AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.727

E46 330d Vibrerar hårt vid gaspådrag

Bo
10
Bohlin
330dA Touring -03
Har märkt detta lite då och det är inte ofta det händer när jag försöker provocera fram det men nu det sissta har jag känt av det ändå lik förbannat. Det som händer är att jag ska accelerera från en låg fart (typ 20km/h) och då börjar det vibrera oroväckande mycket från bakvagnen. Det slår verkligen så man undrar om hjulet sitter kvar. Känns som det kommer från höger bak men är inte säker. Jag har också läst om folk med samma problem men verkar inte som att någon har hittat den exakta orsaken i dom trådarna iaf..... Men gör en chansning här, någon som vet direkt vad det kan va? Eller vad man ska kolla och hur? Någon som vart med om samma? Tacksam för svar då vibrationerna kommer lättare och lättare...
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
Dessa kanske?

Hjullager
Stödlager kardanaxel
Bo
10
Bohlin
330dA Touring -03
Hjullager kan jag ju kolla men hur kollar man resten?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur långt har bilen gått?

Slitna stötdämpare?
Slitna bussningar i bakvagnen (finns många där)?
Slitna bussningar/upphängningar till diffen?
Slitna drivaxlar?

Hjullager tror jag mindre på, då hade du haft ett tydligt malande ljud som ändrades något vid olika sidobelastningar (kraftiga svängar).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ba
185
Baggen523
523iA Touring -99
Har inget svar men vill gärna följa tråden pga samma problem .
Bankar och slår ner jag gasar fullt på låga växlar när bilen sjunker ihop bak , har bytt stödlager och den blev lite bättre men inte bra.
Känner dunken i armstödet .
Bo
10
Bohlin
330dA Touring -03
Hjullagren är det inte och vet en bussning som är lite sliten men tvekar på att den har med det att göra... Den har gått 19,5k mil. Hur kollar jag drivaxlarna?

Baggen523: Precis så är det! Men nu behöver jag inte ens gasa fullt för att det sk uppstå...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du vet att en bussning är dålig - byt den till att börja med!

Har den gått nästan 20´mil, är det nog dags att byta dämparna snart (om inte det är dags redan)...om det inte redan är gjort.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ba
185
Baggen523
523iA Touring -99
Bohlin: Mitt kommer/märks bara på låga växlar och höga varv när bilen sjunker ihop.
Har små vibbar i bilen när man ligger i motorvägsfart men inte massagestols vibbar direkt.
Bilen rullat 24`mil , hade en mekaniker att titta på den för när jag bytte till vinterdäcken blev den så otrolig mjuk i bakvagnen så jag var orolig för att någon bussning var dålig men han hittade inget.
Får vänta tills efter julen att ta reda på mera för min mekaniker är på semester.
Ba
185
Baggen523
523iA Touring -99
Bytte min kardan för 2000 mil sedan för homoknuten gav upp på den förra , köpte en begagnat som hade suttit i en bil som rullat 10`mil så kardanen borde vara bra.

Bo
10
Bohlin
330dA Touring -03
Bussningen var det inte kan jag tillägga... Mitt kommer när den börjar trycka på ordentligt (ca 3000 varv) men idag te x så kom det mycket tidigare och under väldigt svag acceleration... Har inga problem när jag väl är uppe i fart utan det är under själva accelerationsmomentet. Dämparna vet jag inte när/om dom är bytta. Dock känns dom bra annars men man kan ju inte veta hundra.
Bo
10
Bohlin
330dA Touring -03
Hör gärna av dig angående vad mekanikern säger! :)
td
61
td_busen
Bmw E30 320/325
Bmw E46 330xd
Bmw E39 540
Bmw E61 535d
Det är inte så att motorkuddarna eller växellådsupphängningen är dåliga?
td
61
td_busen
Bmw E30 320/325
Bmw E46 330xd
Bmw E39 540
Bmw E61 535d
Det är inte så att motorkuddarna eller växellådsupphängningen är dåliga?
Ba
185
Baggen523
523iA Touring -99
Har inte varit inne med min ännu men skall in strax för att byta båda längsgående bromsrören och då får han ta en koll av bussningar mm i bakaxel och drivlina :-(
Känner ju inte av mina vibrationer under normal körning + att jag kör så lite är anledningen att jag inte kollat upp felet ännu .
Har du fått kollat upp på din bil Bohlin ?
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Jag tänker på bussingar/infästning i kaross till/utav subramen till bakvagnen.

// Jonas

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.