|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har skaffat en liten Opel Corsa i samband med det tänkte jag en ordentligt service kan ju vara kul så jag bytte samtliga oljor i bilen och filter samt stift osv även termostaten för att tyckte att pilen inte visar helt rakt i mitten(90C) nu börjar problemet.. Efter att ha bytt termostaten beter sig bilen lite konstigt pilen kommer aldrig exakt i mitten(90C) som i mina BMW den stannar typ vid 87c kanske ska vara så vet ej Men när bilen är kallstartat hinner jag köra minst 10 min men pilen står helt stilla i botten men (varm luft kommer) sen börjar den röra sig mot mitten dock aldrig i mitten,Står jag på tomgång i 2 min sjunker pilen igen mot kallare ner mot 70c och luften blir svalare.. Har bytt som sagt termostat samt temgivaren utan resultat värt att nämna är ju att jag har testat termostaten så den funkar fint.tacksam för snabba svar någon som könner igen detta på en opel eller vet att pilen aldrig kommer exakt i mitten som BMW mvh | |
| Hade liknande på Passat för många år sedan, gick "kall" efter termostatbyte. Termostaten provkokades o verkade fungera som den skulle. Åkte ändå o reklamerade den hos Biltema, fick en annan med en gång. Monterade den och allt var frid & fröjd. | |
|
Skrev inte allt för att göra historien kort men saken är den att jag har nu bytt termostaten två gånger ingen skillnad reservdelskillen gissade på att det var tempgivaren så jag bytte den med alltså andra termostaten jag fick i utbyta funkar fint men problemet kvarstår ingen fel på termostat eller tempgivaren undrar om det kan vara vattenpumpen? Har försökt att hitta svar på nätet utan resultat! |
|
|
Här hittade jag exakt samma problem som min i en opel forum dock Vectra, Vissa säger att det ska vara så vissa säger att byte av termostat löser problemet men så vart inte fallet för mig Tempmätare tar tid på sig -Vectra C Hej! Nybliven ägare till en Vectra C 2.0 turbo -04. Supernöjd med bilen, verkligen. Men något jag reflekterat över är att det tar onaturligt lång tid för tempmätaren att röra på sig när motorn är kall. Det kan ta 2-3 mil om inte mer ibland. Men värmen finns där som den ska (efter kort tid). Inbillar mig eventuellt att den drar mer soppa precis som om den inte kommit upp i arbetstemp (precis som mätaren antyder). Den är sällan stabil heller utan kan gå mellan 75-90 grader ungefär vid körning. Kan det vara någon tempgivare som inte är som den ska? Isf, vilken (om det finns flera)? Tack på förhand! |
|
|
Likanande symtom kan bero på luft i kylsystemet. Har du luftat så det inte finns fickor kvar..? MVH Christofer |
|
|
Japp det har jag så gott jag har kunnat,Hittade dock ingen luftningsskruv så jag lät gå på max värme max fart med öppen pålyllningslock i ca 20 min varva lite då o då men ingen skillnad.. Att tempen kommer upp sent är tydligen vanligt på opel men att den sjukner under färd känns inte okey alltså blir inte klok på det här |
|
| Monterade du thermostaten rätt med luftningshålet på högsta punkten? | |
| Montera rätt? Fötstår inte riktigt hur du menar går bara montera på ett sätt | |
| Länk lånad länk så ser den ut | |
|
Delorian har rätt, det finns antingen en pil eller ett litet hål på termostaten som skall peka uppåt. Kolla från 2:40 minuten, han berättar om pilen/hålen |
|
| Okey då är jag med jag bytte hela termostathuset alltså som på bilden den satt redan färdig monterat i huset | |
| Nu när jag skulle åka hem totalt 8km körning kom det ingen värme först efter 5-6km har kollat på gamla termostaten och det finns ingen pil eller hål..Blir inte klok på det här några ider? | |
|
Ok då har du inget lufthål i termostaten det sitter säkert någon liknande funktion. Så här brukar de dock se ut denna är för volvo, ett hål med en lös pinne i den ska monteras på högsta punkten dvs kl12 det gör att det aldrig bildas en luftficka i thermostathuset utan det sipprar igenom. Därför tror jag att det kan vara 2 saker som orsakar detta. 1. dålig vattenpump. 2. Luft kvar i systemet efter bytet (förutsatt att fenomenet inte uppstod innan bytet) Det som tyder på en dålig vattenpump är att värmen försvinner, men då borde motorn gå varm och temperaturen gå upp. Så du bör kolla om det finns kylarvatten i system för är det lågt så går den varm men bilen indikerar det inte alltid via givaren. Är det blött under mattorna fram? Ställ dig i en brant backe, på med full värme, av med kylarlocket och eller locket till expansionskärlet. Bubblar det upp lite ur kärlet och sedan upphör så är det bra det betyder att du har fått ut luft. Ibland får man hjälpa till genom att klämma lite på slangar etc, man kommer då se nivån höjas och sänkas lite. |
|
|
Hej Alltså jag blir inte klok på det här åkte till jobbet med bilen i morse koppla in Eml327 för att ha koll på vattentempen och den växla mellan 92 ner till 69 sedan upp igen rätt så ofta och självklart lika så med mätaren med trors allt jag körde nästan 2mil.. Har gamla termostaten i handen så lufthål finns det inte så det kan jag inte ha missat Har luftat den ordenligt har stått på brant backa med öppen kylarkock inga bubblor nästan väldigt lite har även klämt på slangar gasat och har haft mig inget hjälper. Vattenpumpen är det som är kvar men då ska väl tempen upp inte sjunka eller? Alltså bilen kommer sent upp i arbetstemp när den väl gör det tappar den snabbt ingen stabil värme heller. |
|
| Nej det är inte blöt under mattorna,vad tänkte du på? | |
|
Tänkte på läckande värmepaket. Har du tagit loss kontakten till tempgivaren för kylaren och kikat hur det ser ut, brukar ju oxidera lite där ibland får man ta loss det slipa lite och ibland spruta på något. |
|
| Jaha okey nej det är torrt under mattorna,Ja har till och med bytt tempgivraen utan resultat | |
|
Vad är det för årsmodell på bilen? Blir det någon skillnad om du täcker för kylaren med en kartongbit? Har denna modell möjligtvis en lite elektrisk pump som skapar circulation genom värmepaketet? Det konstiga är att luften känns kall även om den gör det så ska luften kännas varm då det är över 60 grader. |
|
|
Har inte provat täcka för kylaren ännu kanske ska prova på väg hem,Nej luften känns inte kall utan svalare eller jätte värm men står jag på tomgång sjukner det och blir svalare men aldrig kall luft 2005 opel corsa vet ej om det är elektriskt så här ser pumpen ut Länk |
|
|
Det där är vattenpumpen. Det jag syftar på är en mindre pump som det brukar gå en elkontakt till. |
|
| Hmmm okey det kanske det du menar den kanske skulle kunna vara kass om nu det finn en sådan? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.