några problem fast det ofta har varit betydligt kallare än -25 där jag bor. |
|
@mattti : Har du hunnit felsöka vidare eller lämnat in den på verkstad? Skulle vara intressant att höra vad som läckte och skapade denna 1-meters fontän. |
| Nja fontänen orsakades av en minimal spricka i oljefilterlocket, men nu startar den inte alls istället. | |
O tusan, då var min initiala gissning inte så tokig ändåså :-) >> Min första tanke går till oljefilterbehållaren. Om locket i plast har spruckit eller ... Fast tråkigt att höra att den inte startar alls - men du har ju fixat ett problem iallafall så det är bara att börja jaga detta problem. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.