|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
M5 och även M3 har alltid varit måttstocken i sin respektive klass och är så även idag. Det kommer alltid bilar som ska bräcka dessa modeller prestandamässigt. I mina ögon är det inte bara vilken tid en bil tar en runt t ex Nordslingan, det är mer HUR en bil tar en runt Nordslingan samt vägen till och från banan. Och om Cadillac "förnedrar" BMW på den punkten är det läge att utropa världens bästa bil, och det tvivlar jag på. |
|
|
Vilken höjdare det verkar vara denna CTS-V! Det är nog många som står i bilhallarna och funderar på om det ska bli en E63 AMG eller en M5 eller kanske en Caddy;) Jag menar 7.59 på Ringen, respekt! Jag åker själv där väldigt ofta, not! Har aldrig varit där. Handuppräckning, vi som kört på Ringen? Va, ingen! Gott nytt år! EB |
|
| Du tror inte bilen presterar bra på andra ställen med om den gör det på ringen? | |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Hand upp.. Ringen check :) |
|
Har kört på ringen rätt många gånger, räcker upp handen. Men precis som GE skriver, så är det ju så att en bil som presterar bra på ringen också presterar bra på många andra ställen. |
|
|
Komiskt/tragiskt eller rentutav en form av hjärntvätt? Att vissa har så svårt att ta in info som stör deras världsbild! Spelar ingen roll vad dom säger eller producerar från amerika det är dömt på förhand av vissa?! {Påminner om den politiska arenan här i svedala:-l}. Själv gillar jag Bmw & kan även njuta av amerikanska bilar... |
|
| Cadillac Allante kom 1986 som 87årsmodell och hade från början en trött motor, blev bra på slutet med northstar V8an men den var framhjulsdriven. Las ned för över 20år sedan. Efterträdaren XLR var något helt annat. Fanns även som XLR-V. Synd att det inte kom någon ersättare till XLR. Kört på ringen? Många gånger, det är något alla som har någon glädje i att köra bil bör göra. Hur roligt som helst!! Marknaden för bilar som M5, E63 är liten det är därför det knappt säljs några CTS-V i Europa inte för att det skulle vara en dålig bil. Mvh Stephan | |
|
Jag ställer faktiskt in mig i ledet som tycker CTS-V verkar ganska OK och ett lyft mot tidigare modeller. Framförallt om ekonomin är en avgörande punkt kanske den är ett vettigt alternativt till tyskarna. Ännu mer tänkbar om jag själv bodde i USA precis som någon tidigare skrev och inte var tvungen att välja en tysk. Däremot inte sagt att jag hade gjort det, förmodligen inte men jag menar att jag förstår valet. Bra prestanda bil för mindre pengar? Man måste inte försvara, förespråka eller överdriva BMW i allt, med allt, alltid :-) Exteriört med andra fälgar och rätt färgkombinationer (tonade rutor, bort med kromade detaljer etc) så är den nog rätt så fet. Däremot så har dom en hel del kvar att vandra vad gäller design och materialval invändigt kanske. Den ser dock ut att ha en hel del tech-features som tyska bilar inte har idag eller som de precis fått nyligen :-O Nya Mustangen GT-500 är rejält fet. Förra generationen också. Såg en sådan på Mr Cap i början av december och den var ruggigt fet. Black on black. Corvetten också. Tyvärr är inredningen katastrof i mina ögon och även om man öppnar motorhuv, dörrar, bagagelucka m.m. märker man stor skillnad mot exempel vis BMW M3, M5, M6, Audi RS4, RS6, nya MB AMG (BMW, Audi, Porsche och MB i allmänhet). Påminner mycket om GT-R och MB AMG som tidigare nämnts i tråden. Lite Lexus frontgrill också. Men som jag brukar känna generellt gällande amerikanska bilar är att de oftast har fet exteriör med taskigare interiör. Bra ljud, mycket kraft och snabba framåt. Samtidigt idag så är glappet dock mindre vad gäller ringen, prestanda på bana m.m. De är nån form av blandning mellan stereotypa "amerikanare", europeiska- samt asiatiska moderna bilar just nu. Mycket har hänt senaste decenniet. Jag såg precis en film på Tesla S som drar 458 med råge stillastående (jag vet varför :)) men med alla prestanda sport-, hyper- eller familjebilar har det och kommer det hända mycket mer framöver. Och gällande trimma bilar.. Kolla denna M3 V8 med 600 hp ;-) |
|
|
Få saker är ständigt bestående, det fanns en tid när Opel Kadett betraktades som en fräck och spännande prestandabil, när Rover byggde bilar med god klang osv. Inom andra branscher är det ännu tydligare, även starka varumärken tenderar att gå i graven eller bli omkörda förr eller senare. Jag säger inte att CTS-V kommer att göra BMW bankrutt, absolut inte, men det är nog en ständig utmaning att hålla sig i topp och att "M5 alltid varit måttstocken i sin klass" stämmer inte riktigt, det fanns ju mängder med prestandabilar i "familjebilskaross" även innan M5, så att det varit en populär produkt i 25 år betyder inte att den alltid kommer vara så. |
|
|
Ska du ha en som klarar ringen snabbast är det Nissan GT-R som gäller, sen får folk tycka vad dom vill om riskokare men det är en imponerande bil minst sagt. CT-R har ju lyckats stämpla bort den fula plastiga klåpigheten interiört som amerikanare brukar annars ha, på den punkten ser den snygg ut men dom har ju härmat exteriört designen från både AMG E63 och Nissan GT-R, tagit Nissans snygga front och Mercans fula bak, ja smaken är delad :-) |
|
Verdi |
Top 100 runt ringen: Länk Ingen människa med förståndet i behåll köper väl en tung fyradörrars sedan för en bit över en miljon utifrån hur snabb den är runt en gammal racerbana? Det är väl helheten man är ute efter? En bil som är bekväm, lyxig, har status, kvalitet, stora utrymmen, körglädje osv. Har ingen aning om hur Cadillac står sig vad gäller de andra värdena. Möjligt att det är århundradets köp. Vill man komma runt Nürburgring så snabbt som möjligt till ett så bra pris som möjligt är det väl trimmad Nissan som gäller. :) På vanlig väg handlar det väl inte så mycket om absolut prestanda? En BMW 1M är nog bra mycket roligare än en GT-R till vardags. Edit. Snabbaste jänkarn runt ringen är Dodge Viper på 7:12,13, vilket är riktigt jävla snabbt. Corvette ZR1 gör det på 7:19,63. Så visst kan man även i USA. |
| Jag har en vän som faktiskt använder sin GT-R som bruksbil, han kör ungarna till dagis, tanten handlar mat i den osv osv kör på vintern med dubbdäck..inga problem :-) | |
Verdi |
ps. Kommer det inga tider runt ringen för LaFerrari och McLaren P1 snart? Eller finns det? |
|
Verdi, hur snabb bilen är runt en bana säger en hel del om dess körglädje, så det är hyfsat relevant om man söker körglädje som en av flera egenskaper. Varför tror du att en GT-R inte är lika rolig som en BMW 1M? |
|
Verdi |
Nocken, Jag tänker inte hävda att jag är någon auktoritet på området men jag törs ändå säga att körglädje inte alls behöver gå hand i hand med lägre varvtider. Att GT-R anses vara alldeles för mycket "TV-spel" och att 1M anses vara en väldigt körglad bil behöver du inte googla särskilt länge för att upptäcka. Har bland annat kollat, för mycket kanske?, på Top Gear. Clarkson älskade 1M men hatade GT-R trots att han imponerades av prestandan. Men han är å andra sidan en AMG-älskare som hellre åker sidledes än snabbt. :) Sen beror det väl på vad man vill med sin bil. Vill man jaga tiondelar runt en racingbana eller vill man köra brett och ha lite allmänt roligt? |
|
Jag hade inte sagt körglädje i det sammanhanget Nockenwelle. Snarare köregenskaper som går hand i hand med prestanda. Även körupplevelse i form av kurvtagning, acceleration, väggrepp m.m. alltså hur bilen uppträder på bana, väg osv. Körglädje går varken att mäta i tid eller hästkrafter. Den är olika för olika förare, biltyp etc. enligt min mening. Dock håller jag med om att Ringen har en stor betydelse idag då alla biltillverkare valt att "bänka", testa och utveckla sina bilar där i något eller flera skeden för att sedan använda det som ett värde i försäljnings- och marknadsföringssyfte. Det har blivit en standard. Ringen har varit medhjälpande till massor av förbättringar och säkerligen vissa försämringar också under åren. Vill minnas att detta ifrågasattes ganska nyligen av t.ex. Top Gear om jag minns rätt. Varför biltillverkare av vissa bilar envisas med att testa prototyper just på Ringen när dom borde testa på allmän väg eller göra andra typer av test som är mer relevanta för bilmodellen och kundgruppen. |
|
|
Många av de egenskaper som är till nytta på bana, som fin balans, bromsar som inte mattas, förmåga att generera grepp, bra feedback från bilen, styrprecision och så vidare brukar uppskattas av dem som söker körglädje (och då menar jag KÖRglädje, inte åkglädje). Top Gear ser jag inte som ett seriöst program, det är mer en show. |
|
|
Givet är det att Top Gear är en tv-show och därmed inte 100% "seriöst". Däremot så var poängen med Nurburgring ganska bra tycker jag och seriöst menad från deras sida. Vill minnas att det var James May som sa detta men oavsett så är det grov off-topic här :-) |
|
| Har varit BMW frälst hela livet, men när man måste spela upp motorljud i högtalarna så säger jag tack och adjö..downsizing till 4-cyl, framhjulsdrift och vad blir nästa steg minivan? jag vet jag kommer att kallas bakåtsträvare men finns inte många nya bilar som lockar just nu på min sida plånboken. men fick jag handla en bil direkt i usa för 435000:- så skulle det bli en Dodge Challenger SRT Hellcat. Tänk om BMW kunde bygga nått liknande fast på gamla M1 så att ens motor hjärta kunde åter klappa för BMW. | |
| När jag jobbade på andra sidan "pölen" 2011-2013 hade Avis kampanjer på muskelbilar - för ca 20 USD extra kunde man som förmånskund få hyra en Challenger eller 300 SRT. Någon som har vägarna dit kanske skulle testa att fråga hyrfirman om Cadillacen finns att tillgå för rimlig peng? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.