|
|
|
|---|---|
|
Hej. Är det någon som vet hur pass bra dessa är? Växlar de snabbt o fint vid lite aggressivare körning? Hur dana är de vid lugn körning? Jag hade en Saab 9-5a från 05 med automatare med paddlar på ratten, den fick man trycka på växel upp för att fråga bilen om den kännde för att växla upp och kanske få svar 2-3 sekunder senare "javisst nu läggar jag i 4an åt dig". Så m a o så var den ingen höjdare. Hur funkar de i 545orna? | |
| Jag hade en 545 med låga mil och var väldigt imponerad av automatlådan! Snabb, smidig och ryckfri! Såg aldrig någon orsak att växla den manuellt, den gjorde jobbet bra själv, så manuella växlingarna kan jag inte uttala mig om. 95:ans låda går inte ens att jämföra med 545, jag är 99% säker på att du bli nöjd om 545:an funkar som den ska. | |
|
Lådan i min 745 fungerade, efter byte av momentomvandlaren, ypperligt! :) Med sportläget i var den väldigt alert tycker jag, men inte som en DSG kanske. Jag kanske testade manuellt läge någon gång, har inget minne av det dock. Sportläget löste alla situationer när man ville gasa på lite :) |
|
| Min 550 gör vad den skall, och man behöver sällan fundera på vilken växel som ligger i, jag brukar göra en nollställning några gånger om året, vilket brukar ge resultat om den börjar bete sig underligt. Oljebytet vid 16 000 mil gjorde sitt för mjukare växlingar. | |
|
Tack för bra svar! Jo jag var bara lite nyfiken på om den tillåter lite buskörning och om den växlar riktigt snabbt, visst inte som dubbelkopplinglådorna men någorlunda kvikt iallfall! Det lilla jobbiga är väl bara utbudet av 545or som är OK Får kanske vänta någon månad :) |
|
|
I och med introduktionen av LCI:n i mars 2007 så fick bilen en rejält förbättrad automatlåda- i princip kan man säga att det var den lådan som nu ligger till grund för de sagolika 8-växlade lådorna på nyare BMW. Kan vara bra att ha i åtanke om du letar efter en lite nyare E6x. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Har en 545 som vi haft i många mil under flera år. Rullat 26k nu och växlar fortfarande perfekt! För sin tid måste jag säga att det är den bästa automatlådan jag kört, jämför man med dem senaste automaterna i t.ex F10 så tycker jag att den äldre automaten är bekvämare i låga hastigheter (under 30) sedan relativt likvärdig, men visst är f10ans automat lite snabbare. Dock kan jag helt klart säga att lådan från min 05 545 inte skäms för sig i dagens läge. Att jämföra den med någon SAAB låda från samma tid går inte! I manuellt läge växlar man även åt rätt håll, dvs inte som på tex E39an. spaken bakåt för uppväxling och tvärt om. |
|
|
Varför en 545 leolulz? Jag skulle tro att utbudet på 550,or är bättre. Dessutom en skottsäker motor med mer kraft. |
|
|
Mja är väl budgeten som är den som säger ifrån. En 545a kan jag betala allt på en gång, 550orna ligger iallafall runt 60k över 545orna så där blir det nog lite på avbetalning isåfall. Det kanske är värt det? Denna är ju lite av intresse men frågan är varför den är så billig jämfört med liknande på blocket? Länk Någon som känner till firman? |
|
|
leolulz: Den är rätt tom, har i princip M-paket, taklucka och Hifi Pro och inget mer, SMG är inte populärt. Förre ägaren försökte sälja den under lång tid, men gav upp och bytte in den. Han skrev en hel del här på forumet. Sedan billig och billig för 5900kr extra får du en bättre utrustad automat med 3000mil mindre Länk Länk Länk Länk Jag har för mig Tomas gjorde fler inlägg, sök på hans användarnamn Länk För min del hade endast en rätt utrustad 545i/6 till vettiga pengar varit intressant som den drygt 20000milaren hos en tysk BMWhandlare för ca 70tkr för ett drygt år sedan. Den hade varit värt risken med motorn. Annars var det bara 550i jag kollade efter. Fast köp en 6vxl om du vill ha en riktigt körglad bil. Då det byggdes fler 545i än 550i bör det vara lättare att hitta en 545a. Mvh Stephan |
|
|
Ta en tur till Karlshamn och titta på min 550 leolulz. Jag hämtar ut min nya f11 nästa vecka och kan släppa min för inbytespriset. Det borde ligga inom din budget. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.