|
|
|
|---|---|
|
Har sökt och hittat en del svar. Ganska kort efter byte till vinterhjul på min Compact så tändes ABS-lampan. Tänkte inte på något samband först men tanken slog mig idag. Skiljer rullomkretsen för mycket på mina hjul? Har 205/65-15 bak (de lär komma från en 5-serie då både fälgarnas offset och däckstorlek pekar på det) och 195/60-15 fram. Det skiljer strax över 5% på rullomkrets. Jag antar att jag bör skaffa nya däck till bakhjulen men vill bara få det bekräftat innan jag slänger ut mer pengar på denna vinterkärra som skulle vara gratis att äga... ;-) ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Börja att läsa av felminnet, kan lika gärna vara rostflagor som lossnat och hamnat på kuggkransarna och stör signalen när du skiftade hjul. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ja, det blir att läsa av felminne efter dagens test. Monterade av ballongdäcken bak och monterade 205/60 sommardäck bak istället, dessa var de som var närmast i rullomkrets jag har till hands. Med dessa skiljer det väl en ca 2-2.5% i omkrets bara. Ingen vidare framgång hur som. Symptomen är lika som med ballongdäcken. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
| Rullomkrets på däcken har inget med abs att göra. Däremot hastighetsmätaren kan visa felaktig. Små däck = ca minus 8-10 km/h fel, iaf på bmw bilar. | |
|
Felet är inte fixat. Har satt ABS helt ur funktion genom att dra säkringarna. Detta för att det ibland börjar vibrera i pedalen vid normal bromsning. Får se om jag orkar ta tag i det. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Fel lokaliserat och åtgärdat. Mätte helt enkelt motstånd på samtliga givare och höger bak avvek från de övriga. Efter byte av denna fungerar abs som det ska. Det finns tre stift på de främre (två bak), kommer inte ihåg på vilka man skulle mäta. Men jag hittade svaren här på forumet. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.