AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.438

545, oljan försvinner

Pe
15
Per-Michael
E60 523iA sedan - 07
Hej

Oljenivån sjönk så motorsymbolen tändes. Jag körde 2 km till Mekonomenbutiken och fyllde på 1,5 l olja. På hemvägen tändes motorsymbolen igen. Kort efter släcktes den för att kort efter det tändas igen. Så höll den på tills jag 5 km senare var hemma. Då kunde jag konstatera att oljenivån på oljestickan var nere på den nedre nivån igen. Imorgon ringer jag verkstaden men är duktigt nervös för detta. Vad kan ha hänt?
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Gissar bara, men vevhusventilationen har ju tömt ett och annat tråg.. Andra källor till stora läckage brukar vara läckande oljetråg eller slanghaveri om det sitter någon oljekylare på den. Kolla under bilen om du ser något. Kolla gärna oljefilterbehållaren med.

Mer osannolikt är väl kolvringarna och liknande fel, borde ju inte dra 1.5 liter olja på en kortare körning, skulle rykt bra bakom bilen då.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tror mer på någon form av externt läckage!

Det hade varit lika mycket rök bakom bilen om det varit vevhusventilationen - oljan dras ju in i cylindrarna och förbränns då med, bara det att den "kommer från andra hållet" i jämförelse med internt läckage via kolvringar och/eller ventiltätningar...

Hur var väder och andra förutsättningar när problemet uppstod?

Går motorn som den skall?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Pe
15
Per-Michael
E60 523iA sedan - 07
När jag skrev motorsymbolen så menade jag oljekannesymbolen så inga missförstånd uppstår.
Pe
15
Per-Michael
E60 523iA sedan - 07
Vädret i Stockholm är ganska torrt idag och runt 3 plusgrader. Motorn gick för övrigt som en klocka som vanligt.
Pe
15
Per-Michael
E60 523iA sedan - 07
Jag själv vill tro att det finns ett samband med den låga oljenivån innan och är rädd för att de kilometer jag körde med oljekannesymbolen tänd orsakat något annat.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lyste den röd eller gul?

Röd = lågt oljetryck (akut brist på olja) = stanna så fort det bara är möjligt för att undvika motorskador.

Gul = låg oljenivå (inte akut, men fyll på så snart som möjligt)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Lampan som ser ut som en oljekanna innebär varning för lågt oljetryck, inte nivå. Det är inte bra.

Edit: Johan B var snabbare, han förklarar bra.
Pe
15
Per-Michael
E60 523iA sedan - 07
Tyvärr var nog oljekannan röd.
Pe
15
Per-Michael
E60 523iA sedan - 07
Stort tack för alla inlägg. Det blir bärgare till Blombergs på Lidingö imorgon. Ska bli "spännande" att höra vad de säger.

Pe
15
Per-Michael
E60 523iA sedan - 07
Efter bärgning till Blombergs ringde de på em och sa att de inte hittat något fel. Kontroll av motorn visade inga läckor.. Avläsning i felminnet visade inget. Jag fick tillbaka bilen och kände mig nöjd. Dock så kom den röda kannan tillbaka efter 15 minuters körning igen. Jag kunde dock inte ringa Blombergs om det för de stängde tidigt. Jag tar det med dem på måndag istället. Det verkar faktiskt som om oljan är kvar. Frågan är om jag läste fel på stickan förra veckan och istället överfyllde?
I vilket fall som helst så verkar det nu som om det är givaren som är fel eller något annat med elektroniken som gör att den röda kanna lyser efter ca 15 minuters körning. Teoretiskt kan det vara oljepumpen med det tror jag inte på då oljelampan inte lyser hela tiden.
Vad säger ni om givaren? Hur vanligt är det att den krånglar? Har någon av er kloka läsare här någon synpunkt på detta mysterium?

Känn på oljefilter huset när motorn är i gång, om du känner att oljan pumpas in i filtret med `tryck` och om du har rätt olje nivå, dvs inga läckage kan det vara givaren som strular.
Hade samma symptom med min e46 320.
Kommer inte ihåg om det var röd eller gul lampa som tändes men det var givaren det var fel på.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Vad visar stickan?
Pe
15
Per-Michael
E60 523iA sedan - 07
Oljenivån på stickan är på det övre sträcket d v s max. Min kompis gav mig en grundkurs i när- och hur man läser av stickan. Jag tror därför att jag läste av fel tidigare och drog den felaktiga slutsatsen att det var ett läckage.
Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
Oljetrycksgivaren gick sönder på en av mina 540is E39 för några år sedan. Då varnade den för oljetryck både med text och röd lampa.
Pe
15
Per-Michael
E60 523iA sedan - 07
Alleexs, det låter som här. Vet du om bilens felminne indikerade då att oljekannan lyst?
Imorgon bär det av till Blombergs igen så får vi se vad dom säger den här gången. Frågan är om de gjorde något mer än bara läsa av felminnet? Är det inte konstigt att felminnet inte indikerade att den röda oljekannan lyst?
Pe
15
Per-Michael
E60 523iA sedan - 07
Felet hittat sedan en tid. Nu har jag ny givare och allt fungerar finfint igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.