|
|
|
|---|---|
|
På E39:an jag hade var det en vattentempmätare, på E60 är det ingen tempmätare och på F10:an jag har nu är det oljetempmätare. Vad tycker ni är bäst? personligen känns det som det är bättre att veta när oljan har rätt temp än vattnet. Sen kan man undra varför man valde att plocka bort tempmätaren om det var för att inte oroa folk pga den oftast pendlande tempen på dieselbilar när det är lite kallare. Sen att man valde att sätta tillbaka den och då iaf i 5:serien en oljetemp istället för vattentemp. BMW var ju inte ensamma om detta. | |
|
Det tekniska kunnandet och förståelsen för dylika system har generellt blivit sämre hos snittindividen. Kort och gott, folk fattar inte vad som är vad. Personligen är oljetemp OCH vattentemp av intresse men jag tillhör sannolikt inte snittindividen. Får jag bara välja en tar jag oljetemp. |
|
| Jag tar nog vattentemp, därför att då kan man anpassa hur mycket värme man tar ut ur motorn på vintern innan kylvätskan är varm, och alltså se till att motorn värms upp så fort som möjligt. Och när kylvätskan är varm, ja då är oljan tillräckligt varm för att gasa på om man vill, även om den då är endast är ca 70-75C och inte 100C som är normaltemp på min bil. | |
|
Vattentempmätare går före oljetempmätare för mig. En oljetempmätare säger inte till i tid om motorn håller på att koka till exempel. |
|
|
Jag vill hellre se vattentempen ! |
|
| Vad är det som visas på E60 vid varvräknaren som går "högre upp" allt eftersom bilen blir varm? | |
rsarits |
crli9194: Det är vattentemp, men den visar ett par tre streck redan runt 70 grader, så den visar inte om du har termostatfel t.ex Däremot varnar bilen mha check control om motortempen blir för hög Micke |
| rsarits: Tack för ett utförligt svar! | |
|
Hej! Innan jag bytte termostat så blev inte motorn varmare än ca 70 grader, då visade "mätaren" 5 streck, efter termostatbyten (huvud- och AGR termostat) så når motorn 88- 90 grader och "mätaren" visar nu bara 4 streck. Det är stora hopp mellan dessa streck, likt en vanlig tempmätare. Om jag inte är helt felunderrättad så gäller detta bara preLCI. på LCI finns strecken men de har ingen funktion(men jag kan ha fel :) ) _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
| 525i: Är det något att vara bekymrad över då att min visar endast 3 streck? (525 -04) | |
|
Kolla 4e inlägget i detta inlägg Länk så ser du exakta motortempen. Skulle inte tro att det är någon fara då idriven ska varna om det blir för varmt. _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.